سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
الجوغسوم

حوزه/ استاد حوزه علمیه خواهران گفت: یکی از موانع رسیدن به الگوی سوم زن مسلمان این است که در مجامع علمی و رسانه ها، ابرزن‌ها به عنوان الگوی موفق برای زنان معرفی و تبلیغ می‌شوند.

اکرم قربانی قمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در رابطه با ویژگی هایی از الگوی سوم زن در آموزه‌های دینی عنوان کرد: قرآن زمانی که می‌خواهد برای انسان، الگو معرفی کند؛ هم از جنس مذکر و مرد که حضرت یوسف است به عنوان پاکدامن مثال می‌زند و هم از حضرت مریم به عنوان یک بانوی پاکدامن نام می‌برد. خدای خالق حکیم، از هر دو جنس الگو معرفی می‌کند تا بیان کند الگو شدن ویژگی یکی از جنس ها نیست، بلکه ویژگی انسان است و هر انسانی اعم از زن و مرد می‌تواند با تنظیم زندگی اش بر اساس دین و عمل به دستورات دین، ویژگی الگو شدن را داشته باشد.

الگوی سوم زن، تمدن ساز است

استاد حوزه علمیه خواهران با تاکید بر مبنای الگوی سوم زن، توحید و توحیدمحوری است و ترسیم الگوی سوم زن مسلمان از قرآن و اهل بیت علیهم السلام گرفته شده است، اظهار کرد: الگوی سوم زن توحید محور و تمدن ساز است، رهبر معظم انقلاب در یکی از فرمایشات شان می‌گویند اگر زن ها در جامعه همگام با قرآن شوند، بسیاری از مشکلات جامعه حل می‌شود.

وی ادامه داد: منبع الگوی سوم و بایدها و نبایدهای آن با رجوع به معارف کتاب و سنت اهل بیت علیهم السلام ترسیم شده است و حضرت زهرا مرضیه علیها سلام نمونه عینی در مبنای نگاه و نگرش توحیدی است. از طرفی هدف از ارائه این الگو آن است که، سبک حیات طیبه را به زنان مسلمان آموزش می دهد. الگوی سوم، علاوه بر این که نقش مادری و همسرداری را خوب ایفا می‌کند کنشگر اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نیز هست.

تفاوت خانه‌داری با خانه نشینی

قربانی قمی بیان کرد: در حال حاضر الگوی سوم در جامعه وجود دارد؛ ولی کمتر از حد انتظار است؛ یکی از لوازم ترویج این الگو در جامعه این است که این الگو یکی از موضوعات جهاد تبیین باشد تا هدف آن به گونه‌ای که بایسته و شایسته است تشریح گردد و به درستی به جامعه، بالاخص جامعه دختران جوان ما، منتقل شود و راهکارهایی امروزی برای اجرایی کردن آن در میان بانوان ما یافت شود.

معاون پژوهش مدرسه علمیه تخصصی کریمه اهل بیت سلام الله علیها اظهار کرد: از جمله این که باید برای زنان و دختران جامعه، تبیین شود که خانه‌نشینی با خانه‌داری فرق دارد، در الگوی خانه‌نشینی، زنان به‌ جز موارد ضرورت نباید از خانه بیرون بیایند؛ اما در خانه‌داری هم کارهای خانه را انجام می‌دهند و هم در جامعه حضور پیدا می‌کنند.

وی درباره موانع رسیدن به این الگو گفت: از لوازم تحقق کامل اسلام، داشتن نگاه تمدن ساز به مسئله زن است که اگر این نگاه هم در زنان و هم در مردان تصحیح شود، زمینه پیاده سازی الگوی سوم زن در جامعه خواهد شد و یا این نگاه، زن و مرد، هر دو می‌توانند با حضور بر اساس شایستگی‌های خود در جایگاه‌های مختلف، بستر تحقق تمدن اسلامی را فراهم کنند.

این پژوهشگر اضافه کرد: یکی دیگر از موانع رسیدن به الگوی سوم زن مسلمان این است که در مجامع علمی و رسانه ها، ابرزن‌ها به عنوان الگوی موفق برای زنان معرفی و تبلیغ می‌شوند.

وی تصریح کرد: منظور از ابرزنان، زنانی هستند که همزمان، دارای نقش های متعدد خانوادگی و اجتماعی و در عین حال موفقیت در ایفای این نقش ها در حد عالی و بدون مشکل هستند؛ زنان متأهلی که دارای چندین فرزند بوده و همزمان در حال تحصیل در مقاطع عالی، تدریس در دانشگاه، مدیر، دانشمند و یا صاحب کسب و کار داخلی یا بین المللی هستند و با وجود همه این‌ها، در زندگی شان هیچ مشکل و مانعی هم وجود ندارد. در حالی‌که در الگوی سوم زن مسلمان، زن در عین اداره موفق درون خانه، نقش سازنده‌ای نیز در جامعه دارد که متناسب با اهداف شخصی و اجتماعی او، دارای اشکال و اندازه های مختلف و متنوع است.

قربانی قمی افزود: لزوما حضور اجتماعی به معنای داشتن نقش های متعدد و بی نقص درون و بیرون از خانه نیست؛ اما متأسفانه آنچه در الگوسازی های ابرزن به نمایش گذاشته می شود، تصویر زنی دارای تعدد نقش به صورت همزمان و در عالی ترین حالت ممکن است. اینکه تنها راه موفقیت در تأثیرگذاری اجتماعی، اشتغال بیرون از منزل برای زن تعریف شود، آسیب زا است؛ زیرا تأثیرگذاری اجتماعی می تواند متناسب با ویژگی‌ها و شرایط زنان به اشکال دیگر هم اتفاق بیفتد. بهتر است به جای ترویج تک الگوی موفق، با توجه به ویژگی های متفاوت اجتماعی، فرهنگی، دینی و زیست بومی زنان، الگوهای متعدد موفقیت زن مسلمان معرفی شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha