جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
نگاهی به آخرین روز مسابقات قرآن کریم

حوزه/ پنجمین روز مسابقات برادران (در بخش بزرگسالان) و آخرین روز از مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با برنامه‌های مختلف از جمله مجمع بانوان قرآنی جهان اسلام تحت عنوان همایش «خیرات حسان»، رونمایی شبکه اینترنتی قرآن‌آنلاین و همچنین کوچکترین قرآن همراه بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در تهران، هفتمین دوره مسابقات بانوان و هشتمین دوره مسابقات دانش‌آموزی که به عنوان مسابقات زیرمجموعه چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به میزبانی جمهوری اسلامی ایران برگزار شده بود، روز گذشته به پایان رسید؛ امروز اما در حاشیه این دوره از مسابقات سومین محفل قرآنی «خیرات حسان» با حضور بانوان جهان اسلام برگزار و از بانوان قرآنی برگزیده تجلیل شد.

جمیله علم‌الهدی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و همسر رئیس‌جمهور، زینب نصرالله دختر سید حسن نصرالله دبیر حزب الله لبنان، سید بتول موسوی فرزند شهید سید عباس موسوی روحانی شیعه لبنانی و دومین دبیر حزب الله لبنان، خانواده سفرای کشورهای مختلف، بانوان قاری و حافظ بیش از ۳۰ کشور، نخبگان قرآنی، دانش‌آموزان و مشتاقان فعالیت‌های قرآنی در این محفل قرآنی حضور داشتند.

نصیبه کرمی از ایران، زهرا طاقی الملطاشی، ماریا علفه از اندونزی، عاطفه ناصح از ایران و همچنین عتیقه صهیمی از سنگاپور قاریان افتخاری این محفل قرآنی بودند؛ همسرایی آفاق و صهبا و همچنین اجرای مدیحه‌سرایی ضحی بلوط قاری اهل کشور لبنان در وصف امام رضا (ع) نیز از برنامه‌های جانبی این محفل قرآنی بود.

در این محفل از ماریه علفه از کشور اندونزی، خدیجه سلوم از کشور لبنان، مریم قاسمی کرمی از کشور ایران، نازی کریمی از کشور بحرین و همچنین فاطمه تجلیان از کشور ایران به عنوان بانوان برگزیده قرآنی تجلیل شد.

در این محفل همچنین از اسماء فلکی از کشور ایران برای کسب مقام اول رشته ترتیل در بخش دانش‌آموزی و عادله شیخی برای کسب مقام اول همین رشته در بخش بزرگسالان تجلیل شد.

در ادامه از مُهنا قنبری از کشور ایران برای کسب مقام اول در رشته حفظ کل قرآن کریم در بخش دانش‌آموزی و رویا فضائلی از کشور ایران برای کسب مقام اول همین رشته در بخش بزرگسالان تجلیل شد.

سطح بالای متسابقین در مسابقات بین‌المللی قرآن به میزبانی ایران

ایلهان عبدی بانوی ۲۰ ساله حافظ قرآن کریم که از کشور آمریکا برای حضور در این مسابقات راهی ایران شده در گفت‌وگو با ستاد خبری بیان کرد: برای رقابت در رشته حفظ کل قرآن کریم در این دوره از مسابقات حضور دارم.

وی با اشاره به اینکه از ۹ سالگی فعالیت‌های قرآنی را شروع کرده و حافظ کل قرآن کریم هستم، در خصوص میزبانی ایران یادآور شد: خیلی مسابقات خوبی است؛ سطح مسابقات هم خیلی خوب و متسابقین سطح بالایی در این دوره شرکت کردند.

عبدی با اشاره به اهمیت بالای قرآن برای زندگی افراد بیان کرد: قرآن در زندگی من خیلی نقش دارد و همیشه با قرآن بزرگ شدم؛ به نظرم این کتاب در زندگی همه افراد مؤثر است.

تلاوت قرآن آرامش بخش است

حصیفه محمد نعمان ۱۹ ساله از کشور سریلانکا نیز در گفت‌وگو با ستاد خبری عنوان کرد: برای رقابت در رشته قرائت ترتیل قرآن کریم در این دوره از مسابقات شرکت کردم؛ البته حافظ کل قرآن نیز هستم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تلاوت قرآن را از هفت سالگی شروع کرده یادآور شد: در مسابقات قرائت تحقیق ایران هم در ایام کرونا به صورت آنلاین شرکت و رتبه چهارم را کسب کردم.

محمد نعمان با اشاره به اینکه برای اولین بار به ایران سفر کرده افزود: سطح مسابقات خیلی بالا بود؛ همچنین میزبانی ایران خیلی عالی و درخور شأن بود.

این بانوی حافظ قرآن جوان سریلانکایی در خصوص آثار انس با قرآن در زندگی شخصی خودش گفت: اقامه نماز صبح قبل طلوع آفتاب و قرآنی که بعد از نماز تلاوت می‌کنم، خیلی برای من آرامشبخش است؛ به برکت قرآن کریم هرچیزی که از خدا خواستم را به دست آوردم.

و اما مسابقات مردان در بخش بزرگسالان

در پنجمین روز رقابت بخش برادران مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ۱۳ متسابق از کشورهای فلسطین، الجزایر، ایران، نیجر، روسیه، عربستان سعودی، سوریه، عراق، سنگاپور، تایلند، هلند و مالزی در بخش بزرگسالان حضور داشتند.

قرائت قاری افتخاری «حامد ولی‌زاده» آغازگر روز پایانی مسابقات برادران بود؛ اجرای زنده اذان مغرب به افق تهران در کنار قرائت قاری افتخاری «جعفر فردی»، اقامه نماز جماعت، اجرای گروه تواشیح وزارت نفت، اجرای ابتهال محمود لطفی‌نیا، رونمایی از شبکه اینترنتی ۲۴ ساعته تلاوت و تحقیق «قرآن‌آنلاین» و همچنین کوچکترین قرآن (۱۵۰ ساله) از جمله برنامه‌های جانبی چهارمین روز مسابقات برادران بود.

حُسن ختام این مراسم نیز اجرای قرائت قاری افتخاری «سید جواد حسینی» بود.

گفت‌وگو با دارنده مقام سوم رشته ترتیل این دوره از مسابقات

محمدمهدی عزالدین که از کشور لبنان در گفت‌وگو با ستاد خبری بیان کرد: ۳۰ ساله هستم و سال ۲۰۱۵ در مسابقات بین‌المللی ایران شرکت و رتبه نیاوردم؛ امسال مقام سوم را در رشته ترتیل کسب کردم.

وی با اشاره به اینکه از هشت سالگی فعالیت‌های قرآنی را شروع کرده، ادامه داد: در کودکی خیلی به تجوید و قواعد قرآن مسلط نبودم ولی بعدا پیشرفت کرده و کار را به صورت حرفه‌ای دنبال کردم.

این قاری اهل کشور لبنان با اشاره به اینکه سال ۲۰۱۲ در مسابقات دانش آموزی ایران شرکت و مقام دوم را کسب کرده تصریح کرد: قرآن در تمام ساحت های زندگی انسان اعم از شخصی، اجتماعی و حتی شغل تأثیرگذار است؛ کتاب قرآن به انسان عزت، منزلت و جایگاه می‌دهد.

عزالدین با اشاره به اینکه بر اساس روایات دینی «شریف‌ترین امت پیامبر حامل پیام قرآن و فعال قرآنی هستند» بیان کرد: در مسابقات قرآنی لبنان نیز شرکت و مقام اول را کسب کردم؛ البته در مسابقات ترکیه هم شرکت کردم ولی مقام نیاوردم.

پذیرایی با قهوه عربی

همچون دیگر روزهای گذشته پذیرایی از مهمانان با قهوه عربی در محل نمایشگاه جانبی این دوره از مسابقات مسابقات برقرار بود؛ بوی قهوه عربی منقلی با بوی اسپند و دود دله‌هایی که روی منقل قرار دارند، تلفیق شده و مهمانان با پذیرایی در این فضا به سمت سالن برگزاری محل مسابقات قرآنی عزیمت می‌کردند.

محمدحسن شرافتمند که اصالتاً نجف اشرف ولی ساکن ایران است، در گفت‌وگو با ستاد خبری بیان کرد: ۲۱ ساله هستم و از کودکی با گروه خانوادگی و دوستانم برای پذیرایی در مجالس مذهبی و قرآنی فعالیت کردم.

وی ادامه داد: از روز اول با قهوه شیرین، تلخ و کافی از مدعوان و شرکت‌کنندگان چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم پذیرایی کردیم؛ در ایام اربعین در کربلا و برای ولادت امام علی در نجف اشرف اجرای برنامه داریم.

این جوان قرآنی تصریح کرد: در منطقه دولت آباد جنوب تهران نیز همه مناسبت‌های مذهبی اجرای برنامه داریم.

شرافتمند عنوان کرد: به صورت خانوادگی جلسه قرآن هفتگی داریم؛ از اینکه دوستان قرآنی دارم و زمانی از زندگی خود را به حضور در جلسات و محافل قرآنی اختصاص می‌دهم خیلی خوشحالم چون حضور در چنین مراسمات مذهبی خیلی بهتر از وقت‌گذرانی به بطالت است.

آخرین روز چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم شلوغ‌ترین روز این دوره از مسابقات نیز بود، به شکلی که با پر شدن ظرفیت صندلی‌ها عده‌ای از مردم روی زمین نشسته بودند؛ همچنین متسابقین در دو بخش بانوان و برادران با شوق بسیار در انتظار اعلام نتیجه مسابقات از سوی داوران بودند.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha