شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 1142373
۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲
بانوان

حوزه/ حقوق زنان و توجه به مسائل بانوان از کلیدواژه‌هایی است که مدت‌ها است در هیاهوهای سیاسی از آن استفاده می‌شود و بسیاری از افراد در انتخابات‌های گوناگون آن را ابزاری برای کسب آرای بیشتر قرار می‌دهند؛ اما بعد از مدتی آن را به فراموشی می‌سپارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، تنور انتخابات و بازار وعده‌های انتخاباتی نامزدهای مجلس شورای اسلامی خاموش شد و کرسی های مجلس شورای اسلامی، نمایندگان آینده خود را شناختند و تا چند ماه دیگر به صورت رسمی بر صندلی که از اعتماد و آرای مردم به دست آورده‌اند تکیه می زنند.

بانوان جامعه به عنوان نیمی از جامعه که وظیفه تربیت نیم دیگر جامعه را هم به عهده دارند از نمایندگانی به عنوان وکلای آنان وارد مجلس شده‌اند انتظاراتی دارند.

حقوق زنان و توجه به مسائل بانوان از کلیدواژه‌هایی است که مدت‌ها است در هیاهوهای سیاسی از آن استفاده می‌شود و بسیاری از افراد در انتخابات‌های گوناگون آن را ابزاری برای کسب آرای بیشتر قرار می‌دهند؛ اما بعد از مدتی آن را به فراموشی می‌سپارند.

دشمن نیز به خوبی از اهمیت و جذابیت این موضوع در جامعه به ویژه در بین بانوان و جوانان آگاه است و بارها آن را دست آویزی برای رسیدن به اهداف خود قرار داده است؛ همین امر اهمیت توجه به این موضوع را دو چندان می‌کند؛ زیرا هر غفلتی هرچند کم می‌تواند این موضوع را برای کشور به یک مسأله حساس تبدیل کند.

بسیاری از موضوعات و چالش‌هایی که بانوان با آن مواجه هستند نشأت گرفته از فرهنگی است که از گذشته آمده و بدون توجه به تحولات جامعه تغییر نکرده است و نسل جدید نیز برای مقابله با آن از فرهنگ‌های بیگانه استفاده کرده است.

به همین خاطر توجه مسائل فرهنگی حوزه بانوان و برنامه ریزی فرهنگی برای بسیاری از آسیب ها در کنار قوانین سلبی و ایجابی، حائز اهمیت باشد.

بانوان سنگ بنای خانواده

تشکیل خانواده و مساله فرزندآوری از موضوعاتی است همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده است و قوانین حمایتی و تشویقی متعددی نیز در این زمینه به تصویب رسیده است.

بانوان رکنی از این خانواده هستند و در کنار قوانین حمایتی اقتصادی که از زوجین صورت می گیرد تا مردان جامعه با خاطری آسوده‌تر به سمت تشکیل خانواده گام بردارند نیاز است قوانین حمایت از بانوان در خانواده محکم تر سهل و الاجراتر شود تا بانوان نیز با اطمینان خاطر به سمت تشکیل خانواده گام بردارند.

این موضوع مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز بوده است و ایشان در دیداری که در ششم دی 1402 با بانوان داشتند نیز بر اهمیت این موضوع تاکید کردند.

اشتغال بانوان

یکی دیگر از خواسته هایی که بانوان از نمایندگان دارند تامین امنیت شغلی و ایجاد بستری سالم و امن برای فعالیت های اجتماعی و اقتصادی آنان است.

اگر چه بخشی از این موضوع به فرهنگ سازی و تغییر نگاه در جامعه بر می‌گردد اما پشتوانه‌های قانونی می‌تواند گامی محکم در تحقق این امر باشد.

آموزش و پرورش

یکی از ارکان مهم در تربیت و پرورش افراد نهاد آموزش و پرورش و دانشگاه است به همین خاطر انتظار می‌رود که نظام تعلیم و تربیت به صورت موثرتر و تخصصی‌تر در این زمینه گام بردارد تا دختران و مادران جامعه اسلامی طبق استعدادهای واقعی خود شناخته شود.

مادران آینده این سرزمین باید از همان دوران رشد آموزش های لازم برای حضور فعال و موثر در شأن بانوی ایرانی و مسلمان در اجتماع را کسب کنند و برای نقش مادری و همسری آماده شوند.

صرف آموزش هایی که نه تنها در آن جنسیت افراد لحاظ نشده است بلکه با فرهنگ جامعه ایرانی_اسلامی و حقیقت فعلی جامعه هم خوانی ندارد، نمی‌تواند مفید باشد.

بانوان طلبه از نمایندگان چه می‌خواهند؟

زهرا نجاتی، در رابطه با خواسته‌های بانوان طلبه از نمایندگان منتخب عنوان کرد: حالا که به حول و قوه الهی و با مشارکت حدود چهل و یک درصدی مردم همیشه در صحنه، نمایندگان منتخب خود را در انتخاباتی پرمعنا به میدان آوردند، ما طلاب و بانوان، بر خود واجب می‌دانیم چند نکته را به نمایندگان مان، گوشزد کنیم و البته که به وقت، مطالباتمان را پیگیری خواهیم کرد.

وی بیان کرد: نخست اینکه همسان سازی دروس حوزه و دانشگاه همچنان، به کندی پیش می‌رود و اساسا سخت گیرانه است. باتوجه به دشواری و پرمحتوایی دروس حوزه، به نظر می‌رسد می‌شود سطح یک حوزه را معادل کارشناسی برای خدماتی مثلا در آموزش و پرورش در نظر گرفت.

این بانوی طلبه اضافه کرد: دوم اینکه طرح‌های عالی در دست اقدام مثل بیمه بازنشستگی زنان خانه دار با سرنوشت‌های نامعلوم باقی مانده است.

وی افزود: سوم اینکه قانون عفاف و حجاب بعد از گذشت یکسال و دست به دست چرخیده، هنوز نه ثمره داده، نه حتی روشن و بی پرده در رسانه‌ها اعلام شده و نه جدیتی در به کارگیری آن به نظر می آید و آنچه بسیار ملموس است تغییر چشمگیر فضای فرهنگی و فضای شهری است که به دلیل گنگ بودن قوانین امر به معروف و عفاف و حجاب و دفاع از آمرین به معروف، نه آمرین و نه بی‌حجاب‌ها از آن مطلع نیستند و جدیتی در به کارگیری آن مشاهده نمی‌شود.

عضو تحریریه مجتهده امین اظهار کرد: در بخش اصناف، مشکلات فراوانی وجود دارد. از جمله عمل‌های سطحی زیبایی در آرایشگاه‌ها، توصیه های تغدیه‌ای و ورزشی و تاثیرات مخرب فرهنگی و بعضا ضد دین و عرفان های کاذب که ریشه بعضی از آن‌ها در باشگاهای ورزشی و آرایشگاه‌ها ملموس است.

وی ادامه داد: همچنین در بخش طراحی و مدلباس با وجود فرصت‌هایی مانند جشنواره های مد و لباس و فشن که سالانه به مراتب برگزار می‌شوند، اما همچنان شاهد در دست داشتن بازار توسط لباس های خلاف شأن جمهوری اسلامی و مسلمان و مخالف با حجاب به صورت گسترده هستیم. الان با لباس های کراپ، شلوارهای کوتاه و پاره، مدهای خلاف فرهنگ، ادبیات و خطوط انگلیسی و مانتوهای جلوباز و نازک و عدم وجود مانتو مناسب با دختران ۹ تا سیزده ساله در بازار مواجه هستیم.

نجاتی با بیان اینکه مورد بعدی حمایت ویژه از اشتغال و دورکاری و بیمه بانوان است، تصریح کرد: به نظر می‌رسد در فضای فعلی زن و مرد ناچار به کار هستند و مگر در مشاغل محدود این بدون تحصیلات ممکن نیست و این موضوع همچنان به اصل فرزندآوری و قانون جوانی جمعیت، منطبق نیست، به نظر می‌رسد چنانچه قصد ما در رعایت نوجوانی جمعیت، جدی است که به طور طبیعی باید باشد، باید برای این زیرساخت‌های فرهنگی کاری کرد.

وی افزود: نکته بعدی درخواست ما، نه تنها به عنوان طلاب بلکه به عنوان مردمی که دغدغه آینده فرزندان را دارند از بی بند و باری و از هم گسیختگی در فضای مجازی و به خصوص فعالیت حجاب استایل‌های و بلاگرها در این فضاست که گویا در مریخ و کشوری فاقد هرگونه قانون زندگی می‌کنند.

این بانوی طلبه گرانی ملزومات حجاب و چادر را مسأله دیگر دانست و گفت: اگر ما ادعا می‌کنیم نگران این اوضاع حجاب هستیم، باید زیرساخت‌هایی از جمله حمایت از چادر مشکی و تولیدکنندگانی که دسترسی به مانتو جنس خوب و پوشیده را در دستور کار دارند، مد نظر قرار دهیم.

وی عنوان کرد: مورد بعدی که به تازگی اخبار آن رسیده، اختصاص ارز میلیاردی برای خروج از کشور برای جهانگردی است. چرا این میزان ارز باید به این مسأله اختصاص پیدا کند؟ چرا با وجود چنین حمایتی باید امیدوار بود گردشگری داخلی بهبود پیدا کند؟ اساسا حواس کسی یه بازخوردهای فرهنگی زیاد شدن این مسافرت‌ها هست؟؟؟

نجاتی یادآور شد: در پایان به اطلاع می‌رساند، ان‌شاءالله ما پیگیر مطالبات جدی خود در تمام این زمینه ها از مجلس جدید که امید به انقلابی از بودنش داریم، خواهیم بود.

سخنی با بانوان نماینده

حضور زنان و اهمیت این حضور در اداره کشور موضوعی است که امام خمینی (ره ) از همان ابتدای شکل‌گیری انقلاب اسلامی اشاره کردند و رهبر معظم انقلاب نیز با همین دیدگاه بر این مسأله که مشکلات زنان باید به دست خود زنان حل شود تاکید کردند.

شاید نگاه جنسیتی به نمایندگان در مطالبات آنان نگاه درستی نباشد اما تاثیرات جنسیت در نوع جهان بینی آنان، شناخت مشکلات و راه حل‌های آنان انکار ناپذیر است؛ به همین خاطر بانوان جامعه از زنانی که به مجلس شورای اسلامی راه یافته‌اند انتظار دارند که تلاش بیشتری برای استیفای حقوق زنان داشته باشند.

به همین خاطر بانوان جامعه از نمایندگان زن انتظار دارند پرچم‌دار پیگیری حقوق زنان باشند و فقط زینت المجلس نباشد و در تحقق خواسته‌های آنان نقشی اثرگذار داشته باشند؛ اما این امر نباید به گونه‎ای باشد که مطالبات حوزه زنان صرفا از سوی نمایندگان خانم پیگیری شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha