یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 1145697
۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۵
کتاب

"سر بر دامنِ ماه" کوششی ارزشمند از سوی نویسنده در راستای روایتگری هنرمندانه از نوع کنشگری بانوان امت اسلامی به سرکردگی و مدیریتِ مدبّرانه‌ی زنانی از همسران و اهالی خانه‌ی أئمه اطهار(ع) است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، روایت کنشگری زنان و تأثیرات اجتماعی و سیاسی آن ها در طول تاریخ چندان قوی نبوده است. تاریخ اسلام هم به دلایل مختلفی که ناشی از اصل محتوای آیین اسلام نبوده‌ از این ضعف روایی بی نصیب نمانده است.

ضعف فرهنگی حاکم بر اجتماع اقوام گذشته، حتی مانع از ثبت نام مادران بعضی از شخصیت‌های مهم دینی، از جمله مادران اهل بیت (ع) شده، به نحوی که در غالب موارد به ذکر اصطلاح «أمّ ولد» به جای نام آن بانوان بزرگوار اکتفا شده است. این در حالی است که در رفتار و سیره‌ی رسیده از اهل بیت، ارزش و اهمیّت و توجه به نقش زنان بسیار متفاوت از فرهنگ حاکم بر اجتماع بوده و بانوانی در مدرسه‌ی تعلیم و تربیت آل‌الله رشد یافته‌اند که در تاریخ زمان خود و حتی تاریخ زنان و مردان بعد از خود مثال‌زدنی و الگو بوده‌اند.

متأسفانه این رویه ی سانسور و سکوتِ راویان تاریخی از نقش‌آفرینی زنان امت اسلامی همچنان ادامه داشته است و به نظر می‌رسد حتی جنبش‌های فمنیستی زنان در ایران که چندین سال قبل از انقلاب اسلامی در ایران متولد شد و بعد از انقلاب هم در لباسی به ظاهر خیرخواهانه، مسایل زنان را پیگیری می‌کرد، به صدایی برای تبیین نقش‌آفرینی زنان امت اسلامی بدل نشدند، چه آنکه این جنبش‌های جوانه زده در تفکّر اُمانیستی غرب، از اول هم بنایی به جز ترویجِ زنِ به استثمار کشیده شده‌ی ظاهراً موفق و بالنده‌ی غربی نداشتند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران با راهنمایی‌های رهبر کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام (ره)، نگاه‌های غیر اسلامیِ برآمده از فرهنگِ مردسالارِ عموم مردم، راه اصلاح را پی گرفت و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و ایجاد بسترهای علم‌آموزی و پیشرفت، روح تازه‌ای در جان بانوان خردمند و اهل دانش و فکر ایران اسلامی دمید و قلم‌های توانمند بانوان امت اسلامی با جوهر خرَد و اندیشه و با قلمویِ پرنیانیِ هنر، بنایِ روایت‌گری از نقش‌آفرینی بانوان امّت اسلامی را پی ریزی کردند. کتاب‌های متعدد از سرگذشت شهدای دفاع مقدس، به قلم همسران، خواهران و مادران ایشان و کتاب‌های بسیار دیگر از بانوان نویسنده، گواهی صادق بر این مدعاست.

فقر روایت‌گری و بعضاً ایجاز و اختصار در روایتگری از کنشگری جامعه‌ی زنانِ امت اسلامی، اندیشه‌ی دنیای امروز را از درک هویت حقیقیِ زن مسلمان، دچار سوء تفاهم وکج‌فهمی‌های مغرضانه وغیرمغرضانه کرده است.

کتاب «سر بر دامنِ ماه» تلاشی موفق و ارزشمند در جهت روایتگری هنرمندانه از نوع کنشگری بانوان امت اسلامی به سرکردگی و مدیریتِ مدبّرانه‌ی زنانی از همسران و اهالی خانه‌ی أئمه هدی علیهم‌السلام است. نویسنده‌ی اثر، که در قالب رمان روایتش را شرح داده است، کلمات را مانند نقاش بر صفحه‌ی کاغذ قلم زده است گویی که با گشودن کتاب، کلمات، ماهیت لفظی خود را به تصاویر رنگی و متحرک تغییر داده اند و گفتگوی بین شخصیت‌های این داستان مستند، با لحن و صدای خودشان و زیر و بم لحن‌شان از لا به لای صفحات کتاب شنیده می‌شود و از شخصیتِ ممتاز «بانو حُدَیث» که تقریباً در منابر و مواعظ و کتاب‌های رایج از ایشان ذکر و یادی نشده است، با سر انگشت دقّت و هنر و با پشتوانه‌ی سه سال کار پژوهشیِ مستمر و مستند، پرده‌برداری می‌شود. ماجرای زندگانی «بانو حدیث» ملقب به «جده» که امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه، در ابتدای غیبت صغری، شیعیان را موظف به مراجعه به ایشان در مسائل دینی خود می‌فرماید، ماجرایی شنیدنی و درس‌آموز است که تا کنون در هیچ‌ کتاب یا اثر رسانه‌ای تبیین و رمزگشایی نشده بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha