دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 20, 2024
تصاویر جلسه اخلاق آیت الله هاشمی علیا، موسس مدرسه علمیه قائم عج چیذر که هر هفته روزهای های سه شنبه در مدرسه علمیه قائم (عج) بصورت جلسه عمومی برگزار می شود.

حوزه/ تولیت مدرسه علمیه قائم چیذر تهران با بیان سرنوشت شوم ابلیس، گفت: سرنوشت شیطان چنین شد که در اثر یک  تکبر، تمام عباداتش نابود و از درگاه الهی طرد شد و از بهشت به جهنم سقوط کرد. چنان سقوطی که هرگز بلند نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله هاشمی علیا، تولیت مدرسه علمیه قائم چیذر تهران در ادامه جلسات درس اخلاق که هر سه شنبه ها بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد این مدرسه علمیه برگزار می شود، با شرح فراز «اَللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنْ... مَلَکَةِ الْحَمِیَّةِ» که از «دعای هشتم صحیفه سجادیه» است، پرداخت و اظهار داشت: امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه ۱۹۲ نهج البلاغه که در خصوص رذیله اخلاقی تکبر و تعصب به این نکته اشاره دارند که شیطان اساس تعصب را در عالم بنا نهاد.

وی ادامه داد: خداوند به ملائکه و ابلیس که شش هزار سال در بین ملائکه و موعظه‌گر آنان بود، امر فرمود بر آدم سجده کنند. بدین ترتیب ابلیس را در بوته امتحان قرار داد تا ذات ملک از ذات شیطان معلوم گردد.

وی افزود: خداوند می‌توانست آدم را از نور و یا عطری بیافریند که مانند آن در تمام هستی نباشد و همه طالب و تسلیم آن گردند؛ اما اگر چنین می‌کرد امتحان تمام نبود. خدا این برنامه را تنظیم کرد و در نتیجه شیطان به آدم سجده نکرد؛ زیرا خود را که از جنس آتش بود، از آدم برتر پنداشت و چنین شد که شیطان در برابر خداوند تکبر ورزید و این به معنای جنگ با خداست.

آیت الله هاشمی علیا با بیان سرنوشت شوم ابلیس، خاطرنشان کرد: سرنوشت شیطان چنین شد که در اثر یک تکبر، تمام عباداتش نابود و از درگاه الهی طرد شد و از بهشت به جهنم سقوط کرد. چنان سقوطی که هرگز بلند نخواهد شد.

تولیت مدرسه علمیه قائم چیذر با اشاره به عبادت های چند هزار ساله ابلیس و تکبری که در مقابل خداوند انجام داد، تأکید کرد: حال باید وضع انسان را ملاحظه کرد که چنان عباداتی هم ندارد چگونه خواهد بود؟ چه کسی می‌تواند خود را از ابتلا به چنین سرنوشتی در اثر تکبر ایمن بداند؟ به خصوص اینکه طبق فرمایش امیرمؤمنان علی علیه السلام که در این خطبه فرموده است؛ حکم خداوند در تمام عالم یکی است و فرقی بین افراد نیست.

وی در پایان به برخی از آثار تکبر بر اساس برخی روایات اشاره کرده و بیان داشت: نقطه مقابل تکبر، تواضع است که انسان را رفعت می‌بخشد و نزد مردم عزیز و گرامی می‌کند. بنابراین انسان باید تلاش کند خود را تزکیه کرده، تواضع پیشه کند و همواره خود را از همه پایین‌تر بداند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha