یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024

رییس موسسه بهداشت معنوی با تأکید بر این که انتخابات ریاست جمهوری، انتخاب مرشد معنوی نیست، گفت:‌ در این انتخابات باید کسی را در چارچوب نظام ولایی و بر اساس قوانین انتخاب کنیم تا زمام امور اجرایی را به دست گیرد.

حجت الاسلام حمید رضا مظاهری سیف، رئیس مؤسسه بهداشت معنوی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به این که یکی از مسائل مهم در حوزه فعالیت‌های اجتماعی توجه و پایبندی به اخلاق است، گفت: انسان‌ها در عرصه تعامل و ارتباط باید حریم هایی را رعایت کنند تا وضعیت متعادل و مناسب برای رسیدن به شرایط اجتماعی بهتر فراهم شود، یکی از عواملی که این شرایط را مهیا می سازد، اخلاق است.

رئیس مؤسسه بهداشت معنوی با بیان این که این مهم می‌تواند ما را در رسیدن به آرامش، امنیت و پیشرفت موفق نماید، ادامه داد: اخلاق در حوزه‌های مختلف روابط اجتماعی چون کار، تعلیم و تربیت و سایر حوزه های زندگی مورد بحث قرار می‌گیرد و حریم‌ها را مشخص می‌کند.

لزوم پایبندی کاندیداها و فعالان سیاسی به اصول اخلاقی

وی با تأکید بر این که فعالان عرصه سیاسی و کاندیداهای انتخابات باید به اصول اخلاقی پایبند باشند، گفت: در این عرصه کاندیداهای ریاست جمهوری، افرادی که از سوی آنها امور تبلیغاتی را انجام می‌دهد، کسانی که به عنوان مجری انتخابات فعالیت می‌کنند و همچنین افرادی که به عنوان شهروندان جامعه در انتخابات شرکت می کند. همه در ارتباط با اصول اخلاقی خاصی قرار می گیرند که نتیجه عمل به آن، بالا بردن سطح زندگی و ایجاد آرامش و رضایت بیشتر در زندگی است.

حجت‌الاسلام مظاهری سیف با بیان این که اصول اخلاقی در میان افراد و اقشار مختلف که در انتخابات سهیم‌ هستند، داوطلبان و حامیان خاص آنها که دست اندرکاران تبلیغاتی هستند، با ضریب بیشتری متوجه آنهاست، ابراز داشت: همان طوری که این افراد در عرصه سیاسی نیز نقش پررنگ‌تری دارند، در رعایت اخلاق سیاسی و انتخاباتی هم باید مؤثرتر عمل کنند.

تاکید بر رعایت صداقت

وی درباره اصول اخلاقی انتخاباتی گفت: در این عرصه نخستین مسئله، «صداقت» است. کسی که داوطلب می‌شود و تبلیغ می کند، باید بیش از پیش به «صداقت» توجه کند؛ چرا که ممکن است بر اثر تبیین مسائلی، برجستگی کاذبی که خلاف واقع است، ارائه شود. یک داوطلب و یا حامیان او ممکن است گزارشی از واقعیت بدهند، اما آن را طوری برجسته کنند و برخی از ابعاد موضوع را حذف کنند که سابقه داوطلب برخلاف آنچه بوده به نظر برسد، این کار نیز نوعی اغواگری است که بر خلاف اصول اخلاق انتخاباتی است.

تاکید بر پرهیز از تخریب دیگران

رئیس مؤسسه بهداشت معنوی با تأکید بر این که نباید بیش از آنچه که هستیم، خود را معرفی کنیم، ادامه داد: مسئله دیگر ترک اموری است که موجب آلوده کردن فضای انتخابات می‌شود؛ هر کاندیدایی باید توانایی ها و برنامه های خود را بیان کند و لازم نیست که درباره دیگر کاندیداها فضاسازی و آنان را تخریب کند.

وی خاطرنشان کرد:‌ بر اساس تجربیات موجود، وقتی کسی مقداری از اصول اخلاقی عدول می‌کند، این مشکل با برخورداری فرد از امکانات، بیشتر می‌شود. شاید در ابتدا مقدار این انحراف کم باشد، ولی در ادامه زاویه انحرافی بیشتری پیدا می شود.

مردم مراقب عدول کاندیداها از اصول اخلاقی باشند

حجت‌الاسلام مظاهری سیف اضافه کرد: فرد کاندیدا به اندازه یک داوطلب نفوذ و طرفدار دارد، اگر در عرصه اخلاق به حریم دیگران تعرض کرد، با قدرت گرفتن، این تعرض بیشتر می شود؛ از این رو باید از همان ابتدا مراقب بود که انحراف از اصول اخلاقی پیدا نشود؛ این مسئله‌ای است که مردم می توانند مراقب باشند.

رئیس مؤسسه بهداشت معنوی همچنین به برخی سوء استفاده‌ها از معنویت اشاره و بیان کرد: باید توجه داشته باشیم که در عرصه انتخابات می خواهیم انتخابی سیاسی و اجتماعی داشته باشیم. نکته اساسی این است که ما یک انتخاب دینی نداریم.

تاکید بر انتخاب رییس جمهور ولایی

وی با تأکید بر این که ما در انتخابات ریاست جمهوری به دنبال انتخاب منجی یا مرشد معنوی نیستیم، افزود:‌ در این انتخابات می‌خواهیم کسی را بر اساس قوانین نظام جمهوری اسلامی و در چارچوب نظام ولایی، انتخاب کنیم تا زمام امور اجرایی را به دست گیرد و همگام با رهنمودهای مقام معظم رهبری و مطالبات مردم، امور کشور را پیگیری نماید.

حجت‌الاسلام مظاهری سیف افزود:‌ عرصه انتخابات ریاست جمهوری، عرصه انتخاب رهبر معنوی نیست، یادآور شد:

جمهوری اسلامی ایران براساس الگوی ولایت فقیه تعریف شده است و کسی که صرفا ولایی باشد و الگوی قانونی نظام سیاسی کشور را نپذیرد، نمی تواند زمام امور را در دست بگیرد، زیرا با قانون و مردم و نظام سیاسی در تعارض قرار می گیرد؛ بنابراین توجه به مسائل قانونی و اخلاقی می تواند ضمانتی برای انتخاب صحیح باشد.

وی به التقاط‌های موجود در این عرصه اشاره کرد و گفت:‌ امروز در کشور فضاهایی ایجاد شده که منجر به سوء تفاهم‌هایی می‌شود؛ به گونه‌ای که برخی گمان می کنند که انتخاب پیش رو (ریاست جمهوری) انتخاب منجی است، در حالی که ما به کسی نیاز داریم که توانایی اداره نظام از نظر سیاسی و اجتماعی را داشته باشد.

دوره ادعای ارتباط با امام زمان(عج) گذشته است

رئیس مؤسسه بهداشت معنوی یادآور شد: مردم متعتقدند که منجی و یا هر گونه نماینده خاص از سوی او را نمی توانیم با انتخاب، تعیین کنیم و دوره این ادعاهای نظیر رکن بودن و در ارتباط بودن با امام زمان(عج) گذشته است.

وی به برخی انحرافات معنوی در جامعه اشاره کرد و ابراز داشت: غلو و تحریف در آموزه‌های عرفانی و معنوی، انحراف است و انحراف در این حوزه نسبت به انحراف در حوزه اخلاق، خطرناک‌تر است و می‌تواند ویرانگرتر باشد.

فتنه معنوی

حجت الاسلام مظاهری سیف خاطرنشان کرد:‌ کسی که در عرصه اخلاقی منحرف می شود، حدود آن مشخص است، ولی کسی که در عرصه معنوی انحراف داشته باشد، در آینده می تواند انحرافات بزرگی را رقم زند و فتنه های دامنه داری نظیر بابیت و بهائیت ایجاد کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha