دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
رزاقی

حوزه/ یکی از فضلای حوزه با تاکید بر اینکه شهدای ما در دامان مادرانی تربیت یافتند که به شهادت فرزندان خود افتخار می کنند، ابراز داشت: مادر شهیدان هاشمی شاهرودی از خاندان علم و تقوا بود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین رزاقی شامگاه شنبه در مراسم بزرگداشت رحلت والده آیت الله هاشمی شاهرودی با اشاره به اینکه پدر آن مرحومه سید علی مدد خراسانی از علمای مشهور نجف بوده است، اظهار داشت: همچنین سید علی شاهرودی پدر آیت الله هاشمی شاهرودی از شاگردان برجسته آیت الله العظمی خوئی بود.

وی تصریح کرد: آیت الله العظمی خوئی آرزو داشت آیت الله سید علی شاهرودی که از اساتید و بزرگان نجف به شمار می رفت جانشین ایشان در هدایت کرسی تدریس شود که در سنین جوانی از دنیا می رود و والده آیت الله هاشمی شاهرودی سرپرستی هفت فرزند را برعهده می گیرد و به تربیت آن ها در مکتب تشیع می پردازد.

این خطیب حوزوی افزود: سه فرزند شهید بیت هاشمی شاهرودی توسط رژیم بعث عراق دستگیر و به شهادت می رسند.

وی در ادامه با بیان اینکه احترام به حقوق والدین در تمام آموزه های دینی مکاتب انبیا وجود دارد، ابراز داشت: قرآن کریم در آیه 213 سوره بقره یکی از دستاوردهای حضرت موسی(ع) را در کنار توحید و خداپرستی، احترام به والدین عنوان می کند.

*احسان انبیا به والدین

این فاضل حوزوی با اشاره به این که تمام انبیا به والدین خود احترام می گذاشتند، گفت: صفات تقوا و نیکی به پدر و مادر از مهم ترین ویژگی های حضرت یحیی(ع) بود.

حجت الاسلام والمسلمین رزاقی تصریح کرد: در قرآن کریم بعد از توحید و خدا پرستی بر احترام به والدین تاکید شده است و نشان دهنده اهتمام خداوند و دین به نیکی بر پدر و مادر است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین دستورات خداوند به انبیا توجه به حقوق والدین بوده است، گفت: کسانی که نسبت به والدین ناسپاس هستند، مورد عذاب قرار می گیرند.

این خطیب حوزوی با تاکید بر اینکه والدین به عنوان میزان ارزشی میان خداوند و فرزندان می باشند، ابراز داشت: بر اساس روایات اگر کسی بخواهد طول عمر داشته باشد باید به والدین خود احسان کند.

حجت الاسلام والمسلمین رزاقی با بیان اینکه لذت زندگی در احترام به والدین است، گفت: کسانی که می خواهند از آتش جهنم نجات یابند به پدر و مادر خود احترام بگذارند.

*نماز و روزه چه کسی قبول نمی شود؟

وی با اشاره به اینکه کسی که نگاه خشم آلود به پدر و مادر داشته باشد نماز و روزه اش مورد درگاه احدیت قرار نمی گیرد، ابراز داشت: همچنین بر اساس روایات بعد از پایان نماز و عبادات شبانه، دعا برای پدر و مادر نباید فراموش شود.

این فاضل حوزوی با تاکید بر اینکه دعا برای پدر و مادر اجابت می شود، تصریح کرد: جایگاه مادر در مکتب شیعه مورد توجه ویژه قرار دارد و امام سجاد(ع) در تعابیر زیبایی به تبیین زحمات مادر می پردازد و تاکید بر شکر و قدردانی از آن ها را دارد در حالی که نمی توان از زحمات این نعمت الهی تشکر کرد.

*نقش مادران شخصیت فرزندان را تعیین می کند

حجت الاسلام والمسلمین رزاقی با اشاره به اینکه مادران در رابطه با تعیین شخصیت فرزندان جایگاه ویژه ای دارند، ابراز داشت: نقشه راه انسان در شکم مادر ترسیم می شود و شقاوت و سعادت انسان از تربیت مادر صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه جوانانی و نسل هایی پیروز مند هستند که مادران خوبی داشته باشند، تصریح کرد: شهدا جز مفاخر بشریت هستند و شهادت از آرزوهای نبی مکرم اسلام و حضرت علی(ع) بود.

این خطیب حوزوی با تاکید بر اینکه شهدای ما در دامان مادرانی تربیت یافتند که به شهادت فرزندان خود افتخار می کنند، ابراز داشت: مادر شهیدان هاشمی شاهرودی امروز به فرزندان خود ملحق شد و از برکات آن ها استفاده خواهد کرد.

*احترام حضرت علی(ع) به مادر

حجت الاسلام والسملمین رزاقی با بیان اینکه از دست دادن مادر مصیبتی سنگین است، تصریح کرد: حضرت علی(ع) به مادر خود بسیار احترام می گذاشت و پس از رحلت مادر ایشان، نبی مکرم اسلام(ص) نیز به قدری ناراحت بود که در تعابیری فرمودند با رحلت «فاطمه بنت اسد» من مادر خود را از دست دادم.

وی در پایان با تقدیر از استقامت و ایمان والده آیت الله هاشمی شاهرودی، خاطرنشان کرد: این مادر شهید از خاندان علم و تقوا بود که با تقدیم سه شهید خود به مکتب تشیع، همواره سربلند و مفتخر است.

انتهای پیام/313/33

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha