دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
رزاقی

حوزه/ علما چون قدر زمان خود را دانستند عالم شدندو مدیریت زمان یکی از پیام‌های عاشوراست که باید به آن اهتمام داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا رزاقی، همزمان با چهارمین شب محرم در جمع  سوگواران حسینی(ع)  در ورزشگاه حیدریان قم، با اشاره به سوگندهای قرآن درباره زمان، توجه به  مدیریت زمان را مورد بررسی قرارداد.

وی گفت: خداوند متعال سوگندهایی درباره زمان خورده که این ما را بر توجه حداکثری درباره زمان تأکید می‌کندو مدیریت زمان یکی از پیام‌های عاشورا است.

سخنران مراسم با بیان این که مرگ ناگهان به سراغ فرد می‌آید، اظهار داشت: فرد باید اهمیت زمان را درک کند و عزرائیل(ع) از هیچ فردی برای قبض روح اجازه نمی‌گیرد، جز نبی اکرم(ص) که از ایشان برای ورود به خانه و قبضه روح کردن اجازه گرفت.

وی افزود: پس از پیامبر(ص) عزرائیل از احدی برای قبض روح کردن اجازه نگرفت و نخواهد گرفت واگر تمام عالم را به فرد بدهند، ولی زمان ندهند گویی هیچ چیزیی به او نداده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رزاقی با تأکید بر زمان و موقعیت شناسی خاطرنشان کرد: دانش آموزی که در ایام امتحانات درس نخواند دیگر درس خواندن او به درد نمی‌خوردو فردی که بدون شناخت زمان نیز زندگی کند به هیچ جایی نمی‌رسد.

وی ادامه داد: فرد باید زمان شناس باشد و توابین عاشق امام حسین(ع) بودند، ولی وقت را در عاشورا نشناخته و به یاری سیدالشهدا(ع) نرفتند و پس از عاشورا توبه کرده و مقابل دشمنان به جنگ پرداختند که ‌در نهایت نیز شهید شدند، ولی هیچگاه اجرشان به اندازه اجرا شهدای کربلا نشد.

این خطیب حوزوی  عنوان کرد: در روایت آمده «فردی که زمان شناس باشد مشکلات بر او غلبه نخواهد کرد» و نوش دارو پس از مرگ سهراب فایده‌ای ندارد.

وی یادآور شد: در سال 57 طرفداران شاه دستور حکومت نظامی  دادند تا امام راحل را دستگیر کنند ولی امام(ره) به موقع دستور حضور افراد در خیابان‌ها را دادند که این سبب نقش بر آب شدن نقشه دشمنان شد و امام خمینی(ره) با این کار سبب پیروزی انقلاب شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رزاقی با بیان این‌که استفاده از فرصت جوانی فرد را به کمال می‌رساند، گفت: فرد اگر در جوانی پاک باشد به جایی می‌رسد و گرنه در پیری که نمی‌توان در خود تحول بسیاری ایجاد کرد و خدا عاشق جوانی که به سوی او می‌آید است.

وی افزود: جوانی بهترین زمان رشد و کمال است و اگر فرد از فرصت جوانی استفاده نکند دیگر این فرصت برای او پیش نمی‌آید و زمان اگر بگذرد دیگر باز نمی‌گردد و این حساسیت زمان را نشان می‌دهد؛‌ امروز، دیروز و فردا نیست، دیروز یک فرصت بود فردا فرصت دیگری است.

این خطیب حوزوی با تأکید بر شناخت و درک زمان اظهار داشت: علما چون قدر زمان خود را دانستند عالم شدندو میرزا جهانگیر خان قشقایی نخست خان بود ولی پس از مدتی قدر زمان و فرصت خود را دانست و با استفاده از این فرصت‌ها عالم شد، به گونه‌ای که شاگردی همانند مرحوم آیت‌الله بروجردی را تربیت کرد.

وی ادامه داد: فرد اگر از فرصت‌ها بهره گیرد به کمال می‌رسدو در روایتی از نبی اکرم(ص) آمده «خدا در زندگی فرصت‌های طلایی قرار داده است، از این فرصت‌ها برای کمال خود بهره ببرید»؛ جوانان عمر و وقت خود را به وبطالت نگذارند، هر چه هست مربوط به دوره جوانی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رزاقی با اشاره به این‌که باید قدر انقلاب و نظام را بدانیم، خاطرنشان کرد: قدر فرصت پیش آمده را باید دانست، قدر محرم، صفر و دینداری را بدانید و آنچه امروز داریم نتیجه قرن‌ها تلاش انسان‌های پاک است و سرهایی بالای دار رفتند تا این فرصت‌ها پیش آمد.

وی در پایان عنوان کرد: استفاده از فرصت برای همه لازم است، در روایتی از پیامبر(ص) وارد شده «روز قیامت اجازه نمی‌دهند قدم از قدم بردارید تا از چند موضوع سؤال کنند که نخستین آن درباه چگونگی استفاده از فرصت عمر است».

     

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha