پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مظاهری مجمع عمومی جامعه مدرسین

حضرت آیت الله مظاهری با تاکید بر ضرورت تحول در نظام آموزشی حوزه متناسب با مطالبات نسل حاضر، گفتند: وحدت و یکپارچگی اساتید از اهم مسائل حوزه است و باید از هرگونه افراط و تفریط، پرهیز جدّی شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، این مرجع تقلید در دیدار هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه، با اشاره به سوابق درخشان و خدمات ارزندۀ جامعه مدرسین در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار داشتند: برخورداری از فکر جمعی اساتید و مدرسین حوزه، برای اداره و رشد حوزه‌های علمیّه و پیشبرد اهداف علمی و معنوی حوزه‌ها، مفید و بسیار لازم است.

حضرت آیت الله مظاهری با تشکّر از مقام معظّم رهبری به سبب راهنمایی برای تشکیل مجمع عمومی جامعه مدرّسین، افزایش چشمگیر تعداد اساتید مبرّز و مدرّسین حوزۀ علمیه قم نسبت به گذشته را یادآور شده و بر ضرورت حفظ وحدت و یکپارچگی بین تشکّل‌های اساتید و مدرسین حوزه تأکید کرده و افزودند: مصلحت کنونی حوزۀ علمیّه، برای ارتقای سطح علمی و معنوی حوزه‌ها، وحدت و یکپارچگی تشکّل‌های مختلف مدرّسین حوزه است.

این مرجع تقلید ضمن تبیین ضرورت و برکات حفظ اتّحاد در همۀ زمینه‌ها، خاطرنشان کردند: بروز اختلاف و چند دستگی در حوزه‌ها، به خصوص در بین اساتید و مدرّسین سطوح عالی که پشتیبان و طرفدار نظام مقدّس جمهوری اسلامی هستند، خسارات جبران‌ناپذیری به همراه دارد و از این جهت عموم مدرّسین حوزوی باید با هوشیاری کامل از ایجاد هرگونه اختلاف و بروز تقابل در بدنۀ حوزه جلوگیری کنند.

ایشان در این زمینه، رعایت اعتدال و میانه‌روی را در حفظ وحدت کلمه مؤثر دانسته و افزوند: همۀ نهادهای حوزوی و از جمله تشکّل‌های اساتید و مدرّسین حوزه، باید از هرگونه افراط و تفریط، پرهیز جدّی داشته باشند و با رعایت اعتدال، در حفظ و حراست از کیان حوزه‌های علمیّه و گسترش کمّی و کیفی آن، کوشا بوده، در این خصوص با قاطعیّت و جدّیّت عمل کنند.

حضرت آیت‌الله مظاهری با بیان این که اصل تشکیل نهادها و تشکّل‌های حوزوی و نیز ایجاد کمیته‌های تخصّصی در آنها مفید و مطلوب است، بر ضرورت حصول نتیجۀ کاربردی از تشکّل‌ها تأکید کرده و اظهار داشتند: کاربرد تشکّل‌های حوزوی و کمیته‌های تخصّصی آن وابسته به این است که این‌گونه تشکّل‌ها از پشتوانۀ فکری قوی و برنامه‌ریزی مستمر برخوردار باشد و اعضای شرکت‌کننده با حضور فعّال و مؤثر خود، به مصوّبات و برنامه‌های از پیش تعیین شده عمل نمایند.

معظم له در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن بازگویی لزوم صیانت از فقه جواهری و نیز ایجاد تحوّل در دروس سطوح ابتدایی و میانی حوزه‌ها و همچنین چاره‌اندیشی برای پاسخ‌گویی به شبهات و سؤالات گوناگون دینی و اعتقادی، خواستار توجّه جدّی مدرّسین و اساتید حوزه به این سه موضوع شده و تأکید کردند: همان‌طور که امام راحل عظیم‌الشأن هم بارها و به مناسبت‌های مختلف متذکّر می‌شدند، لازم است در حوزه‌های علمیّه با حفظ فقه سنّتی و جواهری، تربیت مجتهدین و مراجع تقلید برای نسل‌های آتی ادامه یابد و در عین حال، باید در نظام آموزشی حوزه نیز تحوّلات مثبتی مطابق با شرایط و نیازهای زمان و سؤالات و مطالبات نسل حاضر ایجاد شود و تحقّق این سه آرمان، نیازمند فکر، برنامه‌ریزی و اقدام توسّط مدرّسین عالی رتبۀ حوزه‌های علمیّه است.

ایشان با اشاره به جایگاه بی‌بدیل مراجع معظّم تقلید در حوزه‌های علمیّه، تقویت ارتباط جامعۀ مدرّسین و مجمع عمومی این جامعه با مراجع تقلید را خواستار شده و خاطرنشان ساختند: ارتباط مستمر با مراجع تقلید و حفظ شؤون مرجعیّت و نیز عمل به منویّات و نظرات آنان، در تحقّق آرمان‌های حوزوی و پیشبرد اهداف متعالی حوزه‌ها تأثیر به سزایی دارد.

این مرجع تقلید همچنین از خلوص نیّت به عنوان مؤثرترین راهکار برای موفقیّت در اهداف و آرمان‌ها نام برده و افزودند: اگر رنگ خدایی به اعمال بخورد و هیچ انگیزه‌ای به جز خداوند متعال، در نظر نباشد، پیروزی انسان و رسیدن وی به هدف، حتمی است.

حضرت آیت الله مظاهری در این‌باره تأکید کردند: از آنجا که حوزه‌های علمیّه متعلّق به حضرت ولیّ‌عصر«ارواحنا فداه» است و آن حضرت حوزه‌ها را دوست دارند، جلب نظر و کسب رضایت ایشان در پیشبرد برنامه‌ها لازم و اثرگذار است.

در ابتدای این دیدار حجت ‌الاسلام والمسلمین احمد فرّخ‌فال، رییس مجمع عمومی جامعۀ مدرّسین حوزه، گزارشی از نحوۀ تشکیل آاین مجمع و اهداف، رویکردها و فعالیت های آن ارائه کرد.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha