سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
حجت‌الاسلام پناهیان

حوزه / مشکل اساسی در جامعه ما لیاقت فردی، اعتقادات دینی، اختلافات سیاسی یا تهاجم خارجی نیست، بلکه مشکل دانش دینی است و حوزه علمیه باید در روز آمد کردن دانش دینی برای اداره کشور وارد میدان شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» دراصفهان، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، عصر امروز در مراسم چهلمین روز ارتحال آیت الله مهدوی کنی، در دانشگاه اصفهان، با طرح این سئوال که مشکل کشور ما کجاست؟ این که صداقت در عوام و خواص وجود ندارد و یا شدت دشمنی و تهدیدات دشمنان زیاد است؟ اختلافات میان جریان های سیاسی مشکل اساسی ماست یا شدت و ضعف دینداری مشکل آفرین شده است؟ آیا ساختار مردم سالاری دین ایجاد مشکل کرده است؟، اظهار کرد: تصور من این است که مشکل اساسی در جامعه ما لیاقت فردی، اعتقادات دینی، اختلافات سیاسی یا تهاجم خارجی نیست، و اگر ما دانش اداره کشور داشته باشیم، نه تهاجمات بیگانگان و نه اختلافات داخلی حتی مانع هم تلقی نمی شوند.

مشاور رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها با بیان این که برخی اختلافات سیاسی به دلیل کمبود دانش، مضحک است، افزود: به حدی دانش تربیت دینی در کشور ضعیف است که همه کسانی که گناه می کنند می توان این عمل را به دلیل عدم آگاهی تلقی کرد.

این کارشناس حوزوی با اشاره به این که حوزه های علمیه باید در روز آمد کردن دانش دینی برای اداره کشور و تربیت جدی تر وارد میدان شوند، تصریح کرد: این افتخار برای حوزه است که با منابع غنی دینی مواجه است و قدرت استنباط از منابع را آموزش می دهد، اما هنوز به حد مطلوب نرسیده ایم.

وی با بیان این که حوزه در کنار گنج های معرفت است و باید این گنج ها را به محصول تبدیل کند، بیان کرد: رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند علمای حوزه باید به تولید دانشی که به طراحی های نظام منجر شود، بپردازند..

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به برخی ناهنجاری ها مانند بدحجابی، گفت: برای مبارزه با بدحجابی نیازمند دانش هستیم و مواجهه دانشگاه ها با بدحجابی به دلیل بی دینی نیست، بلکه دانش این مسئله آموزش داده نشده است.

وی با بیان این که ولایت فقیه پایه و اساس دموکراسی دینی است، گفت: آیت الله مهدوی در این کشور کاری کرد که در بسیاری از محیط های حوزه و دانشگاه هنوز هم ممکن نیست و دانشگاهی تأسیس کردند که دانشجویان در کنار دروس دانشگاهی،  فقه و اصول هم بخوانند.

مشاور رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها با اشاره به این که مرحوم آیت الله مهدوی کنی دقت علمی بالایی داشت و به جای تولید علم، به تأسیس مرکز تولیدعلم پرداخت، عنوان کرد: دانشگاه امام صادق(ع) راهی را برای تولید علم بومی و اسلامی باز کرد.

وی با بیان این که فقدان این بزرگوار برای جامعه علمی خسارت آور و بزرگداشت ایشان برای جامعه علمی افتخار است، گفت: این مسئله افتخار است که چنین فقیهانی وارد سیاست شدند و هرکاری که درست می دید، انجام می داد و با تصمیم های عقلانی و علمی، مستقل رفتار می کرد.

انتهای پیام

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha