دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت‌الاسلام ماندگاری

حوزه / رئیس هیت امنا موسسه فرهنگی روایت سیره شهدا با بیان این که فتنه 88 به دلیل عدم درک درست جایگاه ولایت رخ داد، از روز 9 دی ماه به عنوان روز بصیرت و فهم جایگاه ولایت نام برد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی ماندگاری در مراسم یادواره شهدای غواص و 120 شهید عملیات کربلای 4 که شب گذشته در مسجد امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد با ذکر این نکته که مجلس شهدا مجلس اهل بیت(ع) است گفت: مجالس بزرگداشت شهدا دارای سه ویژگی مهم است، که هر کس از سه ویژگی بهره مند شود، باید خدا را شکر کند و هر کسی به این مجالس بیاید و و از این ویژگی ها بهره مند نشود، باید فکری به حال خودکند.

وی، ویژگی اول مجلس شهدا را "بصیرت افزایی" عنوان کرد و توضیح داد: انسان ها معمولا وقتی که یک صاحب ثروت، صاحب مقامات دنیوی و یا فردی صاحب شهرت را می بینند حسرت داشتن جایگاه و  مال این افراد را می خورند در حالی که اگر مردم از جایگاه واقعی این افراد آگاه باشند هرگز به چنین وضعیتی دچار نخواهند شد.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: جایگاه اصلی مقام شهادت و احیاء عند ربهم را افرادی مثل امام علی(ع) می دانند به طوری که حضرت در طول زندگی خویش تنها بعد از ضربت خوردن عبارت «فزت و رب الکعبه» را به کار بردند و این امر نشان از آگاهی حضرت نسبت به مقام شهادت است.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری افزود: هیچ چیزی به اندازه شهادت دارای رستگاری نیست، چرا که طرف معامله انسان در شهادت، مطابق آیه  111 سوره توبه«إِنَّ اللّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْرَاةِ وَالإِنجِيلِ وَالْقُرْآنِ وَمَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ مِنَ اللّهِ فَاسْتَبْشِرُواْ بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بَايَعْتُم بِهِ وَذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ/خداوند از مؤ منان جانها و اموالشان را خريداري مي‏كند كه (در برابرش) بهشت براي آنان باشد (به اين گونه كه) در راه خدا پيكار مي‏كنند، مي‏كشند و كشته مي‏شوند، اين وعده حقي است بر او كه در تورات و انجيل و قرآن ذكر فرموده، و چه كسي از خدا به عهدش وفادارتر است، اكنون بشارت باد بر شما به داد و ستدي كه با خدا كرده‏ايد و اين پيروزي بزرگي (براي شما) است.» خداوند متعال است.

رئیس هیت امنا موسسه فرهنگی روایت سیره شهدا عنوان کرد: هرکس از جایگاه واقعی شهدا باخبر باشد آرزو می کند که ای کاش در این جایگاه قرار گیرد و امام راحل (ره) با اظهار کوچکی خود در برابر بسیجیان آرزو می کرد که خداوند ایشان را با بسیجیان محشور کند چون می دانستند که بسیجیان کجا می روند.

این کارشناس مذهبی ویژگی مجلس دوم شهدا را "اتمام حجت" عنوان کرد و گفت: خداوند متعال با انسان اتمام حجت کرده و شاید یکی از بهترین و رساترین اتمام حجت های الهی در سوره عصر باشد که در این سوره قسم خورده و با انسان اتمام حجت می کند و شهدا هم طبق آیات و روایات با ما اتمام حجت می کنند که این دنیا دارای قانون، حساب و کتاب، بازرس و قیامت  است.

وی ادامه داد: در مورد واژه عصر در این سوره تفاسیر زیادی شده است که یک از این تفاسیر، وجود پیامبر اکرم(ص) است و خداوند به این موضوع قسم یاد کرده که انسان ها در خسارت هستند.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری اظهار کرد:  عمر انسان سرمایه عظیمی است و انسان در برابر عمر خویش همچون آدم یخ فروشی است که سرمایه او رفته رفته آب می شود و نمی تواند جلوی آن را بگیرد و یکی از معانی خسارت این است که انسان ارزش ندارد عمر خود را در امور بی ارزش مثل ثروت و قدرت که اموری زودگذر و دنیایی هستند صرف کنند.

رئیس هیت امنا موسسه فرهنگی روایت سیره شهدا افزود: فتنه سال  88 سال برای به دست گرفتن  4 سال حکومت بود و ارزش نداشت که به خاطر  این مسئله این قدر هزینه برای اسلام و مسلمین درست کنند.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: 9 دی ماه، روز بصیرت و روز فهم جایگاه ولایت است و وای به حال کسانی که با امام بودند ولی جایگاه ولایت را نفهمیدند.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری بیان کرد: عمل صالح یعنی فرمانی را طبق فرمان ولایت انجام دادن و شهدا با ولایت پذیری و اطاعت از ولی خود این عمل را به خوبی انجام دادند، ولی متاسفانه امروز شاهدیم که ولی زمان داد می زند که برای مبارزه با فساد همایش لازم نیست و کار عملی می خواهد، اقتصاد مقاومتی لازمه خروج از رکود است یا در مقابل دغدغه های فرهنگی رهبری به خواننده زن مجوز برگزاری مراسم می دهند که این ها همه نشان از زمین ماندن حرف ولی فقیه زمان و خلاف سیره شهدا عمل کردن است.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: کسانی که سر سفره شهدا نشسته اند، اما نسبت به زمین ماندن حرف ولی امر عکس العملی از خود نشان ندهند، شرمنده خواهند شد.

رئیس هیت امنا موسسه فرهنگی روایت سیره شهدا اظهار کرد: آخرین اتمام حجت شهدا، صبر است و ما باید صبر کرده و مشکلات را تحمل کنیم چرا که سختی ها با آسایش همراه هستند.

وی افزود: مشکلات جبهه ها نسبت به امروز بیشتر بود، ولی چون دامنه دیدگاه بسیجیان وسیع و بچه ها بزرگ بودند این مشکلات، کمتر به چشم می آمدند.

کارشناس مذهبی بیان کرد: آخرین ویژگی مجلس شهدا، "قربت" است و ما باید با در مجالس شهدا احساس قربت کنیم، چون  بسیجیان به ائمه معصومین(ع) پیوند خورده بودند  و هم باید چنین پیوندی را در خود ایجاد کنیم.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha