جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت‌الاسلام رئیسی

حوزه/مقام معظم رهبری در پیامشان به جوانان اروپا و آمریکا و آمریکای شمالی مطرح کردند که تروریست‌های استخدامی نظام استکباری می‌خواهند چهره زیبای اسلام را بد نشان دهند و اسلام‌هراسی را در دل مردم قرار دهند.

به گزارش گروه استان ها خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، در اختتامیه هشتمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) در بخش بانوان، در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی سرچشمه، گفت: این روزها قرآن و وجود مقدس و قلب نازنینی که قرآن در آن نازل شده است و معلم اول بشریت، پیامبر(ص) به دلیل اهانتی که به ساحت ایشان شده است، توجه عموم را به خود جلب کرده است.

وی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «أَوَّلُ مَا خَلَقَ اللَهُ نُورِی‌؛ نخستین‌ چیزی‌ را که‌ خدا آفرید، نور من‌ بوده‌ است‌» بنابر این نور وجود او اولین چیزی است که خداوند خلق کرده است.

عضو خبرگان رهبری بیان کرد: وجود مقدس پیامبر «مُهَیْمن»است و هم خود بر سایه انبیای الهی، هیمنه دارد و  هم کتاب کامل او هیمنه علمی بر سایه کتب آسمانی دارد و هم اوصیای او بر همه انبیای الهی و در طول تاریخ حیات انسان هیمنه دارند. وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) که هم سیره‌اش و هم وجود مقدسش و هم سنتش از هرگونه لغزش در امان است و دارای ملکه عصمت است «وَمَا یَنطِقُ عَنِ الْهَوَىٰ-إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْیٌ یُوحَىٰ» و قرآن و کتاب مقدسی که بر پیامبر(ص) نازل شده از هرگونه اعوجاج در امان است  و هیچ کجی در کتاب کامل او راه ندارد.

دادستان کل کشور اظهار کرد: در ابتدای سوره مبارکه الرحمن می‌خوانیم «عَلَّمَ الْقُرْآنَ * خَلَقَ الْإِنسَانَ * عَلَّمَهُ الْبَیَانَ» خداوند متعال به موجبات رحمانیت، ارسال رسل و انزال کتب فرموه است و جلوه رحمانیت او فرستادن کتب وفرستادن هادیان سبل است.

وی تصریح کرد: خداوند درباره آفرینش انسان فرموده است «... فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَکَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا...» انسان دو خلقت دارد یکی خلقت جسم انسان و دیگری خلقت جان انسان است و پس از خلقت جسم انسان، خلقت جان انسان آغاز شد آنجا که فرموده «ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ». بنابر این انسان دو خلقتی است و دارای دو آفرینس است، یکی خلقت جسم او و دیگری خلقت جان و روح او.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ادامه داد: سپس خداوند فرموده‌ است «...فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ...» که یا این تبارک برای جز اخیر است یعنی همان خلقت جان انسان و یا برای ترکیب این جسم و جان است یعنی این تبارک الله به هر دو می‌خورد، یعنی این خلقتی که هم در آن جسم و هم جان است و این فتبارک الله دارد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در کره زمین بیش از هفت میلیارد به نام انسان، نفس می‌کشند، بیان کرد: سؤال بر این است که کدامین اینها انسان هستند آیا همه این‌ها که مخلوق خداوند هستند، مسجود ملائکه نیز هستند؟ و یا آن انسان مسجود ملائکه است که خلیفةالله است؟ وسؤال دیگر این است که کدامین از اینها خلیفة‌‌الله است. خلیفه کسى است که بعد از «مستخلف عنه» قرار می‌گیرد که «انسان کامل» این چنین‏ است یعنی به کامل‏ترین وجهى، حکایت از حق و کمالات او می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به اینکه خلافت مطلقه برای وجود حضرت ولی‌عصر(عج) است و خلافت، مثل ولایت دارای مراتب است و یک مرتبه آن وجود حجت خدا بر زمین است، گفت: ولی هرکس از انسان‌ها به منزله نزدیکی به «مستخلف عنه»، دارای مقام خلافت هستند. حال باید دید که کدامیک از این انسان‌ها بیشتر کار مستخلف عنه می‌کنند و کدام یک جلوه ربانی دارند.

دادستان کل کشور بیان کرد: هر کدام از انسان‌ها به میزان ارتباط با وحی و قرآن کریم دارای مقام انسانیت هستند لذا فرموده است «عَلَّمَ الْقُرْآنَ * خَلَقَ الْإِنسَانَ» و مفهوم این سخن این است که انسانیت انسان در گرو ارتباط با وحی و آیات الهی رقم می‌خورد.

وی با اشاره به اینکه در ادامه آیات سوره الرحمن می‌خوانیم «عَلَّمَهُ الْبَیَانَ»، ادامه داد: بیان نیز در پرتو انسانیت انسان است وگرنه در عالم قیل‌وقال زیاد است و چهار هزار کانال ماهواره‌ای در فضای کشورهای اطراف در حال دریافت است اما کدام یکی از آنها بیان است. به عبارت دیگر بیان در پرتوی تبیان نشاید بلکه بیان مربوط به مقام انسانی انسان است که این سخن را به بیان تبدیل می‌کند.

دادستان کل کشور با تأکید بر اینکه خواندن قرآن نیازمند فهمیدن آن است، اظهار کرد: مفسران حقیقی قرآن اهل‌ بیت(ع) هستند؛ چرا که تفسیر قرآن «راسخون فی‌العلم» می‌خواهد. قرآن مفسر و مبین می‌خواهد، علی بن ابی‌طالب(ع) می‌خواهد تا به ما بگوید که کلام خدا چه معنا و مفهومی دارد و ما نیازمند این هستیم که هم محور زندگی را به قرآن دهیم و هم امیرالمؤمنین علی(ع) را مدار در زندگیمان قرار دهیم .

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص)، عنوان کرد: ایشان فرمودند «ﯾﺎ ﻋَﻠُّﯽ! ﻣَﺜَﻠُﮏَ ﻓِﯽ ﺍﻟﻨﺎﺱ ﮐَﻤﺜﻞ ﺳُﻮﺭﺓ ِ ‏ﻗُﻞ ﻫُﻮَ ﺍﻟﻠﻪُ ﺍَﺣَﺪ. ﻓَﻤَﻦ ﻗَﺮﺃﻫﺎ ﻣﺮَّﺓً، ﻓﮑﺄﻧَّﻤﺎ ﻗَﺮَﺃ ﺛُﻠﺚَ ﺍﻟﻘُﺮﺁﻥ ﻭ َﻣَﻦ ﻗَﺮﺃﻫﺎ ﻣَﺮَّﺗﯿﻦ، ﻓﮑﺄﻧَّﻤﺎ ﻗَﺮَﺃ ﺛُﻠﺜﯽ ﺍﻟﻘُﺮﺁﻥ ﻭَ ﻣَﻦ ﻗَﺮﺃﻫﺎ ﺛَﻼﺙَ ﻣَﺮّﺍﺕٍ ﻓَﮑَﺄﻧَّﻤﺎ ﻗَﺮﺃ ﺍﻟﻘُﺮﺁﻥ ﮐُﻠَّﻪ. ﻭ ﮐَﺬﻟِﮏ ﺃﻧﺖَ ﯾﺎ ﻋﻠﯽ! ﻓَﻤَﻦ ﺍَﺣَﺒﮏَ ﺑِﻘَﻠﺒﻪ، ﻓَﻘَﺪ ﺍَﺩﺭَﮎَ ﺛُﻠﺚَ ﺍﻻﯾﻤﺎﻥ، ﻭَ ﻣَﻦ ﺍَﺣَﺒﮏَ ﺑِﻘَﻠﺒﻪ ﻭَ ﻟِﺴﺎﻧِﻪ ﻓَﻘَﺪ ﺍَﺩﺭَﮎَ ﺛُﻠﺜﯽ ﺍﻻﯾﻤﺎﻥ، ﻭَ ﻣَﻦ ﺍَﺣَﺒﮏَ ﺑِﻘَﻠﺒﻪ ﻭَ ﻟِﺴﺎﻧِﻪ ﻭ ﯾَﺪﻩ ﻓَﻘَﺪ ﺍَﺩﺭَﮎَ ﺍﻻﯾﻤﺎﻥ ﮐُﻠَّﻪُ» بنابر این کسی که هم جوارح و هم جوانحش جلوه علی بن ابی‌طالب(ع) باشد، مثل این است که کل قرآن را قرائت کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی اظهار کرد: آنچه که نجات‌بخش بشریت امروز و گمشده بشریت امروز است قرآن کریم است و همانطور که مقام معظم رهبری در پیامشان به جوانان اروپا و امریکا و آمریکای شمالی نکاتی را مطرح کردند که «من با دولت‌مردان شما سخن نمی‌گویم چون آنها صداقت را عامدا زیر پاگذاشته‌اند، اما روی سخن من روی شما جوانان که قلب‌هایتان آماده است و این است که قرآن را ببینید و بفهمید و خارج از همه جوسازی‌های رسانه‌ها و دولت‌مردانتان، رسول خدا(ص) را بشناسید» که اگر این دو را بشناسند خواهند فهمید تروریست‌های استخدامی نظام استکباری می‌خواهند چهره زیبای اسلام را بد نشان دهند و آنها نمی‌توانند اسلام‌هراسی را در دل مردم قرار دهند و یقین بدانید که راه نجات‌بخش را خواهید یافت.

وی با توصیه به بانوان حافظ قرآن، اضافه کرد: قلب شما ظرف قرآن است و قلب تنها در پرتو آموخته‌های قرآن می‌تواند ظرفیت پیدا کند و هنگامی که ظرفیت پیدا کرد در فراز و فرودهای زندگی، انسان می‌تواند ایستادگی کند و در مقابل دشمن درون، امیر نفس هستند و نه اسیر نفس، در مقام شیاطین برون تنها به قرآن پناه می‌برند؛ چرا که تنها ملجأ انسان‌ها در نجات از فتنه‌ها، قرآن و مفسران آن که اهل‌بیت (ع) هستند، است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تأکید کرد: فضای قرآنی که در کشور است مرهون هدایت‌های مقام معظم رهبری و عنایاتی که تمام مراجع عظام دارند، است و این زندگی با قرآن و حیات و حفظ با قرآن انشاء الله به عمل و حشر و نشر با قرآن بیانجامد و زندگی همه ما قرآنی شود.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha