دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 346047
۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۵
فصلنامه کلام اسلامی

حوزه/ هشتادو نهمین شماره از فصلنامه علمی- پژوهشی «کلام اسلامی»، هفت مقاله را در مباحث علم کلام به رهپویان این علم ارائه می دهد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه» در چکیدۀ یکی از مقالات ارائه شده، با عنوان «آیا کلام شیعی وامدار معتزله است؟!» که به قلم آیت الله العظمی سبحانی و حجت الاسلام علیرضا سبحانی نگاشته شده، می خوانیم: تاریخ نگاری، اگر فارغ از گرایش های شخصی باشد، نتیجه بخش خواهد بود. مورخان ملل و نحل در انعکاس عقاید دیگران عموماً تساهل به خرج داده اند. به طور نمونه گزارش های ملل و نحل شهرستانی، التنبیه و الرد علی أهل الأهواء و البدع، عبدالرحمن ملطی و الفرق بین الفرق بغدادی در مورد مکتب کلامی شیعه، حاکی از تبیین مکتب به صورت مغرضانه است. برپایه این تبیین های مغرضانه و وارد ساختن اتهامات گوناگون، برخی مستشرقین همچون آدام متز و دکتر سامی و به پیروی از مثل احمد ابن تیمیه، شیعه را وامدار معتزله معرفی کرده اند. این در حالی است که با بررسی منابع هر دو مکتب، ریشه های فکری و عقیدتی هر دو، حکایت از سرچشمه واحدی دارد و می توان آن ها را در کلام امیر بیان، امیرالمؤمنین علیه السلام یافت. همچنین بی اساس بودن نظر افرادی همچون ابن تیمیه، مبنی بر ورود برخی آراء مانند «تنزیه خدا و عدل» از زمان شیخ مفید، در کلام شیعه، مواردی از تألیفات متکلمان قرن دوم و سوم خلاف آن را به اثبات می رساند.

برخی از مقالات ارائه شده شامل: «محمد ارکون و آسیب های عقل دینی» به قلم آقایان: محمدصفر جبرئیلی و سعید متقی فر، «بررسی و نقد اندیشه ماتریدیه در صفت تکوین» اثر محمد ایزدی تبار و «روش شناسی سدید الدین حمصی و ابن میثم بحرانی در مباحث کلامی» به قلم آقایان: عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی و علی رئیسی می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین علی ربانی گلپایگانی در مقاله ای با عنوان «خداباوری و چالش شرور؛ پاسخ ها و راه حل ها» به ابعاد مختلف این موضوع پرداخته است.

در چکیدۀ این مقاله آمده: مسألۀ شرور یکی از چالش های دیرینه در ارتباط با اعتقاد به خدای یگانه، دانا، حکیم و خیرخواه بوده. دوگانه پرستان به دلیل این که وجود شرور را با صفات کمال خداوند ناسازگار پنداشته اند، برای شرور به آفریدگاری غیر از خداوند معتقد شده اند. حکمای الهی از عهد باستان تاکنون در نقد دیدگاه دوگانه پرستان، پاسخ ها و راه حل هایی را ارائه کرده اند. عدمی بودن شرّ، قلیل بودن شرور در مقایسه با خیرات و اجتناب ناپذیری خیرات از شرور، لزوم نگاه کلّی و جامع نگر به جهان به جای نگاه جزئی و موردی و فوائد معرفتی و غیرمعرفتی شرور برای بشر، راه حل هایی است که حکمای الهی دربارۀ شرور ارائه کرده و به شبهۀ دوگانه پرستان پاسخ داده اند. این مقاله به تبیین و تحلیل راه حل ها و پاسخ ها پرداخته است.

«حقیقت قدرت الهی در کلام و فلسفه اسلامی» به قلم آقای محمدرضا امامی نیا و «زبان شناسی گزاره های الهیاتی» اثر آقای حمیدرضا شاکرین از دیگر مقالات این نشریه می باشد.

ضمناً ویژه نامه معرفی انجمن دانش آموختگان مرکز تخصصی کلام از سوی دفتر این انجمن ارائه گردیده است.

لازم به ذکر است که چکیده مقالات به زبان عربی و انگلیسی نیز در فصلنامه منتشر شده است.

هشتادونهمین شماره از فصلنامه علمی – پژوهشی «کلام اسلامی» به صاحب امتیازی حضرت آیت الله سبحانی و با قیمت: 2500 تومان عرضه شده است.

علاقه مندان جهت تهیه فصلنامه می‌توانند به نشانی: قم، بلوار امین، کوچه 11، مؤسسه تعلیماتی-تحقیقاتی امام صادق علیه السلام، طبقه 3 دفتر فصلنامه مراجعه کرده و یا با شماره تلفن: 32925152-025 تماس بگیرند.

وبگاه فصلنامه نیز به نشانی: www.Imamsadiq.org در دسترس علاقه مندان می باشد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha