جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
محمد حسن آصفری

حوزه / حضور خود جوش نیروهای مردمی با حکم مرجعیت شیعه برای دفاع از سرزمین عراق، نقش تعیین کننده‌ای در معادلات منطقه‌ای داشت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دکتر محمد حسن آصفری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در نشست بیداری اسلامی با موضوع "نقش جمهوری اسلامی ایران در تحولات اخیر خاورمیانه و مقابله با گروه‌های تکفیری" ضمن ارائه گزارش از تحولات منطقه‌ای اظهار داشت: جرقه رویدادهای اخیر جهان اسلام از سال 1991 و بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شکل گرفت.

وی با تأکید بر این‌که کشورهای استعماری و استکباری در سایه ایجاد ناامنی در سراسر جهان، حضور خود را در مناطق مختلف توجیه می‌کنند، ابراز داشت: "ایده جنگ تمدن‌ها"، "شکل‌گیری جریان‌های اسلام ستیز"، "عمق بخشی به اختلافات و شکل‌گیری جنگ‌های مختلف در جهان اسلام"، "جریان 11 سپتامبر"، "بهانه مبارزه با گروه تروریستی القاعده در افغانستان"، "جنگ عراق"، "تجهیز معارضان و گروه‌های تکفیری در سوریه و سپس دعائیه مبارزه با این گروه‌ها" از مهمترین تحولات اخیر کشورهای اسلامی است که با نقشه شوم استکبار جهانی پی‌گیری می‌شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی تحولات اخیر کشور سوریه را مورد توجه قرار داد و افزود: وحدت قبایل مختلف و تشکیل گروه‌های مردمی مبارز علیه جریان‌های تکفیری داعش در سوریه، مانع بزرگی را برای زیاده خواهی‌های استکبار جهانی ایجاد نمود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان این که غرب با مشاهده اتحاد مردمی در سوریه، ایده مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی را برای ضربه‌زدن به دولت سوریه مطرح نمود، یادآور شد: امضای معاهده منع سلاح‌های شیمیایی از سوی دولت سوریه، برنامه‌های استعمار جهانی را نقش بر آب کرد.

وی حضور نظامی گروه‌های تکفیری در عراق را از دیگر برنامه‌های استکبار برای ضربه زدن به جهان اسلام برشمرد و اظهار داشت: نفوذ گستره حزب بعث در ارتش عراق و نیز اتفاقات و رویدادهای فلوجه و الانبار عراق، زمینه بسیار مناسبی را برای حضور گروه‌های تکفیری در این کشور فراهم نموده بود. با تسلیم شدن گروه‌های نظامی مستقر در موصل و صلاح الدین در مقابل نیروهای تکفیری، حجم گسترده‌ای از سلاح‌های جنگی در اختیار داعش قرار گرفت.

آصفری حکم مرجعیت شیعی عراق و تأثیر آن در بر هم زدن معادلات استکبار جهانی و گروه‌های تکفیری را بسیار مهم ارزیابی نمود و خاطرنشان کرد: حضور خود جوش نیروهای مردمی برای دفاع از سرزمین عراق، نقش تعیین کننده‌ای در معادلات منطقه‌ای داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به جریان‌های غالب در جهان اسلام، یادآور شد: جریان تکفیر با حمایت برخی از کشورهای منطقه و به سرکردگی گروه‌های تکفیری، یکی از جریان‌های فعال در کشورهای اسلامی است که به منظور ارائه چهره‌ای خشن و افراطی از اسلام و ممانعت از نفوذ تفکرات اسلام ناب محمدی(ص) در گستره جهانی شکل گرفته است.

نماینده مجلس شورای اسلامی، اسلام سکولاریستی را از دیگر جریان‌های فعال در جهان اسلام دانست و یادآور شد: اسلام مقاومت و اسلام ناب محمدی(ص) به پرچمداری انقلاب اسلامی ایران، از مهمترین جریان‌های اسلامی فعال در جهان به شمار می‌رود.

آصفری در پایان این نشست تخصصی تأکید کرد: پیشرفت‌های انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف علمی، تکنولوژیکی و ... از بزرگترین ظرفیت‌های جهان اسلام به شمار می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha