جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
زیبایی نژاد

حوزه / رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده با بیان اینکه مسائل خانواده باید عملیاتی و منطقه‌ای دیده شود، گفت: این مرکز در نظر دارد فعالیت‌های خود را معطوف به مشکلات حوزه زن و خانواده در فاز میدانی در استان‌ها کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام  والمسلمین محمدرضا زیبایی‌نژاد امروز  پنجشنبه( 20 فروردین) در اجلاس فصلی مرکز تحقیقات زن و خانواده با بیان اینکه طلاب حوزه‌های علمیه به اجرای تحقیقات کتابخانه‌ای و کتابخانه‌نشینی علاقه دارند، افزود: حتی در مطالعات اجتماعی، پژوهش‌های حوزوی چندان متصل به میدان نیست و این مساله در تبلیغ هم تاثیرگذار است.

وی اضافه کرد: در جامعه دانشگاهی نیز مسائل جامعه ما از دریچه نگاه دیگران دیده می‌شود و دانشگاهیان گاهی به مرکزنشینی در پایتخت دچار هستند.

رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده یادآور شد: باید کارشناسان درک خود را ناظر به موقعیت‌های خاص کنند و به عنوان مثال اصفهان را اصفهانی بنگرند.

وی با اشاره به طرح این مرکز برای تشکیل میزهای مطالعه منطقه‌ای در مناطق مختلف کشور اضافه کرد: بر اساس این طرح کارشناسان حوزوی و دانشگاهی یک منطقه خاص دور هم جمع می‌شوند، تا به یک فهم مشترک از مسائل خانواده در جامعه خود برسند و با استفاده از ظرفیت‌های خاص محلی مسائل خود را حل کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین  زیبایی‌نژاد ادامه داد: این طرح در شورای پژوهشی مرکز تحقیقات زن و خانواده تصویب شده و در دست پیگیری است. در گام نخست، اجرای این طرح در استان سیستان و بلوچستان و استان فارس در نظر گرفته شده است. طرح اجمالی آن برای برخی مقامات استانی ارسال شده است و قرار است از این طرح دفاع کنیم.

وی اجرای این طرح را به منزله ورود مرکز تحقیقات زن و خانواده به مرحله عملیاتی و میدانی دانست و افزود: اجرای بحث‌های کتابخانه‌ای مناسب است، اما این مطالعات باید ناظر به مشکلات میدانی باشد.

رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده اضافه کرد: این مرحله جدیدی از فعالیت یک نهاد حوزوی است که مجبور به درگیر شدن با ظرفیت دانشگاهی برای فهم و پاسخگویی به نیازهای اجتماعی می‌شود.

وی در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به مقتضیات الگو گرفتن از سیره معصومان(ع)‌ خاطرنشان کرد: در مواجهه با نوع رفتار رسول اکرم(ص) با حضرت زهرا(س) باید تشخیص داد که رفتار پیامبر(ص) با حضرت زهرا(س) رفتار پیامبر با دختر خود است یا رفتار ایشان با شخصیت والایی چون صدیقه طاهره(س) است. در مواجهه با نوع رفتار حضرت علی(ع)‌ با حضرت زهرا(س) نیز باید دید این رفتار حضرت علی(ع) با همسر خود است یا رفتار ایشان با یک معصوم. در این زمینه تمسک به نوع ارتباط حضرت علی(ع) با همسر دیگر یعنی ام البنین(س) کار را برای ما آسان‌تر می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha