چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام حسینی قمی

حوزه/ منبر و سخنرانی تنها اطلاع دادن و سخن گفتن نیست بلکه برقرارکردن ارتباط درست و حقیقی و صمیمی با مخاطب است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام حسینی قمی، در نشست انتقال تجربیات تبلیغی که با حضور روحانیون و مبلغین در سالن اجتماعات مدرسه مبارکۀ فیضیه برگزار شد، به تجربیات تبلیغی پرداخت و گفت: سخنرانی و خطابه یک هنر است؛ اگر کسی این هنر را نداشته باشد نمی تواند سخنران موفقی باشد؛ ولی این بدان معنا نیست که با نداشتن این هنر، تبلیغ ممکن نباشد.

وی افزود: امروز آنچه در سخنرانی اهمیت دارد و جامعه هم سخت به دنبال آن است، محتوای علمی منبر است؛ اگر چه فردی، هنر سخنوری نداشته باشد؛ اما اگر منبر محتوا و غنای لازم را برای جذب مخاطب داشته باشد؛ بازهم مؤثر خواهد بود.

این کارشناس مسائل فرهنگی و مذهبی اظهار داشت: نداشتن هنرخطابه نباید موجب نأمیدی شخص شود و تبلیغ را ترک کند؛ بلکه باید در ابعاد دیگر منبر مانند محتوا، صدا و شیوه ارائه مطالب بر روی منبر تلاش کند.

حجت الاسلام حسینی قمی ادامه داد: منبری موفق کسی است که مطالعه زیاد در عرصه تاریخ، تفسیر، قرآن، داستانهای تازه و نو داشته باشد و با تفسیر المیزان، تاریخ اسلام، منابع، احادیث و همچنین انواع نرم افزارهای علمی و حدیثی آشنا باشد.

وی خاطر نشان ساخت: مبلغ موفق کسی است که دارای سبک برای ارائه منبر مانند سبک های عرفانی، داستانی، تاریخی، تفسیری.

کارشناس فرهنگی افزود: منبری باید بداند کدام یکی از سبک ها را می پسندد و بر اساس همان سبک محتوای علمی منبر را چینش و ارائه دهد، ولی لازم است ابتدا سبک های مختلف منبری های معروف را بشنود و  ببیند کدام سبک به ذائقه او است.

حجت الاسلام حسینی قمی خاطر نشان ساخت: یکی از موضوعات مهم در منبر، مخاطب شناسی است؛ منبری باید ذائقه مخاطب را بداند که چیست؟ برای نوع ذائقه و نیاز مخاطب راه هایی است از جمله آن می توان، سامانه پیامکی ، جایزه گذاشتن و پرش و پاسخ را نام برد، تا از این طریق مخاطب عنوان کند مشکل او در کدام موضوعات است.

وی ابراز داشت: مهمترین اصل در منبر و مبلغ موفق، برقرار­کردن ارتباط با مخاطب است. منبر و سخنرانی تنها اطلاع دادن و سخن گفتن نیست، بلکه برقرارکردن ارتباط درست و حقیقی و صمیمی با مخاطب است.

 کارشناس برنامه سمت خدا اظهار داشت: مبلغ خوب کسی است که از داستانهای تکراری استفاده نکند، محفوظات خود را با مطالعه و تلاش کتابهای مختلف تقویت کند و انتخاب موضوع داشته باشد و عمده موضوعات می تواند در محور قرآن، اخلاق و معاد باشد.

 حجت الاسلام حسینی قمی گفت: کتابهای مورد استفاده برای داستانهای مفید و سازنده را می توان از کتابهایی مانند مردان علم در میدان عمل، حوادث در قیامت، الکلام یجر الکلام، فضیلت های فراموش شده و ... انتخاب و به مطالعه آن بپردازد.

 انتهای پیام:40/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha