دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام ابراهیم اکبری-مدیر مرکز خدمات حوزه علمیه تهران

حوزه/ ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی است تا مبلّغین و ائمه جماعات مساجد، مردم را حول محور قرآن به مسجد جذب کنند و از مطرح کردن حواشی و مسائل غیرضروری که موجب دفع جونان می‌شود، اجتناب کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم اکبری، مدیر مرکز خدمات حوزه علمیه تهران و امام جماعت مسجدالنبی(ص) در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، به تبیین رسالت مبلغین در این ماه پرداخت و اظهار داشت: بزرگترین مبلّغ دین اسلام حضرت محمد(ص) بود و آنچه که هویت واقعی مسجد را مشخص می‌کرد، وجود مقدس پیامبر(ص) در مسجد بود.

احیای هویت مسجد در تراز اسلام

مدیر مرکز خدمات حوزه علمیه تهران افزود: مبلغین و روحانیون به عنوان ادامه دهندگان راه پیامبر(ص)، باید هویت واقعی مسجد در تراز اسلام را احیاء نموده و به تبیین درست احکام و مبانی دینی برای مردم بپردازند.

امام جماعت مسجدالنبی(ص) تهران ادامه داد: ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی است تا مبلّغین و ائمه جماعات مساجد، مردم را حول محور قرآن به مسجد جذب کنند و از مطرح کردن حواشی و مسائل غیرضروری که موجب دفع جونان می‌شود، اجتناب کنند.

لزوم بیان داستان های قرآنی و تطبیق با مسائل روز

وی با اشاره به این که قرآن کریم هدایت گر همه مردم جهان است، عنوان داشت: مباحث قرآنی در بردارنده‌ مسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... در قالب داستان می‌باشد، و بیان آن ها می‌تواند عامل وحدت و انسجام بین عموم مردم شود.

حجت الاسلام والمسلمین اکبری ادامه داد: مبلّغین در سی شب ماه رمضان، داستان‌های قرآنی را به طور مختصر و مفید برای مردم بیان کرده و با مسائل روز تطبیق دهند تا سطح آگاهی و بصیرت مردم افزایش یابد. این بهترین نوع تبلیغ در نشر معارف اسلامی و الهی خواهد بود.

مبلّغ خوب باید مجهز به علوم روز باشد

مدیر مرکز خدمات حوزه علمیه تهران در بیان ویژگی‌های یک مبلّغ موفق، یادآور شد: یک مبلّغ خوب باید مجهز به علوم روز باشد تا مقبول مردم واقع شود و در مرحله بعد، باید نسبت به سایر مردم آن منطقه منظم‌تر و متدیّن‌تر باشد.

وی افزود: یک مبلّغ و امام جماعت در مقام مواجهه با آحاد مردمی که به مسجد می‌آیند، باید برخورد یکسان و برادرانه داشته باشد، و احترامی که به یک مرد یا زن متدین می‌گذارد همان احترام و تکریم را نسبت به جوانی که از روی ناآگاهی برخی مسائل را رعایت نمی‌کند، داشته باشد تا کم کم زمینه جذب و هدایت آن فرد فراهم شود.

ضرورت ارتباط صمیمی مبلغ با اهالی محل و همسایگان مسجد

امام جماعت مسجدالنبی(ص) تهران خاطرنشان کرد: در برخی موارد شرایط ایجاب می‌کند برای تبلیغ عملی به دیدار اهالی محل برویم. مثلاً اگر مطلع شدیم یکی از اهالی منطقه یا محل که خیلی هم با مسجد سر و کار ندارد، ولی همسایه مسجد است، دچار یک گرفتاری و یا بیماری شده است، به دیدن او برویم و هر چه در توان داریم برای حل مشکل او بکار بگیریم و چه بسا همین دیدار مختصر مسجد را از یک چهاردیواری خارج کرده و همه‌ اهل محل خود را از مسجد بدانند.

تبلیغ دین باید در نهایت حلم و بردباری انجام شود

حجت‌الاسلام والمسلمین اکبری با بیان این که تبلیغ دین باید در نهایت حلم و بردباری انجام شود، گفت: پیامبر عزیز اسلام(ص) در روزهای آغازین دعوت اعراب جاهلیت به اسلام، دشواری‌های بسیاری را متحمل شدند، زیرا بسیاری از اعراب جاهلیت در حالی که بیگانه از فرهنگ و اجتماع بودند و در ظلمت و گمراهی و انحرافات اخلاقی و اعتقادی به سر می‌بردند؛ به واسطه‌ عنایت رحمة للعالمین و هدایت‌های دلسوزانه  حضرت، به یک تمدن بزرگ اسلامی رسیدند.

الگوگیری از سیره تربیتی پیامبر اعظم(ص)

وی در پایان افزود: طلاب، مبلّغین و ائمه جماعات مساجد و همه کسانی که رسالت سنگین تعلیم و تربیت را برعهده دارند، باید به تبعیت از پیامبر اسلام(ص) در مسیر هدایت معنوی و فکری جامعه صبور بوده و در رشد و ارتقاء کمالات انسانی آحاد مردم تلاش نمایند و چه بسا از بین همین جوانان که دارای فطرت پاک هستند، سلمان‌ها و ابوذرها ساخته شوند و خود در آینده مرجع هدایت فکری و دینی مردم باشند.

انتهای پیام 313/42

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha