چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
کد خبر: 349123
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۹
اتحادیه مبلغان الازهر

حوزه/ برخی قائل به این هستند که چنین شخصی کافر است و قاضی حق دارد کفر او را تشخیص دهد و برخی بر این باورند که چنین شخصی مسلمان گناهکار است و کافر نیست.

به تازگی مساله تکفیر منکر حجاب توسط کسی که به وجوب آن آگاه است به مساله ای جنجالی میان علمای مصر تبدیل شده  و برخی قائل به این هستند که چنین شخصی کافر است و قاضی حق دارد کفر او را تشخیص دهد و برخی بر این باورند  مسلمان گناهکار است و کافر نیست.

ماجرا از آنجا شروع شد که شیخ علی جمعه مفتی سابق مصر در یکی از برنامه ای تلویزیونی اعلام کرد منکر حجاب کافر است با این شرط که کفر او فقط توسط قاضی اعلام می شود.

وی افزود: حجاب از نظر من یک واجب مانند سایر واجبات نیست و انکار حجاب نیز بر این اساس یک عقبگرد و بازگشت به فرهنگ جاهلی است و انکار امری است که از ضروریات دین است و چنین شخصی نزد علما کافر و خارج از دین است، اما کفر او باید توسط قاضی تشخیص داده و اعلام شود.

وی در مورد شروط کفر چنین شخصی نیز گفت: منکر حجاب در صورتی تکفیر می شود که این کار را با قصد و علم و اختیار انجام داده باشد.

اظهارات عضو مرکز تحقیقات اسلامی

دکتر محمد الشحات الجندی، عضو مرکز تحقیقات اسلامی وابسته به الازهر در این باره گفت: منکر حجاب پس از وجوب آن کافر نیست و فقط یک مسلمان گناهکار است و با وجود اینکه حجاب از ثوابت دین است، اما منکر آن کافر نیست.

وی افزود: منکر حجاب باید به اسلام صحیح باز گردد و با اظهار کردن این سخن مرتکب جسارت در گناه نشود، اما اهل سنت کسی را تکفیر نمی کنند، مگر اینکه عوامل کفر در مورد او صدق کند و ما همیشه به اسلام نزدیک تریم تا به کفر.

اما نظر یک مبلغ سلفی

شیخ زین العابدین کامل از مبلغان سلفی نیز در این باره می گوید: مساله تکفیر از مهم ترین مسائلی است که باید با ضوابط شرع بررسی شود و فقط اهل علم و قضاوت درباره آن اظهار نظر کنند.

وی افزود: کفر نوع با کفر فرد و شخص متفاوت است و ما فقط زمانی می توانیم فرد مشخصی را کافر بدانیم که شرایط بلوغ و عقل و قصد و عدم فراموشی و اختیار و عدم تاویل حاصل شده باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha