شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 352262
۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۷
حسین قرنی

حوزه/ ما نباید به همان اسلام موروثی و شناسنامه ای که از دوران کودکی به ما رسیده قناعت نماییم، بلکه باید ایمان ابتدایی را به ایمان معرفتیِ، برهانیِ، عرفانیِ و قرآنی تبدیل کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در تهران، حجت الاسلام والمسلمین حسین قرنی، در جمع روزه داران مهدیه تهران با بیان اینکه بنابر روایات بالاترین اعمال در شب قدر حضور در مجالس علمی است، گفت: از امام صادق(ع) سئوال کردند افضل اعمال در شب قدر چیست؟ امام فرمودند «بر شما باد به حضور در جلسات علمی و فراگیری علم». همچنین پیامبر(ص) به ابوذر غفاری وصیت فرمودند «ای ابوذر! ساعتی جلسه علمی، از هزار شب شب زنده داری کردن و در هر شب هزار رکعت نماز خواندن و از دوازده هزار ختم قرآن بالاتر است».

وی با بیان اینکه تاریخ بحث در علوم معرفت نفس و انسان شناسی به تاریخ بشریت می رسد، افزود: حدیث شریف «من عرف نفسه فقد عرف ربّه» یعنی کسی که خود را شناخت، به همان میزان نیز خدایش را شناخته است. و این نشانگر رابطه ی تنگاتنگ بین خودشناسی و خداشناسی می باشد.

استاد حوزه علمیه تهران ادامه داد: پیامبر(ص) در حدیثی می فرمایند «بین خودشناسی و خداشناسی فاصله ای وجود ندارد» و از طرفی خداوند در قرآن کریم نیز می فرمایند «خود فراموشی، خدافراموشی را به دنبال دارد». پس هم روایت و هم قرآن کریم بر اهمیت معرفت نفس تاکید دارند. چنانچه امیرالمؤمنین علی(ع) می فرماید «نافع ترین علم، خودشناسی است و هر کس در شناخت نفس قوی تر و خودشناسی بالاتری داشت، معرفت و شناختش نسبت به خدا بیشتر خواهد بود. و در نادانی انسان همین بس که خود را نشناسد».

حجت الاسلام والمسلمین قرنی با بیان اینکه ایمان به معاد با معرفت به آن تفاوت دارد، گفت: مرحوم آیت الله مجتهدی همواره می فرمود "اکثر ما ایمان به معاد داریم و لکن نسبت به آن معرفت نداریم" این مسئله یعنی همان اسلام شناسنامه ای!

وی تصریح کرد: ما نباید به همان اسلام موروثی و شناسنامه ای که از دوران کودکی به ما رسیده قناعت کنیم، بلکه باید ایمان ابتدایی را به ایمان معرفتیِ، برهانیِ، عرفانیِ و قرآنی تبدیل کنیم. لذا اکثر مردم ایمان به خدا دارند، اما معرفت به الله ندارند و به قول استاد علامه حسن زاده آملی که فرمودند «عده ای خدا را با کدخدا عوضی گرفتند و آنچه زینبده ی خداست به کدخدا نسبت می دهند».

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha