جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت‌الله شفیعی

حوزه/ عضو خبرگان رهبری، روزه داری را دارای فواید جسمی و معنوی بسیاری دانست و افزود: به همان میزان که روزه داری ثواب و منزلت دارد، روزه خواری نیز باعث دور ماندن انسان از توفیقات الهی و رحمت و مغفرت پروردگار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، از اهواز، آیت الله سید علی شفیعی، در سلسله جلسات درس اخلاق ماه مبارک رمضان، به آیه ۱۸۴ سوره بقره مبنی بر « أَيَّامًا مَّعْدُودَاتٍ فَمَن كَانَ مِنكُم مَّرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ فَمَن تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَّهُ وَأَن تَصُومُواْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ» اشاره کرد و افزود: معنی این آیه بدین شرح است که در روزهای مشخص شده ماه رمضان، هر کس که از شما بيمار يا در سفر باشد، به همان، تعداد از روزهای ديگر، روزه بدارد و آنان که توانايی آن ندارند ، هر روز را به اطعام مسکينی بپردازند و هرکه به رغبت در آن بيفزايد ، برايش بهتراست و اگر می خواهيد بدانيد، بهتر آن است که خود روزه بداريد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، با بیان این که فلسفه روزه داری عمومی است و تنها به مسلمانان اختصاص ندارد، اظهار داشت: انسان با روزه داری افزون بر بهداشت بدن خود به حصول تقوا نیز می رسد.

آیت الله شفیعی با بیان این که روزه داری ایام مشخصی دارد و ۳۰ روز برای آن درنظرگرفته شده، خاطرنشان کرد: خداوند احکام وجوبی خود را بر اساس قدرت انسان معین کرده است.

استاد عالی حوزه علمیه خوزستان، با بیان این‌که در تمامی واجبات از جمله نماز های واجب، پرداخت خمس و زکات، خداوند مرز وجوب را کمتر از قدرت انسان تعیین کرده است، گفت: خداوند در تعیین واجبات حداقل ها را اعلام کرده است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، به احکام روزه داری برای مسافران و بیمارن اشاره کرد و گفت: هرکس توان روزه گرفتن ندارد، باید قیمت آن را بپردازد و کسانی که در ماه رمضان در سفر هستند نیز باید پس از ماه مبارک قضای آن را به جای آورند.

استاد عالی حوزه علمیه خوزستان، با بیان این که دستورات الهی به اندازه ای مقدر گردیده اند که رابطه انسان با معبود حفظ شود، تصریح کرد: روزه داری نعمتی بزرگ است و  زمانی که ابعادش برای انسان مشخص شود به عظمت آن پی خواهد برد.

آیت الله شفیعی، روزه داری را دارای فواید جسمی و معنوی بسیاری دانست و افزود: به همان میزان که روزه داری ثواب و منزلت دارد، روزه خواری نیز باعث دور ماندن انسان از توفیقات الهی و رحمت و مغفرت پروردگار می شود.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، با بیان این که روایات فراوانی در نکوهش روزه خواری ذکر شده است، گفت: روزه خواری افزون بر هتک شخصیت انسان سبب هتک حیثیت مسلمانان نیز می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha