پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
اشتغال زنان

حوزه/ اسلام ضمن لحاظ برخی محدودیت های شغلی که از تفاوت های طبیعی زن و مرد و لزوم حفظ عفت عمومی ناشی می شود، اصل اشتغال زنان را می پذیرد.

خانم ابراهیمی، محقق و پژوهشگر حوزوی و فعال فرهنگی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» در شیراز گفت: امروزه همراه با پیشرفت جوامع و پیچیده تر شدن نیازهای اجتماعی، نیاز حضور و فعالیت زنان در عرصه های اجتماعی و اشتغال آنان بیشتر احساس می شود، از طرفی ضرورت حضور زن در خانه و پرداختن به نقش همسری و مادری محدودیت هایی را برای زنان ایجاد می کند؛ بنابراین لزوم برنامه ریزی صحیح و حساب شده در خصوص کار در بیرون از منزل و انجام وظایف شوهر داری و تربیت فرزندان برای زنان ضروری به نظر می رسد.

این پژوهشگر حوزه اضافه کرد: بر اساس تعالیم اسلامی، زنان می توانند به فعالیت های اجتماعی بپردازند و شرع اسلام ضمن لحاظ برخی محدودیت های شغلی که از تفاوت های طبیعی زن و مرد و لزوم حفظ عفت عمومی ناشی می شود، اصل اشتغال زنان را می پذیرد، اما به دلیل اهمیت ویژه ای که برای تربیت و پروش نسل آینده قائل است،اشتغال مادران را در صورت تعارض با ایفای نقش مادری، تأکید نمی کند.

وی ادامه داد:از نظر اسلام خانواده، کانون آرامش و آسایش انسان است که این آرامش با مسئولیت پذیری والدین محقق می شود. طبیعت زن در آفرینش نیز پذیرای مسئولیت مادری و تربیت کودک است و زنانی که وارد عرصۀ اشتغال می شوند به دلیل تعدد نقش ها و مسئولیت ها، فشار زیادی را تحمل می کنند و آثار زیانباری بر تربیت و رشد کودکان خود وارد می سازند، این در حالی است که با پیشرفت جوامع و ضرورت فعالیت اجتماعی زنان در مشاغل خاص همواره با انگیزه های اقتصادی، میل به استقلال طلبی، استفاده از تحصیلات و گریز از کسالت و ایجاد سرگرمی، دور کردن زنان از اشتغال و فعالیت اجتماعی ناممکن به نظر می رسد و این مسئله همت و تدبیر زنان را در رسیدگی به امور منزل و تربیت فرزندان در کنار ایفای نقش اجتماعی می طلبد.


ابراهیمی خاطر نشان کرد: بررسی اثرات گوناگون اشتغال زنان نشان می دهد؛ خانواده هایی که زن با تدبیر و تلاش خود می تواند به رتق و فتق امور خانه و بیرون از خانه بپردازد و جایگاه اصلی خود را بر خلاف اندیشه های فمنیستی غرب در فعالیت اقتصادی خود جستجو نمی کند و به وظایف شرعی و انسانی خود آگاه است. به نتایج مثبتی چون؛ رشد اقتصای، پیشرفت فرهنگی خانواده و جلوگیری از آسیب پذیری اجتماعی دست می یابند.

وی در پایان گفت: در نگاهی آسیب شناسانه به مسئله اشتغال زنان، برخی اثرات منفی آن شامل بروز مشکلات و بیماری های زنان، تضعیف روابط عاطفی، کاهش سطح موفقیت و کارآمدی مردان در اجتماع و.... است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha