چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
فقرا - فقر - نیازمندان

حوزه/ ائمه(ع) بخش اعظم هر مالی را که تحت تصرف داشتند و در برخی موارد کل آن را در راه خدا و کمک به مستمندان انفاق می کردند و این گونه به ما یاد می دهند که نباید دلبستگی به دنیا در وجودمان شکل بگیرد.

حجت الاسلام حسین نادری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره به فصل برداشت محصولات کشاورزی و اهتمام به پرداخت زکات، گفت: مسئله خمس و زکات در زمان شخص حضرت رسول(ص) یکی از موضوع های مهم احکام دینی و مورد توجه مسلمانان صدر اسلام بود.

وی افزود: متاسفانه در جامعه اسلامی امروز ما، حتی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این مسئله مورد غفلت واقع شده و بی توجهی نسبت به آن باعث بروز برخی مشکلات شده است، بنابراین ضروری است مسئولین امر و خصوصاً مبلغین به تبیین و آگاهی دادن نسبت به چرایی پرداخت خمس و زکات در بین مردم بپردازند تا این فریضه به صورت یک فرهنگ در آید. شکی نیست که مردم مسلمان در صورت آگاهی یافتن و قانع شدن از این مسئله به خوبی استقبال خواهند کرد، چنانچه قبلاً نیز همین طور بود.

استاد حوزه علمیه تهران ادامه داد: پرداخت زکات بنا به فرمایش ائمه معصومین(ع) موجب افزایش چندین برابری مالی خواهد بود، که زکات و یا خمس آن پرداخت شده است.

وی، پرداخت زکات را عامل مهمی در زدودن فقر از جامعه و کمک به نیازمندان دانسته و ابراز داشت: یکی از لوازم تشویق افراد به پرداخت خمس و زکات این است که محل مصرف آن به مردم اطلاع رسانی شود و آنان در جریان امور قرار گیرند. قطعاً این اطلاع رسانی نقش محوری و مهم در ترغیب و تشویق مردم خواهد داشت. همچنین تبیین سیره ائمه(ع) در انفاق مال و دارایی هایشان در این باره بسیار راه گشاست.

سرپرست مدرسه علمیه معیّر تهران خاطرنشان کرد: ائمه(ع) بخش اعظم هر مالی را که تحت تصرف داشتند و در برخی موارد کل آن را در راه خدا و برای کمک به مستمندان و فقیران انفاق می کردند و این گونه به ما یاد می دهند که نباید دلبستگی به دنیا در وجودمان شکل بگیرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha