شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 352919
۱۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵
احکام روزه

حوزه/ آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در پاسخ به چند سئوال نظر خود را در خصوص «نسبت ‌دادن روايت از معصومي به معصوم ديگر»، «تبعيّت زن از شوهر در وطن»، «رسيدن وقت اذان هنگام غسل» و نیز غلط خواندن قرآن هنگام روزه را اعلام کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» متن سئوالات و پاسخ های این مرجع تقلید به شرح ذیل است.

غلط‌‌ خواندن قرآن

سؤال:  اگر در ماه‌ مبارك‌ رمضان‌، قرآن‌ را به طرز غلطي‌ بخوانيم‌، آيا ضرري‌ متوجه‌ روزه‌ مي‌شود؟.(عدم‌ تلفظ‌ صحيح‌ كلمات‌)

پاسخ معظم له:

اگر عمداً آيات‌ را غلط‌ نخوانيد، اشكال‌ ندارد.

 والله العالم

نسبت ‌دادن روايت از معصومي به معصوم ديگر

سؤال: اگر كلام يكى از معصومين را اشتباه به ديگرى نسبت دهيم، مثلاً به جاى اينكه بگوئيم رسول خدا صلّي الله عليه و آله فرمودند؛ بگوئيم: اميرالمؤمنين عليه السلام چنين فرموده ‌اند. آيا باعث باطل ‌شدن روزه مي ‌شود؟؛ اگر عمداً اين كار را انجام دهد، حكمش چيست؟.

پاسخ معظم له:

در صورت اشتباه، اشكال ندارد، ولى اگر عمداً و با توجّه باشد، چون انتساب به معنى اين است كه آن حضرت خصوص اين كلام را فرموده با اينكه مي ‌داند نفرموده، نسبت دروغ است و روزه را باطل مي ‌كند و قضا و كفّاره دارد. والله العالم

مسافرت در ماه رمضان

سؤال: آيا انسان مى ‌تواند در ماه مبارك رمضان براى فرار از روزه عمداً مسافرت كند؟.

پاسخ معظم له:

 اشكال ندارد، ولى مكروه است.

 والله العالم

تبعيّت زن از شوهر در وطن

سؤال: زنى كه ازدواج مى ‌كند و از وطن اصلى خود به شهر ديگرى مى‌ رود و در طول سال چند مرتبه براى ديدن ارحام به وطن اصلي ‌اش باز مى ‌گردد، نماز و روزه او چه حكمى دارد؟.

پاسخ معظم له:

 در فرض سؤال، كه زن بنا دارد در وطن شوهر همراه با شوهر زندگى كند، اعراض قهرى از وطن خود اوست و در بازگشت به وطن جهت صله ارحام، حكم مسافر را دارد.

والله العالم

افطار در حد ترخّص

سؤال: كسى كه در ماه رمضان مسافرت مى‌ كند، مى‌ تواند در منزل خود افطار نمايد يا بايد از حد ترخّص بگذرد و سپس افطار نمايد؟.

پاسخ معظم له:

تا به حدّ ترخّص نرسيده، نبايد افطار كند.

والله العالم

رسيدن وقت اذان هنگام غسل

سؤال: شخصي قبل از اذان صبح بيدار شده و جُنب بوده، مشغول غسل مي ‌شود كه وسط غسل، اذان مي ‌گويند. آيا روزه او صحيح است و كفّاره دارد يا نه؟.

پاسخ معظم له:

اشكال ندارد و روزه صحيح است.

 والله العالم

كفاره تأخير

سؤال: اگر كسي قضاي روزهاي ماه رمضان سال قبل را تا ماه مبارك رمضان سال بعد نگيرد، حكمش چيست؟.

پاسخ معظم له:

در فرض سؤال، بايد علاوه بر قضاء روزه ‌ها براي هر روز يك مُد(۷۵۰گرم) گندم يا جو يا آرد به عنوان كفاره به فقير غير سيد بدهد و دادن پولش كافي نيست. بايد خود جنس باشد و مي توان همه را به يك فقير داد.

والله العالم

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha