جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
رهبر معظم انقلاب

حوزه/ حضرت آیت الله خامنه ای در پاسخ به چند استفتاء درباره معاملات و خرید و فروش کالاهای داخلی با برند خارجی و نیز تحریر حروف خارجی بر تابلوهای فروشگاه‌ها و کارخانه های داخلی به منظور جلب مشتری نظر فقهی خود را اعلام کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، متن سؤالات و پاسخ های این مرجع تقلید به شرح ذیل است.

سؤال:

در بعضی از کارخانه ‏ها اقدام به ترکیب و ساخت وسایل از قطعات مختلفی که در کارخانه ‏های دیگر ساخته شده‏اند، نموده و به اسم محصول یکی از دولت های معروف خارجی برای فروش به بازار عرضه می‏کنند، آیا عمل مذکور غشّ و تدلیس محسوب می‏شود؟ و بر فرض که اینگونه باشد، آیا در صورت جهل مشتری به موضوع، معامله‏ای که بر روی این وسایل صورت گرفته، صحیح است یا باطل؟.

پاسخ  معظم له:

 اگر داخلی يا خارجی بودن قطعه‏ های مزبور و يا خود آن وسيله با مشاهده برای مشتری قابل شناسايی و تميز باشند، بر ترکيب و ساخت آنها عنوان تقلّب و تدليس صدق نمی‏کند، ولی اعلان و اِخبار خلافِ واقع راجع به آنها کذب و حرام است و اگر بيع بر کالای مذکور با وصفی که مخالف واقع است صورت بگيرد، معامله صحيح است ليکن اگر مشتری بعد از آن از واقعيت امر مطلّع شود، اختيار فسخ خواهد داشت.

سؤال:

 آیا جایز است صاحبان کارخانه ‏ها و فروشگاهها حروف خارجی بر تابلوهای فروشگاههای خود بنویسند؟ و یا برای جلب توجه مشتریان و خریداران بر روی لباس های کودکان، حروف و تصاویر خارجی چاپ کنند؟.

پاسخ  معظم له:

اگر به قصد فريب و گول زدن مشتری نباشد و ترويج فرهنگ بيگانه نيز به حساب نيايد، اشکال ندارد ولی مراعات قوانين جمهوری اسلامی لازم است.

سؤال:

تقلّب و دروغ و فریب در معامله با غیرمسلمانان برای دستیابی به فائده مالی یا علمی بیشتر (درصورتی که متوجه نباشند) چه حکمی دارد؟.

پاسخ  معظم له:

دروغ و فريب و تقلّب در معاملات جايز نيست، هرچند طرف مقابل غيرمسلمان باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha