سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
آیت‌الله مصباح یزدی

حوزه/ عضو خبرگان رهبری گفت: در واقع صلوات از ما نیست، بلکه درخواست ما از خداست تا بر پیامبر و آل پیامبر(ص) صلوات بفرستد؛ صلوات و رحمت خاص از خداست، ولی ما از خدا می خواهیم که این رحمت ها را به ایشان نازل کند.

 به گزارش خبرگزاری«حوزه»، آیت الله مصباح یزدی دوشنبه شب در درس اخلاق خود در دفتر مقام معظم رهبری در قم  گفت: صلوات یک واژه است و ما در آن رحمت خاص را برای حضرت می فرستیم و این بسیار بالاتر از صلواتی است که بر سایر انبیا فرستاده می شود.

این استاد حوزه بیان کرد: در روایات آمده است، صلواتی که بر پیامبر و اهل بیت(ع) می فرستیم باید به شکلی باشد که سرریز آن شامل حال ما هم بشود؛ این صلوات بالاترین سلامی است که کسی بر یک مخلوق فرستاده است.

ایشان افزود: برای مثال وقتی باغبانی گل هایش را آبیاری می کند، و در کنار آن علف هایی که در کنار آن گل ها هم هستند از این آب استفاده می کنند؛ در اینجا این آب ضرری به درخت نمی رساند، ولی جود و کرم کسی که این آب را سرازیر می کند شامل طفیلی هایی سرراه هم می باشد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: بحث درباره صلوات بسیار مفصلی است؛ در حقیقت بحث اول، پیرامون رحمت این صلوات است که در این بین نباید طمعی برای درک عمیق آن داشته باشیم، زیرا این بحث نیز با تعبیرات کلی قابل بیان است نه بیان جزیی چون به کنه آن مطلع نیستیم.

ایشان گفت: آنچه فراتر از عالم محسوسات است، شناخت آن شامل برخی مبهمات است، مگر اینکه خداوند برای عده ای به شکل درک شهودی برخی از پرده ها را پس زده باشد وگرنه انسان های عادی نمی توانند از نظر عقلی به کنه آن برسند.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهارکرد: نکته بعدی این است که ما در چه حدی هستیم که بر آن بزرگان سلام و صلوات بفرستیم؛ حال اینکه خداوند و ملائکه بر پیامبر و بندگان خاص درود می فرستند و رحمت هایی را شامل حال آنها می کنند ولی صلوات فقط رحمت های خاصی است که بر کمالات و منزلت شخص می افزاید؛ خدا این رحمت را بر پیامبر و ائمه (ع)و ... می فرستد، حال ما در چه جایگاهی هستیم که برای این حضرات صلوات بفرستیم؟

این استاد حوزه بیان کرد: در واقع این صلوات از ما نیست، بلکه درخواست ما از خداست تا بر پیامبر و آل پیامبر صلوات بفرستد؛ صلوات و رحمت خاص از خداست، ولی ما از خدا می خواهیم که این رحمت ها را به ایشان نازل کند.

وی افزود: نکته دیگر آن است که می گویند اگر می خواهید دعایی مستجاب داشته باشید اول باید صلوات بفرستید و بعد دعا کرده و بعد هم صلوات بفرستید؛ در حقیقت در حکمت این کار آمده است که خداوند دو دعای پس و پیش را قطعا مستجاب می کند، ولی نمی شود خدا دعای وسط این دو دعای مستجاب را مستجاب نکند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: نکته دیگری وجود دارد  این است که  ما انسان ها بسیاری از اوقات خدمتی را با نیت خاص انجام می دهیم، مثل محبت مادری که به طفل شیرخوار خود غذا می دهد، انتظاری برای پاداش از آن کودک ندارد، ولی مطلوب اول در لذت شخصی است.

وی گفت: در واقع انسان ها برای صلوات برای پیامبر(ص) بیشتر به دنبال نفع شخصی هستند، ولی افرادی هستند که به قدری علاقه به پیامبر و اهل بیت(ع) دارند که خود را فراموش می کنند؛ حال یا لااقل که زمینه ای برای توجه بوجود آمده است به این مساله توجه دارند.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهارکرد: اگر کسانی چنین محبتی به اهل بیت(ع) داشته باشند، قطعا صلوات آنها نسبت به صلوات سایر افراد بسیار بالاتر از دیگران است؛ انسان ها به طبع عشق و علاقه خود بالا می روندو ارتقاع می یابند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha