دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت‌ الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به آموزه های قرآن مبنی بر اینکه هرخضوعی عبادت نیست، گفتند: به گواه قرآن، همه ملائکه در برابر آدم خضوع و سجده کردند در حالی که اگر خضوع غیر از عقیده، عبادت محسوب شود در این صورت همه ملائکه کافر و مشرک هستند!

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، این مرجع تقلید سه شنبه شب در برنامه «چشمه معرفت» که از شبکه دوم سیما پخش شد، توحید ذاتی، توحید صفاتی و توحید در خالقیت را از مراتب توحید عنوان کردند و اظهار داشتند: توحید در ربوبیت مهم ترین مرتبه توحید می باشد و به این مفهوم است که جهان یک مدبر و کارگردان دارد و اگر مدبرهای دیگری در کار هستند، آنها جنود خداوند می باشند.

ایشان با بیان اینکه شرک عرب جاهلی در عبادت ناشی از شرک در ربوبیت بود، تصریح کردند: صدسال پیش از بعثت پیامبر، عمرو بن لحی خزاعی به شام رفت و در آنجا دید که مردمی از عمالقه بت ها را پرستش می کنند؛ وی از آن ها دلیل پرستش بت ها را پرسید که عمالقه گفتند ما این ها را می پرستیم و به وسیله آنها یاری می جوئیم و طلب باران می کنیم.

معظم له افزودند: عمرو بن لحی در ادامه بت هایی به نام «لات» و «عزی» را به سرزمین عرب آورد و در کنار خانه خدا که قبائل عرب به زیارت آن می آمدند، قرار داد و از همان دوره بت پرستی در مکه رایج شد و خیال می کردند مسیر زندگی آن ها در اختیار بت ها قرار دارد.

این مرجع تقلید تاکید کردند: براین اساس اینکه گاهی گفته می شود عرب های جاهلی در مسئله عبادت مشرک و در مسئله تدبیر موحد بودند، خلاف قرآن و تاریخ است.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه کلید مشکلات در خصوص مسئله عبادت است، گفتند: عبادت از دو جزء برخوردار است که در مرحله نخست انسان با یکی از اعضای خود خضوع کند.

ایشان افزودند: در مرحله دوم حتما لازم است که انسان عقیده داشته باشد سرنوشت بخشی از زندگی در دست مخضوع له است.

معظم له افزودند: وهابیون فکر می کنند عبادت همان خضوع است در حالی که این گونه نیست؛ عبادت خضوعی می باشد که از عقیده ای سرچشمه بگیرد.

این مرجع تقلید تصریح کردند: بر این اساس اگر در مقابل معلم، استاد و روحانی خضوع کردیم و دست آنها را بوسیدیم به معنای عبادت نیست، چرا که این عمل، فقط خضوع را به عنوان جزء اول دارد اما مهم عقیده است؛ ما که اعتقاد نداریم سرنوشت ما در دست معلم است.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه قرآن به مردم تعلیم کرده است که هرخضوعی عبادت نیست، ابراز داشتند: به گواه قرآن، همه ملائکه در برابر آدم خضوع و سجده کردند در حالی که اگر خضوع به تنهایی، عبادت محسوب شود در این صورت همه ملائکه کافر و مشرک هستند!

ایشان افزودند: آیا سجده حضرت یعقوب(ع) و فرزندانش در مقابل حضرت یوسف(ع) به معنای مشرک شدن آن ها است؟

معظم له افزودند: آقایان وهابی، مقداری فکر کنید؛ شما اگر یک همایشی تشکیل دهید که جدا از مسائل سیاسی باشد و فقط علمای دارای صدر در آنجا گردهم آیند، آیا شاهد خواهیم بود غیر از مسائل شما، کسانی هم هستند عبادت را معنا کنند؟؛

این مرجع تقلید با تاکید مجدد بر اینکه عبادت تنها خضوع نیست، ابراز داشتند: عبادت خضوعی است که سرچشمه اش اعتقاد به ربوبیت باشد.

انتهای پیام313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha