جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 355480
۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۵
احمد الطیب شیخ الازهر

حوزه/ گروه مصری موسوم به جبهه علمای الازهر مردم مصر را به تظاهرات در روز جمعه 14 آگست مصادف با 23 مرداد جاری فراخواند و دانشگاه الازهر مصر نیز در بیانیه ای از مردم خواست به این فراخوان اعتنایی نکنند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، به نقل از پایگاه خبری الشعب مصر، گروه علمایی مصری موسوم به "جبهة علماء الازهر" مردم مصر را به تظاهرات در روز جمعه 14 آگست مصادف با 23 مرداد جاری و اعلام مخالفت با السیسی و حمایت از محمد مرسی رئیس جمهور سابق مصر فراخواندند.

الازهر بیانیه را محکوم می کند

پس از این فراخوان، دانشگاه الازهر مصر نیز با صدور بیانیه ای برخی فراخوان ها برای تظاهرات در روز جمعه 14 آگست (23 مرداد) توسط جبهه علمای الازهر را محکوم کرد و هشدار داد چنین اقداماتی برای بر هم زدن امنیت و ثبات کشور است.

در این بیانیه آمده: الازهر از چنین اقدامات ویرانگری بیزار است و تاکید می کند جبهه علمای الازهر هیچ ارتباطی با الازهر ندارد و علمای وابسته به این جبهه از میانه روی و اعتدال به دور هستند و منافع شخصی و گروهی خود را بر منافع کشور ترجیح می دهند و کسانی که وابسته و عضو این جبهه باشند مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

الازهر از مردم مصر نیز خواست فریب این دعوت های مخرب را نخورند؛ چرا که این جریان ها به دنبال منافع خود هستند و منافع کشور و دین را در نظر نمی گیرند و هدف آنها ایجاد آشوب و نا امنی در کشور و بهره برداری از انسان های ضعیف و بی اطلاع برای بر هم زدن ثبات مصر می باشد.

در این بیانیه تاکید شده چنین دعوت هایی به دنبال بر هم زدن شادی مردم در آستانه افتتاح کانال سوئز است؛ چرا که افتتاح این کانال موجب راحتی مردم خواهد بود، اما این افراد باید بدانند مردم مصر در برابر چنین توطئه هایی آگاه هستند.

تکذیب بیانیه توسط جبهة العلما

تمام این جنجال ها در حالی صورت می گیرد که جبهة علماء الأزهر با صدور بیانیه ای در پایگاه رسمی خود این فراخوان را تکذیب کرده و گفته که این بیانیه در جریان وقایع 2011 و برای حمایت از مرسی در برابر کودتای السیسی صادر شده، اما برخی گمان کرده اند این روزها صادر شده است.

مختصری درباره جبهة علماء الأزهر

گفتنی است جبهه علماء الازهر از تشکل های علمای مصر است که در سال 1946 میلادی یعنی پیش از تاسیس مجمع تحقیقات اسلامی الازهر در قاهره تاسیس شد و پس از وقفه ای در فعالیت های خود در دهه هشتاد ،در سال 1994 فعالیت خود را از سر گرفت و از سال 1996 میلادی یعنی زمانی که محمد سید طنطاوی شیخ الازهر بود به سبب صدور فتواهای خلاف میل شیخ الازهر، درگیری میان این جبهه و الازهر ایجاد شد.

از سال 2000 این جبهه بار دیگر غیر فعال شد تا اینکه در اتفاقات انقلاب مردم مصر از اولین جریان هایی بود که از مرسی حمایت کرد و اکنون نیز از مخالفان شیخ احمد الطیب شیخ الازهر به شمار می روند و پیش از این به دلیل حمایت های الطیب از السیسی خواستار برکناری او از منصب شیخ الازهر شده بودند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha