پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 356329
۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۶
حرم حضرت معصومه(س)

حوزه/ مسئول فرهنگی حوزه علمیه گناباد با بیان اینکه از جایگاه علمی حضرت معصومه(س) غفلت شده است، گفت: امروز باید طلاب نسبت به تبیین ابعاد علمی این بانوی بزرگوار بیشتر تلاش نمایند.

یک کارشناس فرهنگی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، در گناباد گفت : در مورد حضرت معصومه (س)، معصوم به معنایی که در مورد پیامبران و امامان به کار می رود نبوده، امّا ایشان دارای طهارت روح و کمالات معنوی بالایی بودند، به گونه ای که به زائرانش وعده بهشت داده شده است.

حجت الاسلام صولت حیدری ، افزود : عصمت امر نسبی است. با توجه به روایاتی که در شأن و منزلت حضرت معصومه(س) وارد شده است،می توان مرتبه ای از عصمت – نه در حد ائمه- برای ایشان قائل شد. این مسئله در حق چنین بانویی بعید به نظر نمی رسد؛ چرا که این حد از عصمت به معنای دوری از گناه در زندگی عالمان بزرگ نیز فراوان مشاهده می شود

وی ادامه داد: روایات معصومان (ع) فضیلت ها و مقامات بلندی را به حضرت معصومه (س) نسبت می دهد. امام صادق (ع) در این باره می فرمایند: آگاه باشید که برای خدا حرمی است و آن مکه است؛ و برای پیامبر خدا(ص) حرمی است و آن مدینه است و برای امیرمؤمنان حرمی است و آن کوفه است. بدانید که حرم من و فرزندانم بعد از من، قم است. آگاه باشید که قم، کوفه کوچک ماست، بدانید بهشت هشت دروازه دارد که سه تای آن ها به سوی قم است. بانویی از فرزندان من به نام فاطمه، دختر موسی، در آن جا رحلت می کند که با شفاعت او، همه شیعیان ما وارد بهشت می شوند.

مسئول امور فرهنگی حوزه علمیه امام رضا (ع) گناباد بیان داشت : فاطمه معصومه (س) از جهت شخصیت فردی و کمالات روحی، در بین فرزندان موسی بن جعفر (ع) بعد از برادرش، علی بن موسی الرضا (ع) در والاترین رتبه جای دارد. این درحالی است که بنا بر مستندات رجالی، فرزندان دختر امام کاظم (ع) دست کم هجده تن بوده اند و فاطمه در بین این همه بانوی گران قدر، سرآمد بوده است.

حجت الاسلام حیدری در خصوص جایگاه دختران در اسلام گفت : در فرهنگ اهل‏بیت علیهم ‏السلام که ریشه در وحى و کلام الهى (قرآن) دارد، زنان و دختران از جایگاه خاصّى برخوردارند. تعابیر زیبا و بلندى که براى دختران به کار گرفته شده است، حاکى از این موضوع است. در سخنان معصومان (ع)از دختران با واژه‏ هایى چون: ریحانه (گل)، قواریر (بلورها)، و حسنه (نیکى) یاد شده است؛ که هر یک، نشان از امتیاز و ویژگى خاصّ طبیعى و روحى دختران دارد. به حق مى‏توان دین مبین اسلام را بنیان‏گذار تکریم دختران و زنان دانست. از آنجا که دختران در دین اسلام بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند و نیمی از جمعیت جامعه ما را تشکیل می‌دهند ؛ برنامه‌ریزی متناسب با جنسیت برای آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی یکی دیگر از ویژگی های دختران را ولع درعلم آموزی و دقت در حضور در اجتماع دانست و اظهار داشت :یکی دیگر  از ویژگی های دختران این است که ایشان در گرفتن علم ولع دارند و در حضور اجتماع دقت دارند یعنی آنجایی که ضرورت دارد حاضر می شوند  و این حضور بر اساس باید و ها و نیایدها یی است که بر اساس معلومات و دانسته هایشان آن را می شناسد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha