یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام علیزاده موسوی

حوزه / حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی با بیان این که حادثه ۲۸ مرداد درس بزرگی برای دولت ها است، گفت: مشکل اطرافیان مصدق این بود که تفکر تکنوکراتی داشتند و حاضر نبودند کارکرد دین، اسلام و حوزه را بپذیرند و بدتر این که اعتماد به ملت نداشتند.

حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی علیزاده موسوی، کارشناس مسائل سیاسی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، به تشریح حادثه کودتای 28 مرداد سال 1332 پرداخت و گفت: زمانی که به بررسی دقیق تر این حادثه می پردازیم، یکی از مهمترین عواملی که مصدق به آن دقت نداشته و یا کمتر توجه کرده، مسئله دین بوده است.

رئیس پژوهشکده حج و زیارت ادامه داد: ساختار حکومت در جمهوری اسلامی، بر مبنای اسلام، مذهب و دین پایه ریزی شده، لذا اگر هر تحولی در ایران بخواهد صورت بگیردباید برمبنای دین عمل کند.

وی افزود:­ درکودتای 28 مرداد، غربی ها به خوبی می دانستند اگر ایران بتواند در مسائل اقتصادی به استقلال برسد و به کشورهای دیگر وابسته نباشد، قطعا به یکی از قطب های جهانی تبدیل خواهد شد به همین دلیل با تمام قوا به میدان آمده تا بتوانند دولت مصدق را سرنگون کنند.

 حجت الاسلام و المسلمین علیزاده موسوی خاطر نشان ساخت:  دشمن برای کنترل کشورهای جهان سوم؛ مانند ایران که دارای منابع نفتی هستند باید اقتصاد نفتی آنها را وابسته به خود نماید، لذا تمامی فعالیت های خود را بر این محوز منمرکز کرده بود.

این کارشناس سیاسی افزود: مصدق که این قضیه را می دانست در ابتدا به خوبی از  عهده کار بر آمد و توانست مردم و روحانیت را با خود همراه کند و جلوی توطئه آمریکا و انگلیس را بگیرد.

 وی ابراز داشت: اگر چه مصدق وطن پرست بود و می خواست منافع ملی را احیاء کند،  اما خیلی زود نقش مرجعیت و مردم را به فراموشی سپرد و پیروزی ها را به خاطر فعالیت خود می دانست.

رئیس پژوهشکده حج و زیارت گفت: مشکل اطرافیان مصدق این بود که تفکر تکنوکراتی داشتند  و حاضر نبودند کارکرد دین، اسلام  و حوزه را بپذیرند و بدتر این که اعتماد به ملت نداشتند.

 این کارشناس مسائل سیاسی اظهار داشت: تاریخ این سرزمین حوادث زیادی مانند کودتای نوژه، حادثه طبس، جنگ تحمیلی، و شکست مفتضحانه منافقین را به خود دیده در همه این مراحل سه عامل مهم پشتوانه مردمی، دین و روحانیت همواره در کنار نظام بود تا این کودتا ها یکی پس از دیگری شکست خورده است.

 حجت الاسلام و المسلمین علیزاده موسوی گفت:  مشکل مصدق و اطرافین او را باید در همین عوامل جستجو کرد و این حادثه می تواند درس بزرگ برای سایر دولت ها  در کشور باشد، یعنی نباید کاری کرد که حمایت این سه عامل را از دست داد.

رئیس پژوهشکده حج و زیارت در پایان افزود: رهبر معظم انقلاب در دیدار علما، صاحب نظران و میهمانان اجلاسیه مجمع جهانی اهل بیت (علیهم السلام) و اتحادیه رادیو تلویزیون های اسلامی هم دقیقا به این نکته اشاره کرده اند و به همه گفتند تا نسبت به اتفاقات به وجود آمده  در موضوع هسته ای و توافق های صورت گرفته با غرب،  با هوشیاری کامل عمل کنند هرگز به آمریکا اعتماد نکنند و نگذارند حوادث گذشته تکرار شود.

انتهای پیام:40/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha