دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
علامه مجلسی

حوزه/رئیس دانشگاه علوم قرآن و حدیث قم گفت: شرح، تدوین و تبلیغ حدیث همچنین تحلیل و تفسیر روایات مهترین اقدام علامه مجلسی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان حجت الاسلام سید محمد کاظم طباطبایی نژاد در همایش بزرگداشت علامه مجلسی که در جوار مرقد آن مرحوم برگزار شد اظهارداشت: با بررسی اجمالی رویه علامه مجلسی مشخص می شود که آن مرحوم دو رویکرد اساسی را دنبال می کرده است، نخست شناخت زمان و نیازهای زمانه خود و دوم استفاده از فرصت و امکانات در راستای تبیین دین؛ و آن مرحوم هر دو وظیفه را به خوبی انجام داده است.

وی با بیان اینکه آثاری که از علامه مجلسی تالیف شده است ، همگی متناسب با نیاز زمان می باشد گفت: علامه مجلسی توانست با مجموعه تالیفات خود فرهنگ شیعه را ارتقاء دهد.

رئیس دانشگاه علوم قرآن و حدیث قم تصریح کرد: علامه مجلسی در میان روایان جدیث نابغه و فرهیخته بود، اقدام آن مرحوم در 400سال گذشته برای تالیف مجموعه بی بدیل بحارلانوار اقدامی کاملا جسورانه بود که حتی امروز با وجود امکانات کمتر کسی به فکر گردآوری چنین دایره المعارفی می باشد.

وی با اشاره به اینکه علامه مجلسی در زمان حیات خود به غیر حدیث پژوهی فعالیت های متعددی داشته است عنوان کرد: علامه مجلسی در عین حالی که دارای بالاترین منصب اجتماعی در میان عالمان شیعه بوده، به تبلیغ و ارشاد نیز اهتمام می روزید، احیا کتابهای فراموش شده از اهل بیت(ع) همچون کتاب «فقه الرضا» و تببین نسخه های خطی کتاب های معتبر از نامعتبر از جمله دیگر فعالیت های آن علامه در زمان حیان خویش بود.

*فارسی نویسی روایات

حجت الاسلام طباطبایی نژاد اذعان کرد: بخش دوم کاری علامه مجلسی پرداختن به بحث فارسی نویسی و تبلغ روایات به زبان فارسی است .

رئیس دانشگاه علوم قرآن و حدیث قم در پایان گفت: جامع نگاری و اقدام برای گرد آوری همه منابع معتبر توسط علامه مجلسی در 400سال گذشته کاری خارق العاده است، آن مرحوم در زمینه تبیین، تحلیل و تفسیر روایات نیز فعالیت های بی بدیل داشته است و به خوبی می توان گفت که شرح ،تدوین و تبلیغ حدیث مهترین اقدام علامه مجلسی در آن زمان بوده است.

انتهای پیام/ 313/38

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha