دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت الله فاضل لنکرانی

حوزه/ رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: آنها می گویند؛ نگاه علما با توسعه شهری در تعارض است، هیچ چیزی در باره قم و علما نمی دانند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» آیتالله محمدجواد فاضل لنکرانی پیش از ظهر امروز در دیدار مهندس سقاییان نژاد شهردار قم  با بیان این که متاسفانه قم را از نظر شکلی، شهری با استانداردهای روز، نمی دانند اظهارداشت: قم شهری با اعتبار دینی، تاریخی، بین المللی و علمی است که متاسفانه کمتر مورد توجه واقع می شود؛ حتی برخی مسئولان که در این شهر نیز کار کرده اند در این خصوص توجیه نبودند.

*قم خانه امیدواران است

وی گفت: قم شهری است که اهل بیت(ع) آن را خانه و امید خود می دانستند و فرمودند، مردم این شهر از شیعیان و بهترین بندگان هستند؛ تعابیری که امام راحل و مقام معظم رهبری در این رابطه دارند استثنایی است و به همین دلیل می گوییم اگر برای هر شهری کاری انجام می شود باید ، چند برابر آن کار در قم صورت گیرد.

آیت الله فاضل لنکرانی خاطرنشان کرد: برای قم تعابیر مختلفی ذکر شده حتی این که قم را پایتخت و مادر انقلاب هم می دانند،گویای همه ارزش های قم نیست؛ نباید نگاه ها به این شهر به شکل موجود باشد.

وی گفت: متاسفانه نه تنها این نگاه نبود، بلکه در برهه ای بیان می شد که حتی نباید در قم کارخانه ساخته شود، زیرا می گفتند این شهر واتیکان ایران است، در آن زمان مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی به شدت با این تفکر مخالفت کردند و گفتند، نباید به بهانه علمیت این شهر، جوانان این شهر را بیکار کرد.

مراکز علمی و آموزشی در بهترین شرایط ساخته شود

وی در ادامه اظهار داشت: قم شهر علم، اجتهاد و معنویت است و به همین دلیل باید مراکز علمی و آموزشی در بهترین شرایط ساخته شود و این مکان ها باید مکان های آرامی باشند تا طلاب در آن راحت درس بخوانند ولی شکل ساختارشهری به گونه ای است که این مساله مراعات نمی شود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خاطرنشان کرد: هسته مرکز شهر قم بسیار شلوغ است و حتی جای برای عبور و مرور مردم نیست و وقتی به دلیل آن دقت می کنیم بی برنامگی و برنامه غلط مسئولان در این زمینه را مشاهده می کنیم؛ این تصمیمات غلط از جمله ساخت منوریل که همه کارشناسان با این پروژه مخالفت کردند نباید انجام شود.

*بلوار 15خرداد محل مراکز علمی شود

وی گفت: از جمله کارهایی که باید در قم انجام شود، توجه به حواشی بلوار 15خرداد؛ در این حاشیه نیز باید اماکن مذهبی و حوزوی ساخته شود تا دنیا به عظمت علمی حوزه قم پی ببرد.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری قم باید در زمینه توریسم علمی در قم فعال باشد و دانشمندان بزرگ را به قم بیاورد تا آنها به عظمت حوزه علمیه قم پی ببرند؛ هر کس که به قم می آید و از مراکز حوزوی بازدید می کند واقعا شگفت زده می شود، زیرا چیزی در عرصه دانش روز نیست که در قم وجود نداشته باشد.

*انتقاد از برخی تحلیل های ناروا

آیت الله فاضل لنکرانی بیان کرد: باید از ظرفیت حوزه و دانش علمی در حوزه علمیه استفاده کرد و نگاه ها را به قم و تغییر دهیم، زیرا حوزه ما از بزرگترین مراکز علمی جهان است که برخی از دروس آن در هیچ جای جهان تدریس نمی شود.

وی با انتقاد از برخی از افرادی که می گویند نمی توان در قم کار شهری کرد ، گفت: آنها می گویند؛ نگاه علما با توسعه شهری در تعارض است، هیچ چیزی در باره قم و علما نمی دانند، زیرا اگر به این شهر نگاه کنند می بینند که بسیاری از ساختمان ها مراکز علمی و اجتماعی و مردمی در این شهر، به همت علمای بزرگ ساخته شده است.

وی خاطرنشان کرد: علمای بزرگ قم همیشه مهمترین محرک مسئولان برای توسعه این شهر و آبادانی شهر اهل بیت(ع) بوده اند و به هیچ عنوان کسی نباید چنین سخنان بدون تفکری را بیان کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha