چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام باسم انصاری روحانی مجاهد عراقی

حوزه/ در حال حاضر داعش تضعیف شده و از الانبار به موصل فرار کردند. بیشتر الانبار در دست حشدالشعبی است... امید زیادی داریم که به زودی کل عراق پاکسازی شود.

حجت الاسلام باسم انصاری از مبلغان مجاهد عراق و نماینده عقیدتی «الحشد الشعبی» و رییس سومین دوره مجمع عمومی طلاب عراقی است. خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» برای آشنایی با فعالیت های مبلغان در الحشد الشعبی(بسیج مردمی) و تحولات عراق و نیز نقش علما و طلاب در مبارزه با داعش با وی به گفت و گو نشسته است.

* لطفا مجمع عمومی طلاب عراقی را معرفی کنید؟

حدود 6 سال پیش یعنی سال 2009 این مجمع تشکیل شد و به امور طلاب عراق در زمینه های سیاسی، اداری و فرهنگی می پردازد. اساتید و محققین و طلاب، این مجمع را تشکیل داده و اساسنامه ای را تهیه کردند که مراجع عراق آن را  تایید کرده و پس از ثبت اساسنامه، اولین انتخابات برگزار شد و 5 نفر به عنوان شورای اداره مجمع انتخاب شدند.

 دوره اول برای یک سال، دوره دوم دو سال و دوره سوم 4 ساله تعیین شد  و این 5 نفر یکی را به عنوان رییس معرفی می کنند که در دوره سوم بنده مدیریت مجمع را برعهده دارم.

در حال حاضر 500 طلبه زیر نظر مجمع اند از این تعداد 120 محقق حضور دارند، بیشتر آنها دارای رتبه الف در جامعه المصطفی العالمیه و برخی نیز 15 تا 30 کتاب تالیف کرده‌ اند.

کار مجمع در سه بخش اداری، فرهنگی و تبلیغی پیگیری می شود در بخش اداری امور طلاب در ارتباط با جامعه المصطفی، سفارت عراق و دفتر مراجع پیگیری می شود.

* این مجمع در زمینه فرهنگی و تبلیغی چه اقداماتی را برای طلاب عراقی انجام می دهد؟

در زمینه فرهنگی نشریه صوت طلبه را به طور ماهانه منتشر می کردیم اما الان به دلیل کمبود بودجه متوقف شده است. در این نشریه کارهای طلاب و نوشته و اخبار طلاب در نجف و قم به چاپ می رسید. در بخش علمی نیز شرکت در کنفرانس های جمهوری اسلامی ایران ، نجف یا حضور در کنفرانس های وحدت را در دستور کار داشتیم. همچنین برگزاری جلسه علمی با اساتید و دفاع از پایان نامه های دکتری و ارائه پیشنهادات علمی به طلاب را انجام می دهیم.

کار تبلیغی شامل اعزام مبلغین در  چند بخش انجام می شود  در موسم تبلیغی، مانند اربعین، ماه محرم رمضان اعزام مبلغ انجام می شود. سال گذشته در کربلا و نجف برنامه های مختلفی داشتیم و ملبغان در هیات های مذهبی شرکت می کنند؛ در واقع  برنامه تبلیغی برای حشد الشعبی از زمانی که به حکم فتوای جهاد مراجع، «حشد الشعبی» تشکیل شده، مبلغانی را اعزام کرده ایم و به قول مسوولین عراق بهترین مبلغین عراقی از قم می آیند و از لحاظ فقهی و علمی برجسته اند و در این مدت، بعضی ها شهید و مجروح شدند.

* حضور مبلغان در میان نیروهای «حشد الشعبی» چگونه است و چه واکنش هایی را در بردارد؟

مبلغان در «حشد الشعبی» لباس رزم با عمامه می پوشند از لحاظ معنوی تاثیر گذار است، یعنی روحانیون مجاهد هم ادای نمازجماعت می کنند هم در عرصه جهاد موفق اند. پاسخ به سوال های  فقهی در کنار مشارکت در امور نظامی انجام می شود در واقع  مبلغان مربی هستند، در حال حاضر اکثر «حشد الشعبی» از نوجوانان و جوانان تشکیل شده و مبلغان به آنها اطلاعات می دهند و کادرسازی انجام می گیرد.

* بسیج مردمی عراق به لحاظ قدرت و مقاومت چه جایگاهی دارد و در خصوص اصلاحات اداری که در عراق آغاز شده چه موضعی داشت؟

در حال حاضر، پیروزی ها گسترش یافته به خاطر عقاید محکم نیروهای بسیجی است. شکر خدا حشد شعبی نقش مهمی در آینده عراق دارد و در دو قسمت نظامی جهادی و سیاسی فعال است.

«حشد مدنی» شعبه ای از حشد الشعبی و گوش به فرمان مرجعیت عراق است. همان طور که می دانید مرجعیت عراق اعلام داشته هم اکنون نیازمند رفع فساد اداری سیاسی هستیم و باید از مطالبات مردم حمایت شود از این رو «حشد مدنی»، برنامه های تظاهرات را تنظیم کرده و اجازه سوء استفاده نمی دهد. در گذشته  داعشی ها و منحرفان به دنبال سوءاستفاده از چنین تظاهرات هایی بودند اما «حشد مدنی» اجازه هرج و مرج و فرصت اغتشاش و سوزاندن ماشین ها را نمی دهد. و در عین حال مطالبات را پیگیری می کند.

 * لطفا درباره سایر گروه های مقاومت در عراق، شهدا و جانبازان طلبه توضیح دهید؟

روحانیون در عرصه مبارزه با داعش شهدایی را تقدیم اسلام کرده که آمار دقیق آن مشخص نیست. گروه های مقاومت ضمن «حشد الشعبی» زیر نظر نخست وزیر حیدر العبادی وابومهدی المهندس هستند و ارتش عراق هم در کنار نیروهای دیگرمقاومت در مبارزه با داعش همکاری می کنند.

* در خصوص حملات دشمن و تهاجم فرهنگی در عراق چه اقداماتی را انجام دادید؟روحانی مجاهد عراقی در مصاحبه با خبرگزاری حوزه:

من تاکنون کتاب های زیادی  برای  نوجوانان عراق به زبان های  انگلیسی، فارسی و عربی نوشته ام ، تفسیر موضوعی قصه های قر آنی در عراق چاپ شده و در قم و لبنان نیز به چاپ رسیده است. از لحاظ توجیه عقاید، نشریات و سایت هم داریم، آموزش نماز، کتاب های عقاید و اخلاق و کتاب های سیره چاپ شده  است برای  ایجاد فرهنگ اسلامی مذهبی در عراق تلاش می کنیم، اما در  زمان صدام  و بعد از او تهاجم فرهنگی غرب با وجود ماهواره ها، سی دی مجله ها در بین جوانان رواج پیدا کرد و در برابر آنها ما نیاز به امکانات زیاد داریم که متاسفانه نیرو و هزینه ما محدود است.

موسسات عراقی متوجه کار جوانان نیستند و مسائل  اداری و سیاسی برای آنها با اهمیت تر است. بایستی  در تلویزیون و نشریات تلاش کنیم، زیرا سعودی ها و آمریکایی ها با ماهواره ها تلاش می کنند وهابیت را در عراق ترویج دهند.

* اخیرا صحبت هایی درباره تجزیه عراق از سوی مسوولان آمریکایی شده آیا زمینه های تجزیه عراق در این کشور وجود دارد؟

بعد از صحبت های  وزیر دفاع آمریکا، اوباما از اظهارت وزیرش حمایت نکرد. در عراق، رییس حکومت با قاطعیت گفت: با تجزیه عراق مخالف است. مرجعیت نیز این طرح را محکوم می کنند و زمینه های تجزیه عراق وجود ندارد  شاید تنها شخص  بارزانی موافق باشد. حتی شرکای آنها یعنی طالبانی قبول نمی کند و پروژه تجزیه عراق، ده درصد هم موافق ندارد. در همه جای عراق حتی مناطق سنی نشین مانند صلاح الدین به دنبال حفظ تمامیت کشور هستند و زمینه تجزیه وجود ندارد.

* در حال حاضر چند درصد عراق به دست داعش است و وضعیت پیشروی نیروهای بسیجی در استان های مختلف چگونه است؟

داعش تضعیف شده و از الانبار به موصل فرار کرده بیشتر الانبار در دست «حشدالشعبی» است. ارتش عراق تدریجی حرکت می کند، چون بمب گذاری در خانه ها و زمین های اطراف انجام داد باید پاکسازی تدریجی صورت گیرد. حدود 80 درصد به دست نیروهای بسیجی افتاده. رمادی و فلوجه در حال پاکسازی است و مقصد بعدی موصل خواهد بود.

* اخیرا اعزام نیروهای نظامی آمریکا به عراق از سرگرفته شده این اقدام با چه اهدافی انجام می شود؟

البته تاکنون نخست وزیر عراق اعزام نیرو آمریکایی را تایید نکرده است. به اسم آموزش نیروهای عراقی چند هزار نیرو وارد عراق کردند که این یک فریب بزرگ است. ما نیازی به آمریکا و اتحاد بین المللی نداریم، آنها به داعش کمک می کنند بنابراین اجازه ندادیم، هواپیمای آمریکایی وارد الانبار شود. به محض ورود هواپیماهای آمریکایی  ما از منطقه خارج می شویم و وارد منطقه جنگ ما نمی شوند، چراکه از گذشته تجربه داریم. آنها در صلاح الدین به داعش کمک کردند و دیگر اجازه حضور به آنها نمی دهیم.

* بارها شده که فرماندهان نظامی و حتی مقامات سیاسی عراق از نقش سردار سلیمانی در مقابله با تکفیری ها تجلیل کرده اند. جایگاه ایشان در عراق چگونه است؟

سردار سلیمانی حضور خیلی موثری داشته. ایشان  در خط اول مستشاری و نظامی حضور دارند و اگر نبودند، الان داعش در جنوب عراق بود، همچنین تشکر می کنیم از رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه ای  که اگر نقش برجسته ایران و سردار سلیمانی  نبود الان به اوج این نصرت نمی رسیدیم. نقشه ها و تجربه های سردار سلیمانی که با تمام گروه های نظامی مقاومت کار می کنند باعث موفقیت امروز عراقی هاست.

* آیا می توانیم در آینده نزدیک شاهد پاکسازی کامل از لوث تروریست ها باشیم؟

ان شاءلله امید زیادی داریم به زودی کل عراق پاکسازی شود، با اشاره مرجعیت موصل  در مدت کوتاهی پاکسازی می شود، اما تدریجی حرکت می کنیم، تا خسارت ندهیم به ویژه اینکه از لحاظ قدرت نظامی بهتر و قوی تر شده ایم و باید آن را حفظ کنیم، بالاخره داعش می رود و حاکمان داعش یقین دارند نمی توانند در عراق بمانند. بیشتر فرماندهان  داعش به سوریه رفتند و در موصل نیز چند گروه مقاومت تشکیل شده و نشانه زوال داعش آشکار شده است. مقاومت موفق به کشتن تعدادی داعشی شده و نیروهای مقاومت هرشب روی دیوار خطاب به داعشی ها می نویسند، کجا فرار می کنید مقاومت وجود دارد، اگر مشکل ما بزودی در الانبار و فلوجه برطرف شود به سراغ موصل می رویم.

آزاد سازی موصل چند مرحله دارد که فرماندهان نظامی «حشد الشعبی» باید شرکت کنند و خدا را شکر عراق در حال حاضر در مرحله بهتری قرار دارد.

گفت و گو: وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha