جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 357231
۱۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۴
قرآن

حوزه/مسئول واحد ادبیات حوزه هنری آذربایجان غربی گفت: موسیقی نهفته در قرآن، شکل هندسی کلمات و چینش آهنگین و زیبای آن‌ها و هم چنین تصویر سازی دقیق و دلنشین قرآن از اتفاقات و حوادث زندگی پیامبران و تاریخ اسلام به گونه ای است که حتی غیر مسلمان و فرد ناآشنا با کلام الهی با شنیدن، آیات این معجزه بزرگ تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

حجت الاسلام مصطفی قلی زاده، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در ارومیه، با اشاره به معجزات قرآن کریم، اظهارداشت: موسیقی به عنوان یک عنصر مورد علاقه اکثر مردم، در عین اینکه هنر و توانایی هدایت انسان به سوی معنویت را دارد، قابلیت انحراف به مسیر شیطانی و گناه آلود را هم فراهم می سازد.

وی افزود: موسیقی یک عنصر موثر و مورد علاقه است که خداوند متعال همواره آن را برای زیبا بینی و لذت انسان در طبیعت قرار داده و روح لطیف آدمی را برای آرامش روح و روان با موسیقی عجین کرده است.

وی با اشاره به موسیقی های ناهمخوان با فرهنگ اسلامی خاطر نشان کرد: برخی موسیقی‌های غربی حالات عادی و روح و روان انسان را از تعادل خارج کرده و موجب دوری از معنویت و کشش به سوی بی تعهدی می شود این در حالی است که جامعه نیاز به رسیدگی و جلوگیری از اعتیاد به موسیقی های غربی دارد.

این مقام مسئول، افزود: قرائت قرآن با صوت و لحن زیبا تاثیر مستقیم در یادگیری و علاقه بیشتر انسان به خواندن و تلاوت آیا الهی دارد که قاریان از بعد ظاهری و آهنگین این کتاب بزرگ را کشف کرده و از آن به عنوان دلنشین‌ترین و گوش نواز‌ترین صوت و موسیقی یاد می کنند.

مسئول واحد ادبیات حوزه هنری آذربایجان غربی بیان کرد: موسیقی در گذشته و نیز در دوره پیامبر اکرم(ص) از آن به صورت لهو و لعب استفاده می کردند و این در حالی است که این نوع نواها مورد منع قرآن قرار گرفته ولی اکنون برخی موسیقی‌ها که در بیشتر مجالس و خصوصا صدا و سیمای جمهوری اسلامی مورد استفاده است از نظر شرعی و دینی گوش دادن به آنها هیچ منعی ندارد.

حجت الاسلام قلی زاده اذعان داشت: به علت علاقه و وابستگی شدید جوانان امروزی به موسیقی‌های سینوسی و غربی؛ جامعه کنونی نیازی شدید به اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم از اثرات مخرب آن داشته و این گونه آهنگ‌ها علاوه بر حرام بودن از نظر عقلی نیز قبیح هستند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha