سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
کد خبر: 357593
۱۶ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۴
فرهنگ رضوی

حوزه/ ارتباط تنگاتنگ مساجد و حوزه‌های علمیه و برنامه ریزی‌هایی که برای استفاده از فضای ملکوتی بارگاه امام هشتم (ع) دارند، عامل مهمی در تبیین جایگاه رفیع امام رضا(ع) در میان مردم و توجه ویژه آنها به زیارت آن امام همام است.

حجت الاسلام مصطفی فرطوسی، معاون تهذیب مدرسه علمیه الغدیر اهواز، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در اهواز، با اشاره به عشق و ارادت مردم خوزستان به امام هشتم(ع)، بیان داشت: مردم خوزستان عشق و ارادت ویژه ای به امام رضا(ع) دارند و هر ساله به ویژه در ایام خاص زیارت، همچون ۲۳ ذیقعده، کاروان‌های زیادی از خوزستان راهی دیار عاشقی و حرم علی ابن موسی الرضا(ع) می شوند که این مسئله نشأت گرفته از سابقه تاریخی این شهر و پایه گذاری تشیع در اهواز از سوی امام رضا(ع) دارد.

حجت الاسلام فرطوسی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که «اهواز دروازه ورود تشیع به ایران است»، اظهار داشت: همه ساله بیشترین آمار زائرین حرم رضوی مربوط به اهواز و خوزستان است است و این نشان از عنایت ویژه آن حضرت به مردم این خطه و محبت و ارادت مردم خوزستان به آن امام همام است.

این کارشناس حوزه علمیه، با اشاره به نقش حوزه و روحانیون در تبیین جایگاه امام رضا(ع) در میان مردم خوزستان، بیان داشت: ارتباط تنگاتنگ مساجد و حوزه‌های علمیه و نیز برنامه ریزی هایی که برای استفاده از فضای ملکوتی بارگاه امام هشتم (ع) دارند، عامل مهمی در تبیین جایگاه رفیع امام رضا(ع) در میان مردم و توجه ویژه آنها به زیارت آن امام همام است.

وی به تبیین برخی آداب زیارت از منظر بزرگان دینی پرداخت و اذعان داشت: در آداب زیارت امام رضا(ع) علما در کتاب‌های مختلف ادعیه موارد زیادی را مطرح کرده‌اند؛ از مرحوم آیت الله مجتبی تهرانی نقل کرداند «هر وقت می خواستید  به حرم امام رضا(علیه السلام) مشرف شوید، قبل از ورود به حرم استغفار و آن هنگام که که وارد محدوده حرم شدید، مشغول به ذکر صلوات شوید» و فرمودند «هر چه که بودیدامام رضا(ع) شما را پذیرفته و الان هر چه می‌توانید به وجود مبارک این بزرگوار صلوات هدیه کنید».

حجت الاسلام فرطوسی ادامه داد: همان‌گونه که در قرآن می‌خوانیم: «يا أيها الذين آمنوا لا تدخلوا بيوتا غير بيوتكم حتى تستأنسوا وتسلموا على أهلها»؛ تاکید بسیاری بر خواند اذن دخول شده و برخی از علما نشانه‌هایی نیز برای تشخیص اجازه امام ذکر کرده‌اند.

وی بر خواندن زیارت جامعه کبیره و نماز جعفر طیار در حرم امام رضا(ع) تاکید و خاطرنشان کرد: نماز جعفر طیار از اعمال خاص جهت زیارت امام هشتم است و آثار و برکات بسیاری از این نماز در کلام ائمه و بزرگان ذکر شده است.

معاون تهذیب مدرسه علمیه الغدیر، در پایان با اشاره به روایات فروانی که در اهمیت زیارت امام رضا(ع) و ثواب آن نقل شده است، عنوان کرد: امام رضا(ع) روزهای خاصی برای زیارت دارند که زیارت در آن روزها دارای آثار و ثواب بسیار زیادی است، کما اینکه در برخی از روایات آمده «من زارنی و عارفا بحقی وجبت له الجنه؛ هرکس با آگاهی به زیارت امام رضا(ع) بیاید بهشت بر او واجب می شود».

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha