یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام ذوعلم

حوزه/ رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعیِ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ضمن تبیین چرایی اهمیت فرهنگ و بررسی الزامات فرهنگی تصریح کرد: شکی وجود ندارد که بدون نگاه و رویکرد فرهنگی به رشد و توسعه مطلوب در کشور دست پیدا نمی کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی ذوعلم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به تاکیدات خاص مقام معظم رهبری بر اهمیت مسایل فرهنگی و اقتصادی اظهار داشت: اساساً در سال های اخیر معظم له به موازات تاکید بر مسایل اقتصادی و این که یکی از اولویت های مهم کشور است به مقوله فرهنگ نیز به طور خاص اشاره داشته و اهتمام جدی مردم و مسئولان در راستای رشد و توسعه و اعتلای فرهنگی کشور را خواستار شده اند.

چرا فرهنگ از اقتصاد مهم تر است؟!

وی با بیان این که اقتصاد و فرهنگ بر یکدیگر تاثیر و تأثر متقابلی دارند، افزود: البته گرچه امروز کشور با مشکلات عدیده اقتصادی از جمله بیکاری، رکود اقتصادی و بعضاً گرانی های برخی اقلام و کالاها روبروست اما از نگاه رهبری همان طور که ایشان بارها نیز فرموده اند، فرهنگ به معنای عام آن از جایگاه والاتر و اساسی تری برخوردار است و لذا مهم تر از اقتصاد هم می باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: اهمیت فرهنگ و مباحث فرهنگی از آن روست که خود زیربنای مباحث اقتصادی،‌اجتماعی، علمی و سیاسی کشور به شمار می رود و به تعبیر زیبای رهبر فرزانه انقلاب به سان اکسیژن هوا برای فرد و جامعه می باشد که بدون آن حیات یک جامعه با مشکل حاد و جدی توأم می گردد.

آنچه خواب از چشمان رهبری می برد! 

وی همچنین گفت: شاید در روزهای اخیر این تکیه کلام را به نقل از مقام معظم رهبری زیاد در سایت ها و شبکه های اجتماعی دیده باشید که ایشان گفته اند "گاهی اوقات مشکلات فرهنگی ، خواب شب را از چشمانم می برد"

حجت الاسلام و المسلمین ذوعلم افزود: این عبارت و عباراتی از این دست نشان می دهد که تا چه حد مسایل فرهنگی برای ایشان در اولویت است و از سویی حاکی از این مساله است که با وجود آمدن و رفتن دولت ها و سردادن وعده های گوناگون از سوی مسئولان همچنان مشکلات فرهنگی دغدغه خاطر اول رهبری و بسیاری از دلسوزان کشور است.

دو الزام برای رشد و جهش فرهنگی 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این که بی تردید حل معضلات فرهنگی لازمه عزم و همت و اراده ملی است، گفت: اگر می خواهیم در عرصه فرهنگ ضمن حل معضلاتی که به آن دچار هستیم به یک شکوفایی و رشد و توسعه متناسب دست یابیم قبل از هر چیز باید فرهنگ به اولویت تصمیم گیران و متولیان کشور تبدیل شود و در وهله بعد زیرساخت های لازم برای یک جهش فرهنگی مناسب را فراهم نماییم.

وی با بیان این که فرهنگ شالوده آن چیزی است که می تواند ما را به اهداف اصلی مان برساند، ابراز داشت: از این نکته کلیدی نیز نباید غافل شد که ما نمی‌توانیم اقتصاد ، فرهنگ ، سیاست و ... را در یک جامعه به طور دقیق از هم تفکیک کنیم، چرا که این ها گرچه از هم متمایز هستند ولی در واقع روی همدیگر تاثیر مستقیم می‌گذارند.

لزوم تقویت رویکرد فرهنگی در همه عرصه ها

حجت الاسلام و المسلمین ذوعلم گفت: به نظر بنده آن چه مهم است این که ما در اقتصاد، در سیاست ورزی، در مباحث حقوقی و پزشکی و حتی در مباحث نظامی باید نگاه فرهنگی مان متناسب با آموزه های دینی را حفظ کرده و بلکه آن را روز به روز تقویت کنیم.

شرط لازم برای دست یابی به الگوی پیشرفت

عضو اندیشکده مرکز الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت همچنین با اشاره به الزامات دست یابی به الگوی مناسب برای توسعه و پیشرفت کشور گفت: بدون توجه به الزامات رشد و پویایی فرهنگی در جامعه اساساً نمی توان به موفقیت مورد نظر در ابعاد ملی دست یافت، کما این که الگویی که بدون توجه به مباحث فرهنگی باشد نیز نمی تواند نسخه ای مناسب برای کشوری چون ما باشد که قبل از هر چیز انقلاب اسلامی آن نیز بیش از هر چیز از جنس فرهنگ بوده است.

چالش فرهنگی در عرصه های اقتصادی

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که ما در بسیاری از مباحث اقتصادی‌، با چالش ها و کاستی‌های فرهنگی روبرو هستیم، تصریح کرد:  به خصوص در زمینه‌هایی که به مقوله سرمایه‌گذاری، تولید ثروت و رشد اقتصادی برمی گردد، بسیار کمبود داریم و باید بکوشیم که چارچوب های اقتصاد اسلامی را در جامعه رواج دهیم و این مهم میسر نمی شود مگر این که در عرصه های اقتصادی نیز نگاه و رویکرد فرهنگی حاکم باشد.

فرهنگ مقاومتی؛ جاده صاف کن اقتصاد مقاومتی

رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی در خاتمه سخنان خود گفت: از این منظر و برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی، ما به فرهنگ مقاومتی به طور خاص نیاز داریم که در همین رابطه علاوه بر وظیفه فرهنگ سازی و کار رسانه ای،‌نیازمند مشارکت جدی دستگاه‌های تعلیم و تربیتی هستیم تا به یاری حق تعالی در بازه ی زمانی بلند مدت بتوانند اثرات مطلوب فرهنگی خود را در جامعه به ویژه نسل جدید بر جای بگذارند.

 

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha