یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
جواهریان کاشان

حوزه/ حج پیمان و عهدی میان خداوند و بندگان است که به هر طریق باید از عهده آن برآیند و به هیچ وجه از انسان های مستطیع ساقط نمی شود.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از کاشان، حجت الاسلام جواهریان، در مراسم بزرگداشت جان باختگان حادثه منا، در شهر نیاسر با بیان این که حج بنا به فرمایش پیامبر گرامی اسلام (ص) عصاره اسلام و شریعت است، گفت: حج نمونه و مدل کوچکی از اسلام بزرگ است و خداوند متعال اراده نموده که اسلام را در همه ابعادش ،در یک عبادت جای دهد تا حاجی کل اسلام را یکباره تجربه نماید.

وی ادامه داد: حج از واجبات الهی است که در تمام ایام عمر یک بار با شرایط خاصی واجب می شود و خداوند در آیه 97 سوره آل عمران می فرماید « فِيهِ آيَاتٌ بَيِّـنَاتٌ مَّقَامُ إِبْرَاهِيمَ وَمَن دَخَلَهُ كَانَ آمِنًا وَلِلّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلاً وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ الله غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ/ در آن نشانه‏هاى روشنى است [از جمله‏] مقام ابراهيم، و هر كه وارد آن شود ايمن است. و حق خدا بر مردم است كه قصد زيارت اين خانه كنند، كسى كه به آن راه تواند يافت. و هر كه كافر شود [بداند كه‏] قطعا خدا از جهانيان بى‏نياز است». این آیه کریمه در هیچ یک از واجبات دیگر به چشم نمی خورد، بیان وجوب حج در این آیه، مانند بیان وجوب نماز و زکات نیست، بلکه به منزله میثاق و عهد الهی است که بر گردن همه انسان ها گذاشته شده است.

مدیر مرکز خدمات حوزه علمیه کاشان با بیان این که حج پیمان و عهدی میان خداوند و بندگان است که به هر طریق باید از عهده آن برآیند و به هیچ وجه از انسان ها مستطیع ساقط نمی شود و اگر خودش معذور شد، باید نائب بگیرد، به طوری که این عهد و میثاق با مرگ هم ساقط شدنی نیست، ابراز داشت: جامعیت حج و گستردگی ابعاد آن، اهمیت حج از جهت مکان، نخستین مکان و با ارزش ترین در روی زمین، کانون توحید، تجلی گاه نشانه های الهی، منطقه امن الهی و بین المللی و ... از ویژگی های حج است.

وی در بیان منطقه امن بین المللی به این مطلب که بر هیچ فرد عاقلی پوشیده نیست که بزرگترین نعمت برای هر انسان و جوامع وجود یک محیط امن و مطمئن است که افراد آن جامعه در کمال صفا و صمیمیت و به دور از هر نوع نفرت و تمایزات، در کنار هم بسر ببرند، افزود: سازمان ها و جوامع بین المللی با اتمام وسعت و خرج سنگین درصدد تحقق چنین آرمانی  هستند، اما تاکنون راه به جایی نبرده اند.

 وی ادامه داد: ضرورت چنین منطقه و مکانی با توجه به دنیای پر آشوب و هیجان که شعله جنگ و نزاع و تفرقه سراسر عالم را فرا گرفته، بر هیچ شخصی پوشیده نسیت، اما خداوند متعال طبق حکمت متعالی، قرن ها قبل منطقه ای را در یک نقطه زمین برای چنین اهداف مقدسی تاسیس و تامین نموده است که در هیچ جای دنیا چنین امنیتی وجود نداشته و ندارد، به حدی که حتی شکار حیوانات، بلکه نشان دادن آن با گوشه چشم ممنون می باشد.

حجت الاسلام جواهریان با اشاره به این که فاجعه منا یک حادثه مهم به حساب می آید که سئوالات بسیاری را در افکار مسلمانان و جهان اسلام ایجاد کرده، تصریح کرد: این رخداد یک اتفاق سهوی و طبیعی نبود.

مدیر مرکز خدمات حوزه علمیه کاشان تاکید کرد: با استفاده از تجربیات سالهای قبل و با مشورت و همکاری دولت های اسلامی، می توان از وقوع این گونه حوادث دردناک جلوگیری کرد.

وی، شرایط منطقه و عملکرد تهاجمی و خشونت بار عربستان در قبال یمن، سوریه، بحرین و عراق که نتیجه آن تداوم مسئولیت ناپذیری و بی تعهدی این کشور بود، حادثه خونین منا را رقم زد. لذا سازمان همکاری های اسلامی باید در این زمینه تحقیق و چاره اندیشی کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha