دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت الله مومن

حوزه/ عضو شورای نگهبان با بیان این که باید با پدافند غیرعامل استقلال کشور را حفظ کرد و مراقب نفودهای دشمن بود گفت: باید به مسئولان آموزش داد تا در مقابل سوء استفاده های دشمنان و نفوذ آنان، ایستاده و با آن مقابله کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله مؤمن پیش از ظهر امروز در همایش مقدماتی «پدافند غیرعامل در آموزه های دینی با نگاهی بر آیه نفی سبیل» که در سالن همایش اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم برگزار شد، اظهار داشت: پدافند از کلمه پد و آفند تشکیل شده که «پد» به معنای ضد و متضاد و «آفند» به معنای جنگ و گرفتاری است که در مجموع به معنای دفاع از جنگ و گرفتاری می باشد.

وی ابراز داشت: گاهی پدافند، عامل است که قصد درگیری دارد و گاهی غیرعامل است که به معنای مقابله می باشد.

عضو شورای فقهی شورای نگهبان خاطرنشان ساخت: اصل اینکه شرعا باید پدافند غیرعامل داشته باشیم، مسلّم و از نظر شرع و عقل مورد تأیید واقع شده است.

این استاد حوزه با اشاره به آیه نفی سبیل، تصریح کرد: خداوند در آیه 141 سوره نساء می فرماید: «الَّذِينَ يَتَرَبَّصُونَ بِكُمْ فَإِنْ كانَ لَكُمْ فَتْحٌ مِنَ اللَّهِ قالُوا أَ لَمْ نَكُنْ مَعَكُمْ وَ إِنْ كانَ لِلْكافِرِينَ نَصِيبٌ قالُوا أَ لَمْ نَسْتَحْوِذْ عَلَيْكُمْ وَ نَمْنَعْكُمْ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ فَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلا/ همانان كه مترصّد شمايند، پس اگر از جانب خدا به شما فتحى برسد، مى‏گويند: «مگر ما با شما نبوديم؟» و اگر براى كافران نصيبى باشد، مى‏گويند: «مگر ما بر شما تسلّط نداشتيم و شما را از [ورود در جمعِ‏] مؤمنان باز نمى‏داشتيم؟» پس خداوند، روز قيامت ميان شما داورى مى‏كند و خداوند هرگز بر [زيانِ‏] مؤمنان، براى كافران راه [تسلّطى‏] قرار نداده است».

آیت الله مؤمن ادامه داد: منظور از «لن یجعل الله» این است که هرگز خداوند راه تسلط را برای کافرین بر مؤمنین قرار نخواهد داد.

وی بیان داشت: مرحوم علامه طباطبایی(ره) در ذیل این آیه شریفه می فرماید: «ممکن است که بگوییم خداوند در قیامت کافران را بر مسلمانان ترجیح نمی دهد و ممکن است منظور دنیوی نیز داشته باشد که حضرت حق در دنیا نیز تسلطی برای کافرین بر مؤمنین قرار نخواهد داد».

عضو شورای فقهی شورای نگهبان اظهار داشت: با پدافند غیرعامل باید استقلال کشور را حفظ کرد و مراقب نفودهای دشمن بود.

این استاد حوزه ابراز داشت: باید به مسئولان آموزش داد تا در مقابل سوء استفاده های دشمنان و نفوذ آنان، ایستاده و با آن مقابله کنند.

آیت الله مؤمن خاطرنشان ساخت: اگر اسلام درباره نفوذ دشمنان سخنی نگفته بود و مسلمانان نیز عکس العملی نشان ندهند، قهرا خداوند برای کفار این راه را قرار داده تا بتوانند سوء استفاده نمایند که اینطور نیست.

وی تصریح کرد: در آیات بسیاری آمده است که با کفار بجنگید تا دین برای خدا باشد و آنان سلطه نداشته باشند.

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha