پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام سجاد کریمان مجد منتقد حوزوی

حوزه/ منتقد و کارشناس دینی رسانه ملی با بیان این که متاسفانه پس از گذشت بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی ، هنوز به فرم مطلوب برنامه های مناسبتی در تلویزیون دست نیافته ایم، گفت: برای ایجاد جذابیت در فرم و محتوای این گونه برنامه ها نیازمند خلاقیت متعهدانه و دین باورانه هستیم.

حجت الاسلام سجاد کریمان مجد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»  با اشاره به این که برنامه های مناسبتی تلویزیون و همچنین سریال های نمایشی در ایامی چون محرم و رمضان بیش از هر چیز نیازمند خلاقیتی متعهدانه و تحولی ارزشمند است، اظهار داشت: در سال های اخیر سریال یا مجموعه نمایشی که واقعاً در ایام مناسبتی توانسته باشد تاثیرگذار و جریان ساز باشد کمتر ساخته شده، با این حال سریال خاطره انگیز شب دهم به کارگردانی حسن فتحی از این گونه سریال ها می باشد که در آن واقعیت جامعه ایرانی در مقطع مهمی از تاریخ با بهره گیری از گفتمان تعزیه و عزای سیدالشهدا(ع) به خوبی به تصویر کشیده است.

*سریال شب دهم؛ الگویی موفق

وی افزود: بعد از این کار ارزشمند و زیبا سریالی که در این اندازه باشد ساخته نشده، حال این که چرا ما دستمان از این جهت در ایام مناسبتی مثل محرم و رمضان خالی است، سوالی است که برای یافتن جواب آن ، می بایست نشست های تحلیلی و عمیق برگزار کرد.

*آنچه از دل برآید...

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه هنر همچنین ادامه داد: البته به نظر می رسد که مناسبتی سازی در ماه محرم به یک فرآیند سفارشی تا اندازه ای تحمیل شده به دوستان فیلمسازان تبدیل گردیده و حال آن که بی شک اگر کاری از عمق دل و جان برنیاید و به خصوص فیلمنامه آن اثربخش نباشد، مخاطب را چندان با خود همراه نمی کند.

وی افزود: از این حیث احساس می کنم صدا و سیما به نحوی شرطی شده که سریال های مناسبتی را پخش کند و این جریان هم به نحوی در ذهن مخاطب تثبیت شده که گویا باید راضی به همین وضع موجود باشد.

وی اضافه کرد: البته ناگفته نماند از سوی رسانه ملی در چارچوب تولید پیشنهادات متنوعی به فیلمسازان برای ایام مناسبتی داده می شود اما چون محصول کار عمدتاً از درون فیلمساز نجوشیده است، لذا بر جان هم نمی نشیند.

*لزوم حمایت از فیلمسازان متبحر و دغدغه مند

حجت الاسلام کریمان مجد بیان داشت: آنچه مهم است این که باید از فیلمسازانی که متعهدانه و متخصصانه در این عرصه حضور دارند و دل و علاقه شان با کارهای مناسبتی و مذهبی است دعوت به عمل آید و مهم تر این که از آن ها حمایت های مادی و معنوی لازم صورت گیرد تا در زمینه برنامه های مناسبتی تغییر و تحولی چشم گیر را شاهد باشیم.

*وقتی کیفیت قربانی سرعت می شود!

وی همچنین گفت: نکته حایز اهمیت دیگر نیز که در کیفیت آثار مناسبتی حالا چه برنامه های نمایشی و چه گفتگوهای تلویزیونی تاثیرگذار است، تعجیل در ساخت این گونه برنامه هاست ؛ چه آن که متاسفانه نزدیک به محرم یا صفر سفارش ساخت داده می شود و در مدت زمانی کوتاه باید فلان برنامه یا سریال به روی آنتن برود، لذا در بسیاری موارد کیفیت کار قربانی سرعت در ساخت برنامه می گردد.

*تلویزیون نباید مانع از رفتن مردم به هیئات مذهبی شود

قائم مقام دبیر جشنواره ملی روحانی و سینما در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: مساله بعدی از این جا نشأت می گیرد که اساساً چه ضرورتی وجود دارد صدا و سیما حتماً در ایام مناسبتی خاص سریال بسازد و در ساعاتی هم که مردم می خواهند به هیئت یا مسجد بروند، وقتشان را پای تلویزیون بگذارند؛ این که چه الزامی به این کار است باید بررسی شود و دست کم می توان به این نتیجه رسید که لازم نیست همه برنامه های خوب و جذاب در بهترین ساعات پخش در نظر گرفته شود چرا که نباید وضع به گونه ای باشد که مردم از برنامه های دینی در هیئات و محافل عزاداری و سخنرانی ها غافل شوند.

وی افزود: این سخن البته به معنای نفی ساخت این گونه برنامه ها نیست اما باید دقت کرد که زمان بندی پخش برنامه ها هم طوری نباشد که مردم را از آن هدف اصلی دور کند.

*ضعف خلاقیت و نوآوری در برنامه های گفتگو محور

این منتقد سینما و تلویزیون همچنین در ادامه با اشاره به برنامه های گفتگو محور در ماه محرم به خصوص دهه اول آن گفت: هنر مجری برنامه ودست اندرکاران تولید آن به این است که برنامه را جذاب کنند و البته در این جذابیت هنجارشکنی نداشته باشند، بلکه با نگاهی متعهدانه بتوانند محصولی در رسانه ملی ارایه کنند که هم مخاطب را به خود جذب کند و هم این که بینش و معرفت او را در ایام عزای سیدالشهدا(ع) افزایش دهد.

وی اضافه کرد: البته به نظر می رسد که ما در برنامه های مناسبتی تلویزیون چه از نوع شاد آن و چه از نوع غمگین و حزن آور با یک ضعف حداکثری در این رابطه روبرو هستیم به خصوص برنامه شاد که جذابیت کمتری در مناسبت های ولادت و جشن های مذهبی و دینی دارد.

*هم نیاز به جذابیت محتوایی داریم و هم جذابیت بصری

وی گفت: قبل از هر چیز ما باید یاد بگیریم که فرم برنامه های حزن انگیز و یا شاد چگونه باید باشد و چطور می توان هم محتوای جذابی ارایه کرد و هم این که از حیث بصری نیز به گونه ای زیبا برنامه مناسبی را روی آنتن بُرد.

*به صرف مشکی پوشیدن مجری و دکور سیاه به جایی نمی رسیم

حجت الاسلام کریمان مجد ادامه داد: این که حالا به عنوان مثال برای ساخت یک برنامه گفتگومحور صرفاً تغییراتی ساده در دکورآرایی رخ دهد و مجری لباس مشکی بپوشد و آهنگ ملایم غمگین نیز در حین گفتگو پخش شود، چندان ما را به نتیجه مطلوب و مورد رضایت مخاطب نخواهد رساند.

وی افزود: در واقع در بسیاری موارد به عینه مشاهده کرده ایم چندان فُرم برنامه ها تغییری پیدا نمی کند بلکه رنگ و شکل ظاهری عوض می شود و از سویی در محتوا نیز کار خوب و کارشناسی شده کمتر صورت می گیرد.

این منتقد و کارشناس دینی رسانه ملی خاطرنشان کرد: البته در سال های اخیر برخی برنامه های مناسبتی خوب و جذاب نیز داشته ایم اما این ها ادامه پیدا نکرده اند و بیشتر مقطعی بوده و یا یک جریان دنباله دار هستند.

*لزوم رفع آسیب تکنیکال برنامه های مناسبتی رسانه ملی

وی با اشاره به این که در این زمینه ما با یک آسیب تکنیکی روبرو هستیم که لازم است ایرادات آن در فضای علمی رسانه ملی حل شود، گفت: واقعاً جای تاسف است که پس از گذشت سی و چند سال از انقلاب اسلامی ما هنوز نتوانسته ایم آن طور که باید و شاید به فرم مطلوبی برای برنامه های مناسبتی در ایام مذهبی دست یابیم.

*نخبگان حوزه و دانشگاه به نقادی بپردازند

معاون نهاد نمایندگی رهبری دانشگاه هنر همچنین در خاتمه سخنان خود بیان داشت: البته مدیران سازمان صدا و سیما بسیار علاقه مند به ایجاد تحول و جذابیت در این خصوص هستند؛ اما به نظر می رسد دستشان تا حدی خالی است و از این رو به اعتقاد بنده کارشناسان و نخبگان حوزه و دانشگاه همچنین صاحب نظران و اساتید دانشکده صدا و سیما باید با نقد و بررسی منصفانه این وضع به ارایه پیشنهادات و راهکارهای عملی دست بزنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha