چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
نقد و انتقاد

حوزه/ انتقاد باید به دور از توهین و تحقیر صورت پذیرد و بهتر است قبل از انتقاد، ابتدا محاسن فرد گفته شود و سپس به نقد سازنده پرداخته شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از ساری، غلامرضا نقره کار، مدرس حوزه و دانشگاه در نشست «مهارت های زندگی»، در مدرسه الزهرا(س) بابل با اشاره به نقش بانوان در حفظ آرامش و خانواده، گفت: اختلاف سلایق در خانواده با بحث و جدل حل نمی شود، به ویژه اگر طرف مقابل، پدر و مادر و بزرگتر ها باشند .

وی افزود: در نظر گرفتن سلایق و علایق مخاطب، تصرف از راه مهر و محبت، نفوذ بر فکر طرف، رعایت اصول انتقاد از سوی منتقد و... از جمله راه های های پیشگیری از اختلافات خانوادگی است.

مشاوره خانواده ادامه داد: مسئله انتقاد در خانواده و نوع بیان کردن آن بسیار مهم می باشد؛ لذا لحن منتقد نباید انتقادی باشد، همچنین باید به این نکته در انتقاد توجه گردد که هدف دگر خواهی، اصلاح و سازش است نه خود خواهی؛ بنابراین باید الفاظ شیرین جایگزین الفاظ تخریبی گردد.

نقره کار تاکید کرد: انتقاد باید در خلوت و به دور از توهین و تحقیر صورت پذیرد، همچنین بهتر است قبل از انتقاد، ابتدا محاسن فرد گفته شود و سپس به نقد سازنده پرداخته شود.

وی خطاب به طلاب خاطر نشان ساخت: در محیط خانواده، عمل ناپسند را منع کرده و افراد را نفی نکنید، با اعضای خانواده با ترشرویی و تند خویی بر خورد ننموده و از عیب پراکنی خود داری نمائید.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha