دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
میرباقری

حوزه/ مراسم عزاداری سالروز شهادت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) پیش از ظهر امروز با حضور آیت الله العظمی وحید خراسانی و با حضور مردم انقلابی وعزادار در بیت معظم له در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام سید محمدمهدی میر باقری در این مراسم به تشریح معنای حدیث سلسله الذهب پرداخت و گفت: این حدیث را حضرت امام رضا(ع) نقل کرده و حتی فریقین آن را بیان کرده اند و در حقیقت حدیث «سلسله الذهب» معروف به داروی دیوانگان و درمان دهنده دردها است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی اظهار داشت: اگر کسی به حقیقت و کنه این حدیث برسد از عذاب الهی درامان خواهد بود و دیگر هیچ رنجی برای او نیست .

 وی با بیان این که کلمه «لا اله الا الله»  اثبات الوهیت برای خدا است بیان داشت:  الهه آن کسی است که  دارای حقیقت مقدسی است و همه اسماء مقدس را  یکجا در خود دارد؛ نسبت بین اسماء حسنی با انسان و مخلوقات در قوام بودن است؛ این اسماء الهی است که در زمین فعالیت و هدایت می کند و رابطه بین خدا و انسان را  بر قرار می نماید.

حجت الاسلام و المسلمین میر باقری ادامه داد:  خدا حیّ است و انسان میت؛ مگر اینکه او به انسان عنایت کند و رحمت ببخشد و حیات و دوام و بقاء بدهد و از رحمت خود به انسان غناء ببخشد.

وی خاطر نشان کرد: خدا، بالاخره حیّ و قیوم است و انسان درهمه صورت مضطر و محتاج به خدا است؛ انسان نمی تواند علم قدرت نخواهد و این قدرت و علم را خدا به انسان می دهد، بنابراین بشر در فقر محض است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی اظهار داشت: الوهیت در حقیقت به این معنا است که به تعداد هر موجی که در دریا می وزد، توحید جاری است و طریق این جریان از راه اسماء حسنی و معصومین(ع) ممکن و مسیر است.

حجت الاسلام و المسلمین میرباقری گفت: خدا مَثلی در قرآن می زند و آن این است که کلمه طیبه مانند شجره طیبه  است و این کلمه طیبه به توحید تفسیر شده که اصل آن نبی مکرم اسلام(ص) است که مبداء اتصال با خدا است و فرع آن حضرت علی(ع) و شاخه آن ائمه(ع) و برگها شیعیان هستند.

 استاد حوزه ابراز داشت:  یک نفر از شیعه که به دنیا می آید و زنده می شود، یک برگ به آن شاخه اضافه و  یک نفر از شیعه که می میرد یک برگ کم می شود. کسی که وارد این حریم می شود اتصال در شجره طیبه پیدا می کند  و ورود این حریم  تنها از طریق ولایت ممکن است و بعد از آن  سیر او در توحید شروع می شود.

وی ادامه داد: اگرکسی توانست خود را به اصل توحید و ائمه(ع) برساند، به مقامات عالیه می رسد و حقیقت توحید را درک می کند به معرفت می رسد. 

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی اظهار داشت: ولایت علی بن موسی الرضاء شروطی دارد، یعنی توحید عامل نجات است همه انبیاء آمده اند تا به توحید دعوت کنند؛ اگرگفتند از گناه دوری کنید به سمت عبودیت بیاید، هدف توحید است.

 وی گفت: آن چیزی که در فطرت انسانها  است، شهادتین و ولایت است؛ امام هم باب، صراط و توحید است. ورود به توحید تنها از طریق ولایت ممکن است و شرط ورود این است که  باید انسان نسبت به ولیّ خدا متواضع، خاشع و مطیع باشد.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی افزود: در صلوات فرستادن خضوع در طریق الی الله قرار دارد و عبادتی که در آن تعظیم و خضوع  نسبت به ائمه(ع) نباشد، اصلا خدا قبول نمی کند. وادی توحید، صراط ،شفیع و راهنما می خواهد و راه آن پذیرش ولی خدا که حضرت علی(ع) باشد ممکن است و گرنه صرف نماز خواندن انسان را به توحید و اسماء حسنی نمی رساند.

 

 انتهای پیام:40/313

 

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha