یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
عبد الحمید واسطی خراسان

حوزه/ مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم اسلامی، پيگيري الگوي اسلامي پيشرفت در دستور قطعي نظام را از كارهاي توضيح المسائل تمدني معرفي كرد و گفت: حوزه هاي علميه بايد به سمتي حركت كنند كه قانون و فرهنگ اسلامي را استخراج كرده و روشمند باشند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام عبدالحميد واسطي، مدير موسسه مطالعات راهبردي علوم اسلامي، در نشست مسئولان فرهنگي مدارس علميه خواهران در مدرسه پيروان زهرا( س) مشهد به تبیین سند چشم انداز حوزه علميه خراسان و اهتمام ويژه به الزامات در عرصه تهذيب، تربيت و تبليغ پرداخت.

وی افزود: حوزه علميه خراسان در افق 1414 به عنوان دومين حوزه علميه شيعي در عرصه تفقه، توليد علم، زمينه سازي نظام هاي ديني، تمدن نوين اسلامي در جهان، مرجع اصلي فرهنگ و معارف اسلامي در منطقه، الهام بخش در تربيت عالمان متقي و متعهد و كارآمد، و برخوردار از سازمان هاي بالنده و هم افزا خواهد بود.

مدير موسسه مطالعات راهبردي علوم اسلامي با بيان اينكه هويت حوزه علميه، اسلام شناسي است، خاطر نشان كرد: در خارج از كشور دپارتمان هاي اسلام شناسي به بررسي و ميراث شرق شناسي بسنده مي كنند، حال آن كه حوزه هاي علميه در استخراج، توليد و ارتقا محتوا در اسلام شناسي فعاليت دارند.

حجت الاسلام واسطی، در تشريح اسلام شناسي تاكيد كرد: اگر هويت حوزه علميه اسلام شناسي است، بايد خروجي حوزه هاي علميه نيز اسلام شناس رباني باشد.

وي در تعريف اسلام شناس رباني گفت: اسلام شناس رباني كسي است كه جواب سوال« نظر خداوند چيست» را در لايه هاي خرد و كلان زندگي مي داند و با تحليل و استدلال اثبات مي كند، و براي تمام نقد ها جواب دارد.

حجت الاسلام و المسلمين واسطي، در ادامه با اشاره به سند چشم انداز حوزه علميه خراسان در افق 1414، اظهار كرد: ما در 20 ساله آينده بايد بتوانيم نظام هاي ديني را درمقياس تمدني ارائه و در نهايت يك توضيح المسائل تمدني انتشار دهيم.

وي، پيگيري الگوي اسلامي پيشرفت در دستور قطعي نظام را از جمله كارهاي توضيح المسائل تمدني معرفي كرد و افزود: حوزه هاي علميه بايد به سمتي حركت كنند كه قانون و فرهنگ اسلامي را استخراج كرده و روشمند باشند.

اين استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اينكه عالم رباني با تحليل فقهي برداشت موجه را مي گويد، ادامه داد: موجه سازي عملكردهاي فكري و علمي است و ما به روش موجه در فقه نياز داريم.

مدير موسسه مطالعات راهبردي علوم اسلامي، با تاكيد بر اينكه با توليد علم ديني صرفا بازگو كننده نظرات قبلي نباشيم، اضافه كرد: اگر قرار باشد تمدني ساخته شود بايد جواب چيستي ها و چرايي ها داده شود و فقط به بازخواني آنچه كه توليد شده است، بسنده نكنيم.

مدير موسسه مطالعات راهبردي علوم اسلامي خطاب به مسئولان فرهنگي مدارس علميه خواهران خراسان، گفت: با توليد علم در مقياس تمدني، بايد مرز علم ديني را جلو برد.

حجت الاسلام واسطي، با بيان اينكه كار توليد علم، كار فردي نيست، خاطر نشان كرد: طلاب بايد با قدرت تفقه و با ملاحظه كلان در دين، نظام فكري، قانوني و فرهنگي را با قدرت استدلال به سمت توليد حركت دهند.

وي خاطرنشان کرد: در برنامه ريزي هاي آينده در راستاي هدف سند چشم انداز حوزه علميه خراسان، بايد تفقه در دين، توليد علم، زمينه سازي نظام هاي ديني، تمدن نوين اسلامي در جهان، مرجع اصلي فرهنگ و معارف اسلامي در منطقه، الهام بخش در تربيت عالمان متقي و متعهد و كارآمد، و برخورداري از سازمان هاي بالنده و هم افزا را پيش برد.

مدير موسسه مطالعات راهبردي علوم اسلامي،  به ويژگي هاي سند چشم انداز حوزه علميه خراسان در افق 1414 اشاره و بيان كرد: آموزش پژوهش محور، آموزش مطالعه محور نيست، بلكه آموزش تفكر محور است.

حجت الاسلام واسطي، با بيان اينكه كار حوزه علميه اسلام شناسي است و مجتهد بايد اسلام شناس باشد، اظهار كرد: اگر قرار باشد كار تمدني انجام گيرد و به اجتهاد ارزش اصلي و ذاتي داده شود، همه بايد به سمت اسلام شناسي استدلالي حركت كنند.

وي با توجه به گسترش رسانه ابراز كرد: كل فضاي فرهنگ جهاني در رسانه قابل مشاهده مي باشد، لذا حوزویان بايد از اغنا مخاطب در  زمينه استدلال اسلام شناسي با جديت كامل برآيند.

اين استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به اينكه كارآمدي در توليد علم، تفقه و نظام ديني، برتري خود را در جهان اثبات خواهد كرد، خاطر تاكيد كرد: فقه زير ساخت است و بايد در مقياس تمدني عملياتي شده و در فضاي چشم انداز آينده حوزه علميه خراسان، در حيطه اسلام شناسي كل حركت كند.

وي در پايان خطاب به مسئولان فرهنگي مدارس علميه خواهران خراسان با توجه به سند چشم انداز حوزه علميه خراسان در افق 1414، يادآور شد: مي خواهيم در راستاي دیدگاه اسلام، فرايندهاي اجرايي و عملياتي را فعال كنيم و با شناسايي شاخص هاي ورودي و خروجي در رقابت با جهان شرق و غرب بهترين نمونه از اسلام را ارائه دهيم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha