یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
کد خبر: 369322
۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵
رسائل

حوزه/ دومین شماره از مجلۀ علمی دانش پژوهان مرکز آموزش های تخصصی فقه «رسائل» وابسته به مدرسه علمیه ولیّ عصر (عج) انتشار یافت.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، این مجله که به صاحب امتیازی: مرکز آموزش های تخصصی فقه منتشر می شود، 5 مقاله و 2 اطلاع رسانی علمی را ارائه می دهد.

عناوین مقالات عبارتند از: «نظارت بر دادرسی؛ نقض حکم و رسیدگی مجدد از دیدگاه فقه امامیه»، علی ابوحسینی درزی، «دادرسی غیابی؛ تحلیل مبانی فقهی ماده 303 قانون آیین دادرسی مدنی»، حسین حاجی حسینی، «تعدی جنسی به بیهوش؛ نقد ماده 224 قانون مجازات اسلامی 1392»، فاضل حدادی و «قصاص مُکرَه در فقه امامیه»، عبدالله محمودی.

«ارزیابی دلالت آیه محاربه بر بغی و افساد فی الارض» مقاله ای است که به قلم پوریا جوکار نگاشته شده است. در چکیده مقاله می خوانیم: مشهور، بلکه قاطبه فقها، مجازات های چهارگانه مذکور در آیۀ محاربه (مائده/33) را مختص به تشریع حدّ محاربه دانسته اند. با این حال بعضی از فقها با استدلال به قید «یحاربون الله و رسوله»، محاربه با مسلمانان را منحصر در بغی یا شامل آن دانسته، مجازات بغی را از این آیه استنباط کرده اند. همچنین بعضی دیگر از فقها با استدلال به قید «یسعون فی الارض فساداً» افساد فی الارض را علت تشریع حد محاربه دانسته، مجازات افساد فی الارض را از آن استنباط کرده اند. در این مقاله، در پرتو روایات و کلام بزرگان فقها و مفسرین امامیه، نظر مشهور فقها تقویت و دلالت آیۀ شریفه مختص به تشریع حد محاربه دانسته شده است.

در بخش «اطلاع رسانی علمی» نیز دو مطلب با عنوان: «گزارش نشست بررسی فقهی حقوقی ضمان درک بایع در برابر مشتری» بهمن سام خانیانی و «آشنایی اجمالی با مرکز آزمایشگاهی پزشکی قانونی کهریزک» پوریا جوکار ارائه شده است.

دومین شماره از مجلۀ علمی دانش پژوهان مرکز آموزش های تخصصی فقه «رسائل» وابسته به مدرسه علمیه ولیّ عصر (عج) به صاحب امتیازی: مرکز آموزش های تخصصی فقه در 136 صفحه و با قیمت: 5000تومان منتشر شده است.

علاقه مندان جهت تهیه مجله به نشانی: قم، بلوار امین، کوچه 17، پلاک 20، مرکز آموزش های تخصصی فقه مراجعه کرده و یا با تلفن: 32617406-025 تماس بگیرند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha