سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
آیت الله العظمی مکارم درس خارج

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم در پاسخ به یک شبهه، خاطرنشان ساختند: برخی عنوان می کنند که امروز هم در گوشه و کنار کشور مشروبات الکلی و مفاسد اخلاقی وجود دارد که در پاسخ باید بگوییم که شرایط امروز را نمی توان با شرایط آن روزها سنجید.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، معظم له صبح امروز در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم ضمن تبریک دهه مبارک فجر، اظهار داشتند: همه باید شاکر خدای متعال باشیم که پس از 37 سال با آن همه عداوت دشمنان و کارشکنی های داخلی و خارجی، انقلاب و نظام ما همچنان باقی مانده و قوی تر از همیشه در منطقه حرف اول را زده و در دنیا یکی از کشورهای است که حرف اول را می زند.

ایشان با بیان این مطلب که این نعمت در سایه انقلاب و نظام نصیب ما شده است، ابراز داشتند: البته مشکلات موجود را انکار نمی کنیم و باید برای حل آنان تلاش و کوشش کرد.

این مرجع تقلید با اشاره به عوامل انقلاب در ایران اسلامی، خاطرنشان ساختند: وابستگی به اجانب، غارت ثروت های ایران و وجود مسائل ضد ارزشی و ضد اسلامی، از جمله عوامل انقلاب از سوی امام راحل(ره) و مردم بوده است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کردند: در آن دوران بنابر برخی آمارها، تعداد مشروب فروشی ها در تهران بیشتر از نانوایی ها بود.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به آلودگی دستگاه شاه به مفاسد اخلاقی، بیان داشتند: این آلودگی ها وجود داشت و مردم دیگر طاقت آن را نداشتند؛ اما امروز هم نباید زیاد آن وقایع را شرح داد و در فیلم ها به آن پرداخت.

این استاد برجسته حوزه با اشاره به عوامل پیشرفت انقلاب، اظهار داشتند: «همبستگی و اتحاد مردم» و «قاطعیت، شجاعت و اخلاص امام(ره)» دو عامل مهم در پیشرفت انقلاب بوده است.

معظم له به عوامل نگهداری انقلاب نیز اشاره کردند و گفتند: همان همبستگی و اتحاد در نگهداری انقلاب نیز بسیار مؤثر است و باید برای آن تلاش کرد.

ایشان ادامه دادند: ایجاد اختلاف و تخریب، حضور کم رنگ مردم و رأی به افراد ناصالح به خاطر جناح بندی در انتخابات، از عوامل مضر برای ادامه انقلاب اسلامی می باشد.

این مرجع تقلید با تأکید بر عدم وابستگی به خارج، ابراز داشتند: در عین اینکه ما می توانیم با دیگران تبادل و معاملات داشته باشیم؛ اما معنا و مفهوم این تبادلات غیر از وابستگی است و باید از آن پرهیز شود.

حضرت آیت الله مکارم در پاسخ به یک شبهه، خاطرنشان ساختند: برخی عنوان می کنند که امروز هم در گوشه و کنار کشور مشروبات الکلی و مفاسد اخلاقی وجود دارد که در پاسخ باید بگوییم که شرایط امروز را نمی توان با شرایط آن روزها سنجید؛ چراکه امروز اینترنت، ماهواره، شبکه های اجتماعی و ... وجود دارد و حضور این عناصر، سبب برخی از مشکلات و معضلات شده است؛ اما در آن روزها بدون وجود این مباحث، مفاسد و معضلات وجود داشت.

این مفسر قرآن کریم در ادامه به روایتی از امام حسن عسکری(ع) اشاره و تصریح کردند: حضرت فرمودند: «إن الوصول الی الله عزوجل سفر لا یدرک الا بامتطاء اللیل/ وصول به خداوند عزوجل سفری است که جز با عبادت در شب حاصل نگردد».

این استاد برجسته حوزه بیان داشتند: باید به عبادت در شب اهمیت داد و برای آن برنامه ریزی کرد.

معظم له اظهار داشتند: عده ای سوال می کنند که ما دوستدار انجام عبادت در نیمه شب هستیم؛ اما خواب مانع آن است که در پاسخ باید بگوییم که علاج آن آسان است و باید برای دستیابی به آن زود خوابید؛ غذا سبک تر خورد و نوشیدنی کمتر مصرف کرد که با انجام این کارها و تصمیم به ادای نماز شب، می توان توفیق پیدا کرد.

ایشان ابراز داشتند: اهل علم بعد از عبادت شبانه می توانند درباره مشکل ترین مسائل فکر کرده و آن را حل نمایند.

این مرجع تقلید خاطرنشان ساختند: طلاب تلاش کنند خود نماز شب خوانده و جوانان را به آن تشویق نمایند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کردند: متأسفانه امروز مشغولیات زیاد شده و پرداختن به فضای مجازی چنان افراد را به خود مشغول کرده که نماز صبح خود را نیز قضا می کنند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha