شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
معرفی نهج البلاغه در تلگرام

حوزه/ در دوران دانشجویی به کمک برخی دوستان با عشق به ائمه(ع) اقدام به راه اندازی اولین صفحه مذهبی در اینستاگرام کردیم، این صفحه هم اکنون قریب به ۱۹۰ هزار فالوئر (دنبال کننده) دارد.

خبرگزاری حوزه/ متولد 1369 است و به تازگی در رشته مهندسی برق دانشگاه شهید مدنی تبریز فارغ التحصیل شده و در دوران دانشجویی به کمک برخی دوستانش قدم های اولیه را برای حضور در فضای مجازی و با هدف نشر معارف اسلامی و قرآنی برداشته و با عشق به ائمه(ع) اقدام به راه اندازی اولین صفحه مذهبی در اینستاگرام کرده و بعدها کانال های «نهج البلاغه»، «غرر الحکم» و «نهج الفصاحه» را در تلگرام فعال کرده است.

محمد مهرزاد، فعال فرهنگی در فضای مجازی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با بیان اینکه اولین انگیزه های حضور در فضای مجازی در حمایت از ساحت مقدس امام هادی(ع) شکل گرفت، گفت: زمانی که جهت ساخت و تبلیغ صفحات مذهبی در فضای مجازی مثل اینستاگرام اقدام کردیم هنوز این فضاها در متن جامعه گمنام بود، اما با ورود گوشی های لمسی و اندروید، شبکه های اجتماعی به سرعت گسترش یافت و همزمان ما نیز اقدام به فعالیت های فرهنگی و مذهبی در این شبکه ها کردیم.

*190 هزار فالوئر (دنبال کننده) صفحه اینستاگرام

وی با اشاره به نحوه ورود خود به فعالیت فرهنگی در فضای مجازی، افزود: در دوران دانشجویی به کمک برخی از دوستانش قدم های اولیه را برای حضور در فضای مجازی و با هدف نشر معارف اسلامی و قرآنی برداشته و با عشق به ائمه(ع) اقدام به راه اندازی اولین صفحه مذهبی در اینستاگرام کردیم و این صفحه هم اکنون  قریب به 190 هزار فالوئر (دنبال کننده) دارد، بعدها  نیز کانال های «نهج البلاغه»، «غرر الحکم» و «نهج الفصاحه» را در تلگرام فعال کردم.

مهرزاد با اشاره به همکاری گروهی برخی از دانشجویان در طراحی تصاویر گرافیکی، گفت: یکی از منابع اولیه ما استفاده از احادیث کتاب غرر الحکم بود و توانستیم با شیوه ای جدید و مخاطب پسند نسبت به نشر معارف اسلامی و احادیث حضرت علی(ع) اقدام کنیم.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه استقبال مردم از مطالب مذهبی در شبکه های اجتماعی بسیار گسترده و دور از انتظار ما بود، اظهار داشت: ما علت موفقیت خود و استقبال مردم را عنایت ویژه اهل بیت(علیهم السلام) می بینیم و آن را از برکات معنوی ائمه(ع) می دانیم.

*عضویت 27 هزار کاربر درکانال "نهج البلاغه"معرفی نهج البلاغه در اینستاگرام

وی با اشاره به مهجور بودن نهج البلاغه و بیانات امیرالمؤمنین(ع) در اجتماع و خصوصاً شبکه های اجتماعی، افزود: با این هدف و انگیزه وارد تهیه محتوا برای "کانال نهج البلاغه" شدیم و با ارائه گزیده ای از بیانات حضرت سعی کردیم در حد توان به وظیفه دینی خویش عمل کنیم و الحمدلله با استقبال و حضور گسترده مردم روبرو شد، به طوری که کانال های مذهبی ما در حال حاضر بالغ بر 27 هزار نفر عضو فعال دارد، و هم اکنون نیز به طور متوسط روزانه 500 کاربر جدید وارد کانال می شوند.

مهرزاد با بیان اینکه مستمر بودن اینگونه فعالیت ها نیازمند یک همت جدی و اعتقاد به تبلیغ دین در فضای مجازی می باشد، ادامه داد: بسیاری از افراد به ما مراجعه می کنند و درخواست کمک برای فعالیت دینی و مذهبی را می کنند اما متاسفانه به جهت اینکه اراده ی جدی برای اینکار نداشتند و صرفاً از روی احساسات تصمیم می گرفتند، فعالیت های شان چند هفته ای بیشتر دوام نمی آورد.

*تبلیغ چهره به چهره هیچ جایگزینی ندارد

وی با تاکید بر اینکه تبلیغ چهره به چهره هیچ جایگزینی ندارد، ادامه داد: تبلیغ در فضای مجازی با توجه به یکسری معذورات و شرایط خاصی که وجود دارد صورت می گیرد و ما هیچ وقت نمی توانیم محوریت مراکز مذهبی مثل مسجد را در ترویج و تبلیغ شعائر دینی انکار کنیم. چون اسلام یک دین فردی و قبیله ای نیست، و به همه ی آحاد مردم تعلق دارد.

*حضور کم رنگ حوزویان در شبکه های اجتماعی

این فعال فرهنگی با ابراز خرسندی از حضور حداکثری جوانان متدین در شبکه های اجتماعی، افزود: متاسفانه حضور کم رنگ متخصّصین دینی بویژه طلاب و روحانیون مبلغ در این فضاها به وضوح مشهود است، و از طرفی نیاز به تبلیغ و راه اندازی صفحات مذهبی بسیار بیشتر از توان ما می باشد و من به دوستان طلبه توصیه می کنم با فعال کردن کانال های مذهبی در موضوعات مختلف نسبت به تأمین این کبودها اقدام کنند.

*فیلترینگ؛ ضربه گیر مقطعی

وی با بیان اینکه گزینه ی فیلترینگ تنها به عنوان یک ضربه گیر مقطعی کاربرد دارد، خاطرنشان کرد: برخی به شبکه های اجتماعی نگاه های صفر و صدی دارند و برخی آن را فرصت و بعضی تهدید می دانند. اما من معتقدم با عدم حضور یک فرد متخصص و مبلغ دینی تنها او از آن فضا که می تواند فرصت مناسبی برای تبلیغ معارف اسلامی باشد، خود را محروم کرده است. و سوالی که مطرح می شود این است؛ آیا با تحریم او بقیه مردم نیز این شبکه ها را تحریم می کنند؟ یا نه! مردم همچنان حضور دارند و کسانی که صلاحیت ندارند جهت تأمین خوراک فکری منحرف برای آنان برنامه ریزی می کنند. پس چرا ما برنامه ریزی نداشته باشیم و بجای حضور فعال و مقتدر، فرار از صحنه و تحریم این فضاها را ترجیح بدهیم.

*انتقاد از عدم حمایت مسئولین

محمد مهرزاد در پایان با انتقاد از عدم حمایت مسئولین از فعالان نشر فرهنگ اسلامی، گفت: لزوم کار فرهنگیِ صحیح و درست، حضور جدی مسئولین در صحنه با اولویت حمایت از مبلغان دینی و مقابله با سمپاشی های منحرفین می باشد، تا فضا برای نشر معارف قرآنی مهیا گردد.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha