یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 373316
۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۸
خضر در ادبیات

حوزه/ خضر، دامن سبز خویش را بر ادبیات گسترد و گویا کوزه اش از زخم جاودانگی تَرَک برداشت که دیوان شاعران با آب حیات خضر تر شد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری«حوزه» کتاب «خضر در ادبیات» به معرفی ابعاد مختلف شخصیتی «خضر» و بررسی تأثیر او بر «ادبیات فارسی» پرداخته، به زعم نگارنده از زمان شکوفایی شعر فارسی در اواخر قرن سوم ق. که مفاهیم دینی کم کم جایگاه خود را در شعر پیدا کرد، خضر نیز همراه با پیامبران دیگر به دامنه ‌های شعر فارسی قدم نهاد.

خضر در ارتباط با دو داستان در میان مسلمانان مشهور است؛ یکی داستان سفر او با ذوالقرنین و رسیدن به آب حیات و دیگر داستان همراهی حضرت موسی (ع) با خضری که ارشاد حضرت موسی (ع) را به عهده داشت. برخلاف حضرت موسی (ع) و ذوالقرنین که پیش از اسلام هم شخصیت هایی شناخته شده اند، در هیچ کدام از منابع تاریخی و دینی قبل از اسلام نامی از خضر نیست بلکه خضر برای اولین بار زمانی معرفی شد که آیاتی از سورۀ کهف در شرح احوال حضرت موسی (ع) بر پیامبر اکرم (ص) نازل شد و حضرت در تبیین این آیات فرمودند که: «عبد صالح» کسی جز خضر نیست و پس از رسول خدا (ص) نیز احادیثی از ائمۀ معصومین (ع) نقل شد که به معرفی خضر پرداخته بودند.

کتاب «خضر در ادبیات» در شش فصل تدوین شده که در فصل اول معرفی خضر، انسانی آرمانی، اسطوره یا واقعیت بودن و تأویل ‌هایی درباره خضر مطرح شده است. در فصل دوم ملاقات ‌های خضر با پیامبر(ص) امام علی(ع)، امام باقر(ع)، ذوالقرنین و برخی از مشایخ صوفیه عنوان شده است.

در فصل سوم جلوه ‌های گوناگون خضر و در فصل چهارم خضر در منابع روایی انعکاس داده شده است. در فصل پنجم بازتاب داستان ‌های خضر در شعر فارسی و در فصل پایانی خضر در اعتقادات مردم ایران بررسی شده است.

کتاب «خضر در ادبیات» به قلم طاهره قهرمانی‌ فرد در 216 صفحه به همت پژوهشکده علوم و معارف قرآنی علامه طباطبایی (ره) و از سوی انتشارات زائر منتشر شده است.

 علاقه مندان برای تهیه کتاب به نشانی: قم، میدان شهداء، انتشارات زائر مراجعه نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha