پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام فلاح زاده

حوزه/کارشناس مسائل فقهی گفت: در بیان احکام باید به زبان مردم حرف زد و نباید از زبان حوزوی استفاده کرد، بسیاری از اصطلاحاتی که ما با آن‌ها آشنا هستیم برای مردم غریبه است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام و المسلمین فلاح زاده شنبه شب در کارگاه آموزشی روش بیان احکام که در سال همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد با اشاره به روایتی از حضرت زهرا(س) گفت: شخصی از حضرت زهرا(س) پرسید که آیا من شیعه شما هستم یا خیر و حضرت جواب دادند " اگر به آنچه ما به آن امر کرده‌ایم عمل کنی و از آنچه از آن نهی کرده‌ایم دوری کنی شیعه ما هستی."

وی با بیان اینکه سخن حکیمانه به صورتی است که تاریخ مصرف ندارد، تصریح کرد: حضرت زهرا(س) به گونه‌ای پاسخ آن سؤال را دادند که در همه اعصار و برای همه افراد که این سؤال برای آنها مطرح می‌شود، قابل استفاده است.

کارشناس مسائل فقهی ادامه داد: اگر امروز هم این سؤال برای ما پیش آید باید ببینیم که چقدر به واجبات و در درجه بعد به مستحبات عمل می‌کنیم و چه مقدار از محرمات و در درجه بعد از مکروهات دوری می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه در فن بیان احکام، شیوه بیان احکام حتی از دانستن احکام مهم‌تر است، گفت: موفقیت در بیان احکام بستگی به پاسخ به دو سؤال چه بگوییم و چگونه بگوییم دارد.

حجت الاسلام و المسلمین فلاح زاده با بیان اینکه به وجود آمدن موضوعات جدید اهمیت پاسخگویی به احکام را افزایش می‌دهد، افزود: فضای مجازی یک فضای نو و تازه‌ای است که مسائل بسیاری در آن وجود دارد و همچنین در پزشکی آنقدر موضوعات جدید به وجود آمده است که در گذشته تصور نمی‌شد که چنین مسائلی به وجود آید پس باید واقعاً روی این مباحث کار کرد و نسبت به این مسائل پاسخگو بود.

وی با بیان اینکه امیرالمؤمنین( ع) فرموده‌اند" آنچه را که نمی‌دانی نگو و هرآنچه را که می‌دانی نگو" گفت: روحانیون در مقام تبلیغ باید عالمانه حرف بزنند و مطالعه داشته باشند و هر آنچه را که می‌دانند در جای خود بیان کنند.

رئیس مرکز موضوع شناسی احکام فقهی با اشاره به اینکه لازمه احکام گویی، احکام دانی است ولی احکام دانی به معنای احکام گویی نیست، عنوان کرد: افراد بسیاری هستند که احکام را به خوبی می دانند ولی نمی‌توانند احکام را به خوبی بیان کنند.

وی ابراز داشت: باید مسائل شرعی را برای مردم انتخاب کنیم و آنها را مطرح کنیم و از بیان مسائلی که کاربردی ندارد اجتناب کنیم، ابزارهای بسیاری در دست مردم قرار دارد که دارای احکام مختلفی هستند و باید با این احکام را انتخاب کرده و آنها را برای مردم بیان کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین فلاح زاده با بیان اینکه ملاک انتخاب در بیان احکام به نیاز مخاطب، قدرت فهم مخاطب و مقدار زمان  بیان احکام، بستگی دارد، گفت: مخاطب شناسی در بیان احکام بسیار مهم است و باید در بیان احکام مخاطب خود را به خوبی بشناسید و متناسب هر مخاطبی احکام مربوط به آنها را بیان کنید.

وی با اشاره به اینکه یکی از اصول مهم در بیان احکام ساده‌گویی است، ادامه داد: در بیان احکام باید به زبان مردمی حرف زد و نباید از زبان حوزوی استفاده کرد، بسیاری از اصطلاحاتی که ما آن‌ها آشنا هستیم برای مردم غریبه است.

کارشناس مسائل فقهی با اشاره به تعریف ساده گویی، گفت: ساده گویی یعنی پرهیز از به کار بردن اصطلاحات نامأنوس و غیرضروری و بکار بردن جملات کوتاه و روان، که اصلی ثابت شده برای آموزش است.

انتهای پیام/313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha