سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
جشنواره امیرالمؤمنین هند

حوزه/ چهارمین جشنواره امیرالمؤمنین(ع) توسط آستان مقدس حضرت عباس در روزهای ۱۴ تا ۱۷ ماه رجب در شهر بنگلور هند و با هدف تقویت وحدت میان شیعه و ترویج فرهنگ همزیستی میان پیروان مذاهب برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، چهارمین جشنواره فرهنگی امیرالمؤمنین توسط آستان مقدس حضرت عباس علیه السلام در شهر بنگلور هند برگزار شد. این جشنواره شامل بخش های مختلفی همچون نشست میان علما، سخنرانی شخصیت های دینی و نمایشگاه کتاب بود که در فاصله روزهای 14 تا 17 رجب برگزار شد.

اختلافات فقهی نباید موجب تفرقه شود

دکتر کی.آر رحمان از نمایندگان پارلمان هند و وزیر سابق اقلیت ها در نشست تخصصی علما که در حاشیه این جشنواره برگزار شد گفت: بسیار خرسندم که در نشستی شرکت می کنم که توسط عتبات مقدس عراق برگزار می شود؛ چرا که عتبات عراق نقش بزرگی در اتحاد و همزیستی مردم عراق داشته و دارند و اسلام نیز راه و روش رهبری اسلامی و انسانی را به ما آموخته و پیامبر(ص) و قرآن نیز آن را برای ما تبیین کرده اند و ما اکنون وظیفه داریم از این راه و روش در زندگی روزمره خود پیروی کنیم تا بتوانیم وحدت را در جوامع خود محقق سازیم.

وی افزود: ما تا زمانی که متفرق و دو دسته باشیم نمی توانیم رهبران جوامع باشیم و درگیری های موجود نیز نتیجه همین دودستگی ها و تفرقه ها است و ما در کشور هند بحمدالله با وجود داشتن تنوع بالا میان مردم از اختلاف به دور هستیم، زیرا از پدران خود رسم همزیستی را آموخته ایم و یادگرفته ایم به اعتقادات دیگران احترام بگذاریم و مسلمانان شیعه و سنی هم اختلافاتی فقهی دارند، اما این اختلافات نباید موجب دودستگی و پراکندگی و تفرقه باشد؛ چرا که این تفرقه ها به سود دشمنان اسلام و انسانیت تمام خواهد شد.

چرا جشنواره امیرالمؤمنین(ع) برگزار می شود؟

حجت الاسلام شیخ رافد حسین الرویشد رئیس گروه اعزامی آستان مقدس حسینی درباره علت برگزاری جشنواره امیرالمؤمنین(ع) در هند گفت: عتبات مقدس عراق در طول سال های متمادی طعم ظلم و ستم و اسارت طاغوت را چشیده اند و پس از سرنگونی طاغوت و بازگشت قانون به عراق عتبات مقدس توانستند با رهبری و اشراف مرجعیت به جایگاه خود در نشر ارزش ها دست پیدا کنند و در دو زمینه عمرانی و فرهنگی فعالیت کنند که این جشنواره نیز از جمله این فعالیت ها می باشد.

نماینده مراجع در لکنو هند: هند و عراق مشترکات فراوانی دارند

اما در دومین روز برگزاری چهارمین جشنواره فرهنگی امیرالمؤمنین(ع) در بنگلور هند، حجت الاسلام والمسلمین سید حمید الحسن از نمایندگان مراجع تقلید در شهر لکنهو هند به سخنرانی پرداخت.

لازم به ذکر است شهر لکنهو هند حوزه ها و مدارس دینی متعددی را در خود جای داده و از تاریخی کهن برخوردار است و علمای زیادی در این شهر ظهور کرده اند به گونه ای که جایگاه لکنهو در هند همچون جایگاه نجف اشرف برای مردم عراق می باشد.

اما سید الحسن در سخنان خود در این مراسم گفت: مشترکات و روابط تاریخی فراوانی میان هند و عراق وجود دارد محبان و عاشقان اهل بیت(ع) در هند همواره مشتاق زیارت عتبات مقدس عراق بوده اند و این آرزوی میلیون ها نفر هندی می باشد ما همچون عراق حوزه ها و مدارس دینی فراوانی داریم و شمار زیادی از مقلدان مراجع تقلید در هند وجود دارند که همه از عوامل اشتراک و نزدیکی دو ملت هند و عراق می باشد و  برگزاری جشنواره امیرالمؤمنین(ع) نیز نقطه ای نورانی در این زمینه می باشد.

۳۱۳/۱۹

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha