پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت‌الاسلام سید مجتبی بدری- مدیر مدرسه امام القائم(عج) تهران

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین بدری، بصیرت، ولایت مداری، شجاعت و وفاداری را از بارزترین ویژگی های حضرت عباس(ع) خواند و تصریح کرد: بصیرت و غیرت عباسی در خون شیعه است.

حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی بدری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با بیان این که بصیرت حضرت ابالفضل(ع) زبان زد خاص و عام بود، اظهار داشت: معرفت کامل نسبت به امام زمان خویش، بصیرت نافذ، و ولایت مداری از بارزترین ویژگی های حضرت عباس(ع) است که باید الگوی جامعه اسلامی باشد.

مدیر مدرسه علمیه امام القائم(عج) تهران افزود: ایشان همواره نزد امام حسین(ع) دارای منزلت و عظمت ویژه ای بود، بگونه ای که حضرت خطاب به او می گفتند «بنفسی أنت». و این برای ما شیعیان یک درس است، برای این که معرفت حضرت عباس(ع) نسبت به امام زمانش اباعبدالله الحسین(ع)، او را به این مقام و جایگاه والا رسانده است. آن حضرت به خوبی می‌دانست که چه زمانی، چه تصمیمی را بگیرد و حق و باطل را به خوبی تشخیص می‌داد.

وی با بیان اینکه وفاداری از مهمترین صفات انسانی است، افزود: وفاداری نسبت به پیشوای معصوم از مهمترین مصادیق وفا به میثاق الهی است و حضرت عباس بن علی(ع) تا پای جان به میثاق خویش وفادار ماند. به طوری که از آن پس در تاریخ اسلام به عنوان مظهر وفا شناخته شده و وفاداری به نام آن بزرگوار ثبت گردید.

حجت الاسلام والمسلمین بدری ادامه داد: یکی از صحنه های شکوهمند وفاداریِ حضرت عباس(ع) زمانی بود که شمر ملعون، به خیمه های امام حسین(ع) نزدیک شد و برای حضرت عباس(ع) امان نامه ای آورد و آن بزرگوار را صدا زد. حضرت از پاسخ دادن به شمر کراهت داشت، لذا پاسخی به صدای شمر نداد. ولی امام حسین(ع) به عباس(س) فرمود «درخواست او را بی پاسخ مگذار». حضرت ابوالفضل(ع) به دستور امام در پاسخ به شمر گفت «ای دشمن خدا، بر امانی که برای ما آورده ای لعنت باد».

 شهدا به جایگاه قمر بنی هاشم(ع) غبطه می خورند

وی با اشاره به اینکه قمر بنی هاشم(ع) نزد ائمه اطهار(ع) دارای مقام و جایگاه ویژه ای است، بیان داشت: امام سجاد(ع) در ستايش عموى بزرگوار خود مى‏فرمايد «خدا رحمت كند عمويم عباس را كه جان خود را ايثار كرد و فداى برادرش شد تا آن كه دو دست او قطع شد. در عوض، خدا دو بال به او عنايت كرد كه به وسيله آن همراه ملائك در بهشت پرواز مى‏كند. براى عباس در نزد خدا منزلتى است كه همه شهدا در روز قيامت، غبطه آن مقام را مى‏خورند».

استاد حوزه علمیه تهران با بیان این که آنچه انسان را وادار به دفاع از حق می کند، «غیرت» است، تصریح کرد: غیرت، نیروی دورنی و معنوی انسان در برابر هر گونه ظلم و ستم است و حضرت عباس(ع) این صفت والا را به حد کمال دارا بودند و در دفاع از حریم ولایت آنچنان جانبازی نشان دادند که تاریخ نمونه ای برای آن ندارد و شیعه میراث دار آن است.

باب الحوائج همه بشریت

حجت الاسلام والمسلمین بدری در پایان، شجاعت و جوانمردی را از دیگر ویژگی های ممتاز حضرت باب الحوائج(ع) دانست و گفت: بدون تردید قمر بنی هاشم(ع) یک شخصیت بی نظیر بین المللی و متعلق به همه بشریت و مستضعفین جهان است و باب الحوائج نامیدن ایشان نیز از این جهت می باشد که هر فردی، از هر مذهبی به ایشان توسل کند، مورد عنایت و توجه حضرت قرار گرفته و حاجات شان توسط حضرت برآورده شده است.  42/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha