جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آثار شهید مطهری

حوزه/ در شرایطی که ضرورت تبیین سبک زندگی اسلامی از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید جدی قرار گرفته، ضرورت دارد مسئولین مراکز فرهنگی با اجتناب از رویکرد شعارگونه، از آثار ارزشمند استاد مطهری استفاده کنند.

حجت الاسلام والمسلمین بهنام دریاباری، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره به نقش استاد مطهری در پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار داشت: شهید مطهری در تمامِ میدانِ مبارزات علیه رژیم شاه، حضور فعال و جدی داشت، و از همان اولین روزهای نهضت انقلاب با حضرت امام(ره) هماهنگ و هم صدا بود.

وی افزود: استاد با ایراد سخنرانی های انقلابی، و نیز با ایفای نقش مؤثر در نهضت انقلاب، خدمات ارزشمندی را به اسلام و ملت ایران انجام داد. و به خاطر همین فعالیت ها بارها از سوی عمال رژیم شاه بازداشت و زندانی شده بودند.

استاد حوزه علمیه تهران با اشاره به نقش وحدت آفرین شهید مطهری در بین نیروهای انقلاب، تصریح کرد: استاد مطهری همواره بر حفظ انسجام جبهه انقلاب اسلامی تاکید داشتند و با اتخاذ تدابیری هوشمندانه، اختلافات داخلی بین رزمندگان اسلام را به درستی اصلاح و حل و فصل می کردند، و با این اقدامات مانع از انفکاک در صفوف مبارزه می شد.

این پژوهشگر حوزوی افزود: استاد در ارتباط گیری موفق با متن مردم، به ویژه بعد از به راه انداختن «حسینه ارشاد» نقش فوق العاده ای در همراه کردن نسل جوان و نخبه جامعه با آرمان های انقلاب و امام ایفا کردند.

وی با تاکید بر تبیین سبک زندگی استاد مطهری برای نسل جوان، خاطر نشان کرد: رویکرد اصلی شهید مطهری در تبیین و تحقق سبک زندگی اسلامی رجوع به متن قرآن بود، و تالیف کتب «شناخت قرآن» نیز در همین راستا بود، و به گونه ای زیبا و روان، کاربردِ مفاهیم قرآنی در زندگی انسان را مورد توجه قرار داده است.

حجت الاسلام والمسلمین دریاباری افزود: به نظر من رویکردی که روش مباحثه و گفت و گوی شهید مطهری با مخالفان را منحصر به فرد می‌کند، شاخص بودن عقلانیت در سیره و منش ایشان است. استاد در هر عرصه ای که وارد می‌شوند، گفتمان منطبق بر عقلانیت، استدلال و دلیل را ارائه می دهند و این مسئله، تاثیرگزاری بسزایی در جذب جوانان به تفکر انقلاب اسلامی به دنبال داشت.

وی تصریح کرد: درباره مسائل اجتماعي نيز شهيد مطهري مجتهدانه و با اتكا به دانش فقهي پيش رفته است. او يك عالم حجره ‌نشين نبود كه فقط به نوشتن كتاب سرگرم باشد، بلكه به مسائل روز جامعه توجه ویژه داشت.

استاد حوزه علمیه تهران در ادامه به خدمات ارزنده شهید مطهری به اسلام و انقلاب اشاره کرد  و بیان داشت: یکی دیگر از کارهای ممتاز استاد مطهری در عرصه سبک زندگی اسلامی، تألیف کتبی همچون «سیره نبوی»، «جاذبه و دافعه علی(ع)»، «سیری در سیره ائمه اطهار(ع)» و «حماسه حسینی»، و بسیاری دیگر از این گونه کتاب هاست که به نسل جوان امروز ما ظرافت های اخلاقی، اعتقادی، اخلاقی و بینش توحیدی را تعلیم می دهد و آن ها را در مواجهه با تهدیدهای فرهنگی و اعتقادی مقاوم و استوار نگه می دارد.

وی در پایان با تاکید بر بهره مندی مدارس آموزش و پرورش، طلاب و دانشجویان از آثار علمی شهید مطهری، خاطرنشان کرد: نهادها و مراکز فرهنگی باید از رویکرد شعارگونه نسبت به کتب شهید مطهری(ره) اجتناب کنند، و در شرایطی که ضرورت تبیین سبک زندگی اسلامی از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید جدی قرار گرفته، از این آثار ارزشمند جهت تاثیرگذاری در عرصه تبیین و فرهنگ سازیِ الگوی زندگی اسلامی استفاده کنند.  42/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha