چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
تصاویر/ اختتامیه همایش بین المللی دکترین مهدویت

حوزه/ پژوهشگر عرصه مهدویت به تشریح اعتقاد به رستاخیر و ظهور در آیین مسیحیت پرداخت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، مهدی قاسمی پور صبح امروز در دومین روز از همایش دکترین مهدویت در مدرسه امام کاظم(ع)قم  گفت: مساله انتظار منجی در تمام ادیان آسمانی مطرح است ودین مسیحیت نیز بر این مساله تاکید دارد.

وی افزود: در کتاب مقدس مسیحیان، رستاخیر و رجعت و ملکوت خدا سه مفهومی هستند که می توانند انتظار منجی را به تصویر بکشند؛ البته این سه تصویر دارای کارکردهای و آسیب های خاص خود می باشد.

قاسمی پور بیان کرد: این پدیده با تمام جزییات در تمام چهار انجیل بیان شده و در کتاب انجیل بیان شده است که جسم حضرت عیسی درون قبر قرار می گیرد و طبق پیش بینی حضرت عیسی ایشان پس از سه روز از مدفن دنیایی رستاخیز می کند که این مساله مقدمه رستاخیز آخرالزمان است.

وی خاطرنشان کرد: رجعت دوباره حضرت عیسی ازدیگر مباحث مهم مسیحیت است که این موضوع بیش از هر موضوع دیگری امید را در دل معتقدان به مسیحیت زنده نگاه داشته است.

این پژوهشگر مهدویت اظهارکرد: مساله رجعت 300 مرتبه در کتب عهد قدیم به کار برده شده است و بر طبق این متون تنها خداست که می داند که زمان رجعت چه زمانی است؛ در کتاب لوقا حضرت عیسی(ع) بر لزوم آمادگی مردم برای ظهور تاکید می کند.

وی افزود: بشارت به وقوع ملکوت که ریشه در آموزه های یهودیان است مهمترین مساله ای است که حضرت عیسی به آن اشاره می کند؛ بحث ملکوت در اناجیل به زبان رمز و تمثیل بیان شده است.

قاسمی پور بیان کرد: نکته اول آن است که ملکوت امری روحانی است بلکه حقیقتی است که تنها حضرت عیسی توانسته آن را آشکار کند؛ این بحث شامل دوران حال و آینده است.

وی خاطرنشان کرد: آموزه های رستاخیر و رجعت و ملکوت دارای تفاسیر متعددی است و یک تفسیر آن، پدیده دنیوی است که در همین دنیا اتفاق می افتد و در تفسیر دیگر، بحث معاد اخروی بیان شده است.

این پژوهشگر مهدویت اظهارکرد: اساسی ترین کارکرد اعتقاد به این عنصر در مسیحیت، حفظ کرامت انسانی در جامعه و مومنان به مسیح است؛ از دیگر سوی این سه آموزه در میان مومنان به مسیح شادی آفرین است.

وی افزود: در دیگر کارکردهای این سه عنصر تقویت روحیه صبر و بردباری است؛ مسیحیت تهی دستی را امری نامطلوب نیم داند و بیان می کند که در ملکوت آنها بی نیاز خواهند شد.

قاسمی پور بیان کرد: اعتقاد به باور رستاخیز ایشان سه روز پس از دفن، دارای کارکردهای مختلفی در جامعه مومنان به حضرت عیسی است که بیشترین کارکرد آن در حوزه فردی است و برای وی شادی و امید و ثبات قدم و صبر و تحمل را به ارمغان می آورد.

وی خاطرنشان کرد: در عرصه اجتماعی نیز مومنان مسیح به مساله قومیت گرایی نگاه منفی دارند، ولی این اعتقاد می تواند انحصار گرایی و عدم تعامل با سایر ادیان را نیز ممکن است سبب شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha